Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#136747
Phantom skrev:
*pettson* skrev:
Stefan1 skrev:Alltså då jag haft problem med slitna däck sedan jag köpte bilen på volvo för ca 2.5 år sedan har dock kört långt.... fick nya däck en gång, fram där de slits i ytterkant nu slets det på samma sätt och denna gång fick jag bra pris typ (det verkar nu som det inte slits på samma sätt (lika fort) men bilen drar fortfarande mekarn sa att det kunde vara någon broms som låg på. (har tappat förtroendet för min lokala volvohandlare då de inte kunnat åtgärda felet trots flera chanser) men det där med stoppar och de andra sakerna ni snackar om hur felsöker jag lättats?! kan ju säga att jag märkt att fälgarna fram är lite nersmutssade mer än bak någon sa att om "gummidamaskerna" går på drivisarna så blir det så men jag vet också att jag har lite läkage av olja och styrservovätska (nivån hålls efter noga) det läcker från fästena för rören som går in/ur kylarn......de upptill (någon som kan tala om vilken slang som är vilken och vad det är mer än styrservoolja) inte tagit tag i detta men ska. så jag vet inte om damaskern/a på drivisarna är trasiga.


jag vet att jag har haft strul med ett ok bak.....om det ligger på så borde det ju vara höger då bilen drar åt höger ?! (borde väl va så enkelt)..... :wink:
är packboxen nångång bytt på bilen (mellan motor och låda)
Kan packboxen påverka hjulinställning/däckslitage ?
Ja indirekt. Det är så att vid byte så tar man ned subframen. Den MÅSTE sättas rakt annars drar bilen åt sidan även om det inte syns på fyrhjulskontrollen. (det syns om man kontrollerar så axlarna står 90grader mot centrumlinjen. men kikar man inte efter det så står allt okej men drar ändå åt sidan.)
av Stefan1
#136749
Där ser man, jag har inte gjort något packboxbyte men det kan ju vara gjort innan. finns det något sätt att se om det är gjort eller är den där kolla axel mott mittlinjen grejen lätt kontrolerad? alltså finns det något skjortärms trick eller behöver man plocka ner hela bilen och ha exakta instument som kostar som bara en verkstad i varje kungarike har?

i och för sig har ju båda däcken fram slitits!? om axeln sitter snett borde väl däcken i så fall slitas olika ett på ut och ett på insidan?

nu är det ju möjligt att däckslitet är borta (har kollat och det verkar inte som det slitits nämnvärt dock inte kört så långt ännu efter däckbytet.
Användarvisningsbild
av Nexus
#136753
Att fägarna fram blir fortare svarta beror på att du har en mycket högre bromsverkan fram mot bak 60/40 eller om det är 70/30.
Styrstopparna är i plast som sitter på länkarmarna hö rest vä sida.På hjulspindeln sitter en "järnarm" som går emot stoppet vid fullt ratutslag och då kan det knirka lite. Inget onormalt.
Vart läcker det styrservo olja??? Jag trodde det var min pump som läckte men det var bara att dra åt klamman vid pumpen så sluta det läcka och jag spara många fina slantar :)
Kärvande broms märks ju enkelt genom att snurra på hjulen :???: testa de ej det på Volvo????
av Stefan1
#136783
hmmm det är inte ett knirkande ljud det låter mer dhum dhum dhum ganska högt hmmmmm typ som om man skulle dra ett gummi över en yta och det är trögt så att när det släpper blir det dhum dhum dshum ljud och det liksom hoppar fram. (bilen hoppar inte fram)


bytte nyss (30 minuter sedan) "glidpinnarna" i bromsoket höger bak märkte att skivan där var betydligt varmare än vänster (kärvandebroms symptom eller hur)
men när jag hade "kolven åtkommlig testa jag att bromsa och denn verkar väldigt trög? hur mycket kraft ska krävas för att trycka tillbaka olven om man har den "fri" jag lyckades med mycket handkraft att få tillbaka den.
av Stefan1
#137399
Alltså nu är det så att oljudet det där phud phud phud ljudet kommer även om jag inte gör fullt rattuslag bilen känns lite vinglig då jag svänger mycket och kryper fram svänger jag under "färd" märks det inte något konstigt förutom att den drar då.........
av Fisketorp
#137404
Säker på att bilen inte är sne?

fick en historia berättad igår om en gubbe som råka göra sin hundkoja sne. slet konstant snett på ett däck hur dem än stälde in(gick väl inte att rikta bilen på den tiden?)

Krävs inte mycket för att bilen ska bli sne verkar det som, kompisen körde in en "box" enda som vi "dödliga" kunde se var en paj kofångare samt huv, annars gick bilen bra.

vid kontroll på verkstad inför försäkring så visade det sig att bilen var sne.

//Martin
av *pettson*
#137435
Fisketorp skrev:Säker på att bilen inte är sne?

fick en historia berättad igår om en gubbe som råka göra sin hundkoja sne. slet konstant snett på ett däck hur dem än stälde in(gick väl inte att rikta bilen på den tiden?)

Krävs inte mycket för att bilen ska bli sne verkar det som, kompisen körde in en "box" enda som vi "dödliga" kunde se var en paj kofångare samt huv, annars gick bilen bra.

vid kontroll på verkstad inför försäkring så visade det sig att bilen var sne.

//Martin
en sned axel ska närmaste däcknasare se på ett kick. Det är därför mätning mot centrumlinjen finns. Alla övriga hjulvinklar påverkas ju också vid en ev. krock. Bara att kolla så alla värden är inom tolerans.
Kikar man inte på centrumlinjen kan man ju ställa värdena rätt men ändå få en bil som drar snett utan uppenbar orsak tyvärr.

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]