Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mbc
#1244067
Joakim6945 skrev: tor 12 apr 2018, 20:54 Tjena. Nu har jag installerat en ny DIM/TFT i min 2013 S80 med modulen from Vesper Volvo i Ryssland. Allt funkar UTOM bränsle nivå mätaren. Är det någon annan som haft samma fel?

Min bil är en 3.2 Aut bensin FwD. Nya TFT/DIM:en kommer ur en 2014 S80 D2 aut diesel FwD.

Finns det någon som har en gissning på vad mitt problem kan vara?

Tacksam för svar!

Jocke
Det skiljer på bränslegivaren diesel vs bensin?
Nu gissar jag bara men du ville ju ha gissningar.
Bästa är nog att kontakta vesper och fråga, dom bör ju veta.
av Joakim6945
#1244073
Ja exakt. Det måste vara något med det. Dom sa att dom skulle kolla up det men nu har jag inte hört från dom på några dagar. Hoppas dom är sjysta och hjälper mig med det. Jag skulle tänka mig att skicka tft:en till Sverige eller Ryssland för omprogrammering, men jag har inte hört svar på det förslaget heller.
av Uninium
#1244077
När jag provade ett mätarhus från en diesel i min S60 bensinare så gick tank mätaren tvärtom, vid full tank visade den tomt.

Jag har ett mätarhus som jag har skickat till Vesper i Ryssland för att byta till svenska i den då mitt hade kinesiska. Fick ett kollinummer i början av april som änsålänge inte ger ett tecken på liv.

Skickade ett meddelande till han igår om det är rätt kollinummer, men har inte hört något ännu.


Edit:Använder inte Vespers modul..
av Joakim6945
#1244080
Ja okej. Jag fick just kontakt med dom. Inget svar på vad orsaken kunde vara dock, men att jag kunde skicka till dem för omprogrammering till en kostnad av 500 EURO. Sitter och väger på det lite nu. Jag kan ju se bränsle nivå via appen på mobben så, jag skulle ju klara mig.

Min TFT är också på Svenska (även fast jag bor i USA) så det gillar jag ju. Hittar jag en har i staterna så får jag ju engelska istället. Vad skulle du/ni göra?

Förresten så skulle jag gissa att de skickar grejerna med EMS: Det nummret är ite att lita på. Grejerna kommer fram bara utan att det uppdateras på EMS många gånger. Å andra sidan tog det 2 veckor för Posten i Moskva att ens få iväg mitt paket.
av Uninium
#1244156
Jag fick betala 750kr för svensk mjukvara inkl returfrakt, värt pengarna så man förstår vad det står. För kinesiska går det inte ens att gissa sig fram på. . Bara hoppas på att man får mätarhuset också

Har vart utan det 1månad nu.

Kan dom fixa så bränslemätaren kommer att stämma så tycker jag du ska skicka.
Senast redigerad av 1 Uninium, redigerad totalt 0 gånger.
av Schmoyoho
#1244164
Joakim: Även om kostnaden bara är för att täcka frakten så tycker jag de ska stå för det, iallafall förutsatt det framgår att deras adapter ska få bränslenivån att fungera, alltså att det är en av dess funktioner och inget som funkar automatiskt. Vet inte hur lagstiftningen i USA ser ut men vad jag hört verkar ju era konsumentlagar inte vara sämre än i Sverige, nästan tvärtom att de är bättre i vissa avseenden. Hänvisa till något sånt? Kanske släng in att du specialbeställt mätarhuset från Sverige också. Fine att det går att kolla bränslenivån på telefonen men är TFT-mätarhuset verkligen en förbättring över det gamla då?
av Joakim6945
#1244168
Hej Schmoyoho. Ja jag förstår vad du menar. När jag skulle beställa mätyarhuset så snackade jag med Nikolaj som jobbar för Vesper Volvo i Sverige. Han förklarade att det är han som fixar fram mätarhusen till alla beställningar, och att det är Sergej på Vesper Volvo i Moskva som bygger modulerna. Han sa då att det skulle kosta mig 3500kr för ett mätarhus från en S80, men jag hittade det som jag har på Bildelsbasen för 2900 kr istället. Jag skickade länk och bild till både Sergej och Nikolaj och frågade om just det mätarhuster skulle fungera. Båda svarade att det skulle det. Jag frågade en gång till om det jvittade att min bil var en bensinare och att mätarhuset kommer från en diesel. Svaret var nej. De enda kraven var att det måste komma från en framhjulsdriven S80. Det är allt.

Nu har jag skickat en video till både Sergej och Nikolaj där jag visar problemet. Sergej frågade om jag kunde skicka den faktiskt och han sa att hans ingejörer skulle undersöka saken. Jag har nu frågat om status på det men på dom frågorna svarar dom inte alls på. Jag fick genast svar när jag frågade om jag kunde skicka in mätarhuset för omprogrammering.

Det jag tänker nu är följande: Om båda säger att mitt nuvarande mätarhus ska fungera, vad är det då dom kommer att programmera om för att få det att funka. Speciellt eftersom de inte kan svara på vad som är fel eller en mismatch.
av Makkish
#1246904
Uninium skrev:
matte75 skrev:
Uninium skrev:Kanske får leva med kinesiskan, provade att ändra språk i bilens system i förhoppning att det spökade ihop med huset. Men icke..

Men jag har nu iallafall fått igång växelväljaren och förbrukning genom att skarva in mig på obd kablaget. Bild

Vad använde du dig för sorts skarvklämmor när du skarvade dig in på obd-kablaget?
Det man inte ska använda, strömtjuv.
Nu var jag ivrig att det skulle funka, förmodligen så löder jag det när sommaren kommer.
Kan du se till och ta ett foto på hur du gjorde så jag kan göra likadant, tack på förhand mvh Markus.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 23
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]