- lör 08 sep 2007, 14:56
#130721
Är man riktigt lat/inte vågar sig p å så finns det företag som säljer xenonkonverterade ljus typ Big Knick och det för lägre pris än vad Hella Luminator kostar men lyser minst lika bra om än något bredare pga reglerna för extarljus som inte får lysa för starkt på en fläck, det är därför Bosch Navigator har så grotskt bred ljusbild i xenonutförande för att kunna E-märkas och inte lysa för stakt på en fläck.
EDIT:Lightforce har en stor nackdel förutom att dom ser ut som sju svåra år(XGT undantagen då den ser ut som ett extraljus) och har dåligt ljusbild som kräver lite pill att få till bra. Den är att den har en egen dyr xenonphotlampa på alla utom två modeller där den E-märkta 240-modellen med H1:a är den enda som då går att xenonkonvertera om man inte vill betala fullpris för xenonkanonen.
Lightforcelinser tror jag går på runt 150-250kr/st så det är ju ett billigt sätt att laga stenskott på, en insats till Navigator är ju inte gratis direkt, minst 1000kr och runt 300-400kr till Big Knick.
forbo skrev:Har med funderat på hinka i xenon i extraljusen (har tre st). Vet inte hur jag ska göra, får se om man får fingrarna ur :DDu får köpa ett vanligt kit, tex 45W modellen av xenonkungen och modda dit själv. Kom ihåg att köpa extar kontakter/förlängningskablar så du får in kontakterna i lamphuset enkelt. Fördelen med just xenonkungen är att dom säljer 1/2 satser så även om deras kit kan vara lite dyrare så blir det samma/lägre totalpris om man som jag har tre ljus. Kom dockk ihpåg att 5000K är max vad som ger bra ljus, sen blir det blått och svagare ljus och snabbt fallande. Extra viktigt när man har blåglas i extarljusena så det inte blir för mycket kaka på kaka. Dock älskar jag min ablåglas, inte en enda gång har jag kört in i vita väggen trotts full snöstorm/dimma. Med gammla hederliga vitgklas räckte det med lätt snöfall för att det skulle egenblända ganska snabbt.
men hittar inget sådant kit på xenonkungen :???:
Är man riktigt lat/inte vågar sig p å så finns det företag som säljer xenonkonverterade ljus typ Big Knick och det för lägre pris än vad Hella Luminator kostar men lyser minst lika bra om än något bredare pga reglerna för extarljus som inte får lysa för starkt på en fläck, det är därför Bosch Navigator har så grotskt bred ljusbild i xenonutförande för att kunna E-märkas och inte lysa för stakt på en fläck.
EDIT:Lightforce har en stor nackdel förutom att dom ser ut som sju svåra år(XGT undantagen då den ser ut som ett extraljus) och har dåligt ljusbild som kräver lite pill att få till bra. Den är att den har en egen dyr xenonphotlampa på alla utom två modeller där den E-märkta 240-modellen med H1:a är den enda som då går att xenonkonvertera om man inte vill betala fullpris för xenonkanonen.
Lightforcelinser tror jag går på runt 150-250kr/st så det är ju ett billigt sätt att laga stenskott på, en insats till Navigator är ju inte gratis direkt, minst 1000kr och runt 300-400kr till Big Knick.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..