Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pliind
#137094
Har någon en detaljrik beskrivning av hur man byter termostat på en passat? trodde den satt rätt på motorn som det gör på volvo men det gjorde den inte..
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#137208
Taget ur Haynes reparationshandbok.

Demontering:
Termostaten är placerad i botten på vattenpumpens hus. Vid demontering av termostaten, tappa först ur kylsystemet. :roll: Förbättra åtkomligheten genom att först dra åt handbromsen och ställ framvagnen på pallbockar. Skruva sedan ur de två bultarna och lyft av termostatlocket, dra ut termostaten och o-ringen ur huset i vattenpumpens fot.

Montering:
Rengör termostathuset och locket. För in termostaten i huset, kontrollera att den är rättvänd. För in en o-ring, sätt locket på plats och dra bultarna till angivet moment (10 Nm). Anslut sedan kylarslangarna, ställ ner bilen på marken och fyll kylsystemet (genom att sakta hälla ner kylvätskan i expansionskärlet så att inte luftlås uppstår). När nivån i expansionskärlet börjar stiga, kläm på båda kylarslangarna för att lufta systemet. När all luft har försvunnit ska systemet fyllas på upp till max-märket. Skruva på locket. Starta motorn och varmkör den till normal arbetstemperatur. Stäng sedan av motorn och låt den kallna.

/Håkan
Användarvisningsbild
av Pliind
#137414
är momentnyckel ett måste?
Användarvisningsbild
av Nexus
#137597
Sweeman skrev:är momentnyckel ett måste?
Jag har en momentnyckel inbyggd i armen :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av Pliind
#137661
ahhh ok ;) får duga med herr arm då :)

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]