- ons 05 sep 2007, 14:31
#129831
Exakt samma motorkonfiguration med 9:1 jämfört med 8,5:1 i kompressioneförhållande gör inte mycket skillnad i slutresultatet. Tro mig, jag har provat. Speciellt inte när det handlar om en orginalbil. På en bil med extremt lågt laddtryck hade det däremot gjort större skillnad. Mer laddtryck - Mindre viktig är kompressionsförhållandet (så länge det hålls lågt).
Funk skrev:Lågtrycksturbon brukar ha högre kompression för att gå bättre på låga laddtryck och ha bättre vrid i lågvarvsregistret..Kompressionen gör ingen större inverkan på en turbobil. Volvos lättryckare laddar på ganska mycket ändå om man jämför med andra lättryckare från andra tillverkare.
Det brukar vara (om jag minns rätt) ungefär 9:1 i lågtryckaren och 8,5:1 i fulltryckaren på motorer efter 2000..
/Thomas
Exakt samma motorkonfiguration med 9:1 jämfört med 8,5:1 i kompressioneförhållande gör inte mycket skillnad i slutresultatet. Tro mig, jag har provat. Speciellt inte när det handlar om en orginalbil. På en bil med extremt lågt laddtryck hade det däremot gjort större skillnad. Mer laddtryck - Mindre viktig är kompressionsförhållandet (så länge det hålls lågt).
V90 T6 Polestar Inscription -2018
XC90 D5 R-design -2016
XC90 D5 R-design -2016