Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av KGF
#1320833
Jag pratade med en däckkille som var van att prata med missnöjda Volvoägare. Han menade att bilen är konstruerad för däck med bullerdämpande matta och att Volvo därmed snålat med ljudisoleringen. Verkar isåfall korkat att sälja bilar utan dessa däck...

Men ni som kör 20 tum med Michelin Latitude Sport 3 Acoustic i dimension 255/45, är ni nöjda med ljudnivån? All input på dessa däck är mycket uppskattat! Lutar åt att jag beställer såna däck för att få sinnesro!
Användarvisningsbild
av KGF
#1321257
Igår fick jag mina Michelin Latitude Sport 3 Acoustic 255/45-20 monterat på bilen. Det är blött väglag nu så det blir annat ljud när man kör... Det verkar dock inte finnas något kvar av det störande resonansljudet men jag behöver en längre provkörningsrunda, har t ex inte kört motorväg ännu. Känns jäkligt skönt iallafall så här långt :-D
Användarvisningsbild
av KGF
#1321718
En sista uppdatering kanske... Igår körde jag ca 30 mil motorväg utan att uppleva "resonansljudet". För att sammanfatta så hade jag först Nokian Hakka Black 2 SUV i dimension 255/45-20. Upplevde då ett irriterande "visslande" ljud utöver det vanliga däckljudet. Kunde höras redan från 25 km/h och uppåt. Jag testade att byta till 18", 235/60 Continental och märkte att ljudet var kvar! Trodde faktiskt att det skulle försvinna med 60-profil! Efter att justerat däcktrycket till 2,2 bar funkade det hyfsat på många vägar men särskilt på grövre asfalt lät det fortfarande rejält. Jag testade en XC60 hos Volvo med Michelin Latitude Sport 3 Acoustic på 19" fälg. Däcken har den bullerdämpande mattan på "insidan" av slitbanan. Detta däck gav ett helt annat ljud, utan det visslande ljudet. Efter ett par dagars fundering kom jag fram till att det är såna däck jag måste ha, fast i 20" då. Beställde och fick monterat i onsdags och därmed är ljudet borta. Äntligen!

Det finns en hel del beskrivet av själva fenomenet med ett visslande ljud och hur det uppstår om man söker på t ex "tire cavitiy noise" eller "tire cavity resonance".
av lafi
#1321730
Tack för en bra sammanfattning. Det var aldrig tal om att det är ett garantiärende? Bilarna borde ju inte släppts ut i det skicket tycker jag. De vill ju trots allt vara ett premiummärke och tar bra betalt.
Användarvisningsbild
av KGF
#1321740
Vet inte än om det blir någon garanti eller goodwill från Volvo... har inte pratat med dem än. Jag var så besviken på bilen och ljudet att jag var tvungen att hitta en lösning. Att då gå till Volvo och ev. dra i långbänk hade jag inte pallat med. Nu när problemet är löst är nog inte intresset från Volvo hjälpa till så stort men jag kommer ändå kontakta dem och se hur de ställer sig till hela historien...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]

Vad är det du undrar över??