Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Fisketorp skrev:Tackar *pettson*
var utförligt och bra skrivet=)

Undrar vilken chans man har som privatperson att få "rättvisa" vid ex senariumet med kamremsbrott som du beskrev.

Intresant försäkring du nämner, vad kräver den av dig?
alltså är den för mekkunniga eller kan en "klant" som jag själv=)

ta en sådan och om det skulle bli riktigt illa då man mekar med bilen täcker försäkringen det?

mvh//Martin
ja du.. vilken chans har man ?... det är upp till butiken om den orkar tro på dej.. som det är just nu iallafall..
Försäkringen är en *Drulle* försäkring.. och täcker ganska långt. Den kräver att det varit otur.. :wink: OCH sakerna måste inte vara mina..
av Fisketorp
Ok.

Så ifall man byter kamrem själv så täcker försäkringen ett kamremsbrott
men ej felmonterad kamrem så ex topen pajat?=)
av *pettson*
Fisketorp skrev:Ok.

Så ifall man byter kamrem själv så täcker försäkringen ett kamremsbrott
men ej felmonterad kamrem så ex topen pajat?=)
ja vad jag förstått så gör den faktiskt det.. den täcker även om du har grannens båt i garaget och du råkar putta till den så den rullar på vagnen ut i gatan och krockar med en bil..
Maxvärdet på skadan är 80 000kr som ersätts..
av Georg
Biltema har så ojämn kvalitet på sina varor att det kan vara rent av farligt att köpa säkerhetsdetaljer där.
Då menar jag även verktyg som har så dålig precision att verktygen slinter och man skadar sig. I bästa fall demolerar verktygen skruvar och muttrar så att kostnader uppstår som överstiger skillnaden mot verktyg av vettig kvalitet.
Tom sådana simpla produkter som kollegieblock är av sådan usel kvalitet att papperet gulnade efter ett år och blev sprött.
Sen kan den snälle och vänlige mekaren alltid försvara Biltema för denne hade tur och fick en vara av hyfsad kvlitet där priset var lågt så att affären verkligen var jättebra.
Bara en sådan detalj som torkarblad kan vara farligt att köpa på Biltema. Man är stressad och ska åka på en längre fjällsemester och tycker att man tar sitt ansvar mot familjen och ser till att man har nya torkarblad. Dessa inköps på Biltema, monteras och innan man passerat Sveg så är de slitna att de inte torkar ordentligt. Och där sitter man i bilen med sin familj och kisar och spolar och är skitskraj att man ska åka i diket eller krocka med em timmerbil.
Biltemas kvalitet är så dålig att de borde göra något radikalt. De vänder sig till folk med begränsad ekonomi och det är hedervärt, men även fattiga människor vill ha säkerhet och trygghet i sitt bilägande. De spelar även på det faktum att de vänder sig till folk med begränsad kiunskap hur man ska avgöra kvalitet och utnyttjar det för att tjäna pengar.
Vore jag Sverker i Plus skulle jag slänga hela Biltema i soptunnan.

Georg
Användarvisningsbild
av Phantom
Georg skrev:Biltema har så ojämn kvalitet på sina varor att det kan vara rent av farligt att köpa säkerhetsdetaljer där.
Då menar jag även verktyg som har så dålig precision att verktygen slinter och man skadar sig. I bästa fall demolerar verktygen skruvar och muttrar så att kostnader uppstår som överstiger skillnaden mot verktyg av vettig kvalitet.
Tom sådana simpla produkter som kollegieblock är av sådan usel kvalitet att papperet gulnade efter ett år och blev sprött.
Sen kan den snälle och vänlige mekaren alltid försvara Biltema för denne hade tur och fick en vara av hyfsad kvlitet där priset var lågt så att affären verkligen var jättebra.
Bara en sådan detalj som torkarblad kan vara farligt att köpa på Biltema. Man är stressad och ska åka på en längre fjällsemester och tycker att man tar sitt ansvar mot familjen och ser till att man har nya torkarblad. Dessa inköps på Biltema, monteras och innan man passerat Sveg så är de slitna att de inte torkar ordentligt. Och där sitter man i bilen med sin familj och kisar och spolar och är skitskraj att man ska åka i diket eller krocka med em timmerbil.
Biltemas kvalitet är så dålig att de borde göra något radikalt. De vänder sig till folk med begränsad ekonomi och det är hedervärt, men även fattiga människor vill ha säkerhet och trygghet i sitt bilägande. De spelar även på det faktum att de vänder sig till folk med begränsad kiunskap hur man ska avgöra kvalitet och utnyttjar det för att tjäna pengar.

Georg
Jag håller nog inte riktigt med att Biltema har så dålig kvalitet. Ex kollegieblock kan du köpa var som helst med blad som gulnar...men visst kan jag hålla med om att köper man billiga verktyg kan det vara dålig passform eller kvalitet på dessa, men det är oberoende på om du köper hos biltema eller någon annan stor billig firma.
Kan det kanske inte vara så att du har en väldigt sliten framruta som gör att torkarbladen inte håller längre än sveg :wink:
av Fisketorp
George.

Tycker du verkar välldigt anti biltema, nästintill som du vore konkurent=P

Köpte biltema torkarblad till min föredetta Galant, funkade förträffligt på göra rent biten, men efter någon månad uppkom ett lätt gnisslande ifall det inte var tillräckligt med regn. men för det priset kunde jag överleva det, facktum varju att det blev rent.

Köpte för ca 2mån volvo org till 855an 299kr NICEPRICE.
gnisslar redan lite lätt och göra rentförmågan tycker jag inte är så toppen för det priset. (kan kanske vara som någon nämnde sleten rutan eller feljusterade torkare?)
Svärfar köper endast volvo org men även han har fått dåliga blad, dok välldigt sällan kanske 1 av 10.

Faktum är väl att handlar man enormt billigt får man räkna med att verktyg och förbrukningsvaror kan hålla sämre kvalitet ibland, tror dok att viktiga delar har ändå en del krav på sig.

Stör mig då enormt när folk står och gnäller.
EX inne på jula en snål 60åring stod och beklagade sig över att varan han hade köpt inte höll längre, personalen förklarade som så att handlar man sådana varor till detta pris så får man räkna med att man kanske får en dålig, eller får en som håller i evighet. vid produktionen så missas det kanske mer felmarginaler än på dyrare tillverkare, vad vet jag?

HUr ofta är det inte volvobilar (även andra) har fått ordna till felproduserade saker, och vad jag fattar det som på detta forum är även många av volvos org delar inte mycket att hänga i julgranen för det priset som serveras.

uhh sådär onödigt långt igen=(
//Martin
av *pettson*
Georg skrev:Biltema har så ojämn kvalitet på sina varor att det kan vara rent av farligt att köpa säkerhetsdetaljer där.

Georg
:lol: :lol: :lol: Det här var nog det dummaste dravlet jag läst..
Inte skruvar du nåt själv inte.. eller så är följa anvisningar inte din grej..
Som nu för ett tag sedan klagade MASSOR med folk över biltemas torkarblad att dom väsnades som fan.. och tog inget på rutan.. pengar kastade i sjön..
Men efter att ha bett dom kika på EN sak.. så har ingen återkommit och berättat om det var deras lösning.. inte heller har dom gnällt igen..
Torkarbladen har ett PLASTSKYDD som ska tas bort (gäller behandlade blad med rainx på) inte fan hade dom tagit bort dom inte?..
Men jag antar käre vän att biltemas olja är återvunnen olja och att glykolen slår ut aluminiumdetaljer.. avgas systemen är skit och allt annat..
Nyhet för dej då att FERRITA står för systemen.. olja är statoil... kamremmar goodyear..
Verktygen har jag gott om i mitt garage. Det är iallafall runt 90 000kr av dom.. och ännu har jag INTE dragit sönder en enda hylsa eller ett spärrskaft ens.. men det kanske hänger på att jag använder verktygen som TÄNKT inte som slagverk eller annat..
Vad gäller toleransen på verktygen så har jag en vän på mätlabbet på saab som kikar åt mej titt som tätt. OCH verktygen är förvånansvärt BRA.. även momentnycklar och annat.. Men vi får anta att du jobbar på mekomen för att du blir så irriterad på att du har en ruta som är skräp.. Åk och byt till en fräsh.. passera biltema och hämta nya blad ska du se att världen är ljusare..
Om du vore sverker i plus skulle jag sluta titta eller spela in för att skratta åt en hel vecka efter.. Okunskap.. det är vad du utstrålar.. tyvärr..
av Georg
Lugn, lugn Pettson.

Du är proffs och kan avgöra vad som är kvalitet eller inte och kan därmed göra vettiga köp på Biltema.

Däremot kan den glada amatören inte avgöra om Biltemas skruvdragar elle hylsnyckelsats eller avgassystem eller olja eller bilbatteri eller torkarblad håller kvalitet som är hyfsad.

Vittnesmålen om Biltemas produkter är en nedslående läsning och det kommer man inte runt hur mycket man än försöker.

Senaste stolpskottet var när jag köpte ett baklyse till min 945. Billigt, men passformen var så dålig att inte ens gummipackningen kunde täcka den springa som uppstod mellan packningen och karossen.
En vinterkörning med det baklyset hade förmodligen orskat en hel del fukt och salt i karossen som startat upp rosteriet.

Biltema borde ta kritiken på allvar och verkligen bli ett alternativ där man säljer kvalitet till lågt pris. Det vore en gudagod gärning för då skulle alla andra aktörer vara tvungna att följa efter, inklusive Volvo som också har svackor i sin kvalitet.

Det finns ingen anledning att försvara produkter som är undermånliga hur billiga de än är, sen må det vara Biltema eller någon annan men på den här tråden var det Biltema som får löpa gatlopp.

Jag återvänder till Biltema när kvaliteten på deras produkter är i nivå med priset. Idag är Priset fortfarande för högt för att motsvara kvaliteten.

:wink:

Georg
av *pettson*
Georg skrev:Lugn, lugn Pettson.

Du är proffs och kan avgöra vad som är kvalitet eller inte och kan därmed göra vettiga köp på Biltema.

Däremot kan den glada amatören inte avgöra om Biltemas skruvdragar elle hylsnyckelsats eller avgassystem eller olja eller bilbatteri eller torkarblad håller kvalitet som är hyfsad.

Vittnesmålen om Biltemas produkter är en nedslående läsning och det kommer man inte runt hur mycket man än försöker.

Senaste stolpskottet var när jag köpte ett baklyse till min 945. Billigt, men passformen var så dålig att inte ens gummipackningen kunde täcka den springa som uppstod mellan packningen och karossen.
En vinterkörning med det baklyset hade förmodligen orskat en hel del fukt och salt i karossen som startat upp rosteriet.

Biltema borde ta kritiken på allvar och verkligen bli ett alternativ där man säljer kvalitet till lågt pris. Det vore en gudagod gärning för då skulle alla andra aktörer vara tvungna att följa efter, inklusive Volvo som också har svackor i sin kvalitet.

Det finns ingen anledning att försvara produkter som är undermånliga hur billiga de än är, sen må det vara Biltema eller någon annan men på den här tråden var det Biltema som får löpa gatlopp.

Jag återvänder till Biltema när kvaliteten på deras produkter är i nivå med priset. Idag är Priset fortfarande för högt för att motsvara kvaliteten.

:wink:

Georg
att det finns skräp i butiker fortfarande är egentligen du själv skyldig till. Och alla som är som du..
Om ni istället för att spy galla på olika forum enbart?Ställde er i kundtjänst och gjorde detsamma så skulle det stå klart för alla inköpare att en produkt upplevs som undermålig. Men se.. så går det inte till.. Man har inte betalt så *mycket* att man *orkar* gå tillbaka med nånting alls.. och därmed vet inte inköparna vad som faktiskt är det folket vill ha. Vad gäller passform så glöm nu allt vad sånt är på alla detaljer som tillverkas idag.. glöm original och glöm pirat.. det ska ta 15 sekunder att tillverka och kostar det under 1000 spänn är det pirat och över så är det original med samma skitkvalitet om vi nu ska använda det begreppet...
Om du hade en liten liten aning om vad bolagen lägger ned tid på att ändra saker på din bil efter en sammanstötning för att få ens en originaldel att passa på den mera.. en originaldel som enligt namn och pris borde gå att lägga på plats och bara glömma.
Det klagas på att skivorna blir *skeva* på biltema..
när jag gjorde ett inlägg om att man ska köra in sina belägg och skivor så var det ett stort VA?.. Jodå.. det finns en lapp i kartongen med om det dessutom. Nån tog det som ett stort skämt..
Okunskap min bäste herre.. dödar allt. Sen må det vara kvalitet eller icke.. Det är bara en fråga om tid.
Att ha okunskap är även att då skylla på företagen som levererar delarna när dom i lätt 90%ig utsträckning är felmonterade.. Oftast är det små saker som kunden inte tänker på.. Som nu när vi talar om skivor?..
Skruven som medföljer.. den idiotdras.. den ska bara sitta fast nätt och jämt.. i annat fall blir det spänningar som kan leda till skev skiva eller sprickor om det vill sej illa.. När drog folk en skruv sist lite lugnt?.. När tänkte dom sist på att dom ens gjorde det?..
Frågan är då.. är det värst att skivorna rostar upp som volvo original med väldigt lite kol i?.. Eller Biltemas som blir *skeva*.. som jag faktiskt ALDRIG nånsin varit för på ens en kundbil?..
ja.. vilket ansvar har nu företagen med delarna? Ska dom utbilda dej med? eller ska dom sälja sakerna till den som vill göra det själv?.. ÄR det större chans att misslyckas med ett par mekonomen skivor för 2000 spänn än ett par biltema för 800?.. Nej är svaret.. men på mekonomen får kunden frågan HUR monterade du dessa? Kunden stammar och får inte lämna tillbaka dom, du kommer inte heller säga till nån att du gjort fel. På biltema ställs inga frågor och du kan lämna in dom och du kommer att basunera ut hur skit skivorna är..
slutkontentan är att biltemas stora fel är att dom inte har utbildat folk som frågar hur monteringen gått till..
av Fisketorp
Uj nu börjar det bli livat i kanalen, kanske alla ska lugna ner sig några snäpp!!!

Håller med *petsson* felmontering är nog många orsaker till "dåligkvalitet" har nog själv råkat ut för det, som den klantige ammatör jag är=)

Köpte nytt blinkersglas till sambos 940, visserligen Fram men det passade aldeles förträffligt inga problem och tätt är det. För 200kr var det ett kanonglas
vill inte ens veta vad volvo tar=/

Ang bromsskivor. Har biltema bak på 855an + klossar, "skrek" lite i början men när allt var inslitet så låter det inget längre.

Köpte skivor fram till Galanten, såg fina ut. Men fick tag i ett par org för 300kr (beg hade rullat ca 100mil innan krock) eftersom org klingade bättre då jag inte prövat biltema skivor innan fick det bli beg org.

Biltema skivorna hade säkert funkat lika bra om man monterat dem rätt samt kört in dem tillräckligt bra. dok märkte jag att dem var lite "tunnare" (ej smalare utan tunnare slityta) mot org var.

Men för 500kr 2st istället för 2000kr? så vore det klart överenskommligt.

Somsagt tycker fortfarande det beror lite på om man gör jobbet själv eller inte.
Kan dok medela att det kännts mer förjävligt att lämna in på verkstad, få DYRA org skivor bak på s70 och dem ser förjävliga ut efter 1år.

hade nog varit mindre besviken på ett par billiga biltema=P
även fast man förväntar sig något där med.
//Martin
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]

finansiera V90

Spontant är det ett högre restvärde[…]