Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Siqqe
#129831
Funk skrev:Lågtrycksturbon brukar ha högre kompression för att gå bättre på låga laddtryck och ha bättre vrid i lågvarvsregistret..

Det brukar vara (om jag minns rätt) ungefär 9:1 i lågtryckaren och 8,5:1 i fulltryckaren på motorer efter 2000..

/Thomas
Kompressionen gör ingen större inverkan på en turbobil. Volvos lättryckare laddar på ganska mycket ändå om man jämför med andra lättryckare från andra tillverkare.
Exakt samma motorkonfiguration med 9:1 jämfört med 8,5:1 i kompressioneförhållande gör inte mycket skillnad i slutresultatet. Tro mig, jag har provat. Speciellt inte när det handlar om en orginalbil. På en bil med extremt lågt laddtryck hade det däremot gjort större skillnad. Mer laddtryck - Mindre viktig är kompressionsförhållandet (så länge det hålls lågt).
Användarvisningsbild
av Funk
#129844
Kompressionen gör ingen större inverkan på en turbobil. Volvos lättryckare laddar på ganska mycket ändå om man jämför med andra lättryckare från andra tillverkare.
Exakt samma motorkonfiguration med 9:1 jämfört med 8,5:1 i kompressioneförhållande gör inte mycket skillnad i slutresultatet. Tro mig, jag har provat. Speciellt inte när det handlar om en orginalbil. På en bil med extremt lågt laddtryck hade det däremot gjort större skillnad. Mer laddtryck - Mindre viktig är kompressionsförhållandet (så länge det hålls lågt).

Så sant, men många bäckar små...
Ihop med ett par % större volym. snällare kammar med andra värden på förställningen och resultatet visar sig i form av bättre bottenvrid. På bekostnad av toppeffekt och sportighet förvisso..

Som ren kuriosa, vilka lågtryckare laddar mindre än Volvos ?

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lilja
#129898
Tänkte passa på att låna denna tråden då till en fråga som har dykt upp i en annan tråd som jag inte vill kapa längre.

Det är angående 2.5T motorn i alla dess utförande och om det är en lättryckare eller inte. Har läst på två ställen nu att det skulle vara en lättryckare. Mitt problem med det då är att det inte alls känns som en lättryckare. Man måste varva den ganska mycket för turbon ska kicka in och när den väl kickar in så krutar bilen på ordentligt. Så känns inte alls de andra lättryckare jag kört, t.ex. V40 2.0T.

Sen är då min andra fråga isåfall vad skillnaden är mellan 2.4T och 2.5T som båda två säljs. Prestanda skillnaden är så minimal och motor deplacementet är så minimalt att det verkar otroligt dumt att tillverka två olika motorer.
Användarvisningsbild
av Funk
#129905
2.4T och 2.5T i de nya karosserna är i stort sett identiska prestandamässigt. 200 mot 210 hkr märks knappt. Jämför man mot en T5 så är skillnaden rätt stor i karaktär, T5 har betydligt hetsigare turbokick..

Jag gillade min 2.4T i originalutförande, och den är fortfarande riktigt bra vid "normal" körning, men tyckte den saknade den riktiga kicken når hornen växte i pannan... Med hjälp av chip och sportavgas är den nu mycket roligare...


Tar man den nya T5 som sitter i t.ex C30 så är den mycket mer lik en gammal lågtryckare i karaktären. Just för att det är en lågtryckare...

/Thomas
av haxpet
#130019
2.4T och 2.5T har ju inte samexisterat. 2.5T ersatte ju 2.4T.

Ser du en bil med 2.4T så är det nog en -03 eller äldre. Men har den 2.5T så är det nog en -04 eller nyare.

(hoppas jag kom ihåg årtalen rätt.)
Användarvisningsbild
av Lilja
#130137
haxpet skrev:2.4T och 2.5T har ju inte samexisterat. 2.5T ersatte ju 2.4T.

Ser du en bil med 2.4T så är det nog en -03 eller äldre. Men har den 2.5T så är det nog en -04 eller nyare.

(hoppas jag kom ihåg årtalen rätt.)
XC70N var det bara 2.4T första året 01 sen kom 2.5T. Kom inte S60n efter det dock, och den fanns väl med 2.4T?
Användarvisningsbild
av Nexus
#130201
S60 2001 fanns med 2,4. 2,4T och T5 :)
Användarvisningsbild
av Lilja
#130251
grammse skrev:S60 2001 fanns med 2,4. 2,4T och T5 :)
Då låter det vettigt att 2.5T skulle vara en lättryckare. Det låter också vettigt att XC70n har en lättryckare då den behöver mer bottenvrid offroad. Det enda jag inte förstår är att 2.5T motorn verkligen inte känns som en lättryckare att köra. Provade idag ut från en korsning, den drar på bra tills 3500-4000 varv, då är det precis som en turbo gör, drar på som satan, man känner en distinkt kraftökning. Om jag inte visste bättre skulle jag kalla det turbo lagg.

Min mors bil, en V40 2.0T vilket är en lättryckare det vet vi alla, känns helt annorlunda. Den drar på bra från botten sen är den som en snabb bil utan turbo hela vägen. Finns inget turbolagg alls.

Vill någon kasta ljus åt mitt mörker :lol:
Användarvisningsbild
av Funk
#130309
Så uppför sig min 2.4T, men endast efter chippningen...Innan var det ingen "riktig" turbokick.

/Thomas
av haxpet
#130314
Med en lätt-tryckare så har man ju ett bra drag redan tidigt och ofta så får man aldrig någon kick utan bilen drar ganska jämnt hela vägen.
Men en högtryckare så kommer bara mer och mer ju högre upp i registret man kommer. dvs man kan känna en ökning av accelerationen.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]