Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1239916
Linqid skrev:
Variosboy skrev:Hur definierar du "vischan"?
Här i kommunen (ca 24000 invånare) kan man köpa en bostadsrätt för i runda slängar 100k utan något som helst renoverigsbehov.
Så visst går det att spara ihop till boendet utan större problem, sen ser det ju inte ut så generellt sett i Sverige och det är ju en faktor som ofta gör såna här diskussioner svåra. Förutsättningarna är helt enkelt för olika för att ge en rättvis bild som gäller alla.
Ja, jag får ju direkt erkänna att jag uppenbarligen har alldeles för dålig koll på prisnivåerna utanför storstäderna. Helt ofattbart hur det kan vara så billigt egentligen (att man kan få en lägenhet utan renoveringsbehov för 100k).

Instämmer i att det blir mycket svårt att ha en generell diskussion när skillnaderna är så stora. Jag bor i Göteborg och ska du ha en lägenhet på ca 25-35 kvm (t ex som ditt första egna boende) i ett hyfsat bra område får du slanta åtminstone 1 500 000 kr. I centrum ca 2 500 000 kr. Och då är det ändå billigt jämfört med Stockholm.
Precis, det glöms ofta bort i debatten att de flesta inte har en boendesituation på storstadsvis. Brukar skriva det lite då och då att 90% av befolkningen inte bor i Stockholm.

För 1.5 miljoner får du här en villa på 170m2 med ca 1000m2 friköpt tomt och man kan förvänta sig ett hyfsat nytt kök, skapliga badrum och ett uppvärmningssytem som är relativt nytt. För 2.5 miljoner är det snudd på nybyggt med allt vad det innebär i standard och skick. :wink:
#1239918
Derank skrev:men nu kom vi in på något helt annat igen.
Dert var bilar det handlade om,
Mitt fel. :oops: Det var jag som jämförde bilköp, med bostadsköp :oops:
#1239930
Perra83 skrev:
monarped skrev:jag generaliserar inte.
och jag skulle kunna åka o köpa en ny bil i morron för 350 tusen, och betala den kontant.
men skulle aldrig köpa en ny bil som sjunker 150 tusen i värde på 2-3 år, en kostnad på 50 tusen om året.
köpte en v50 2011 för 140 tusen, som då var 2 år gammal och hade gått 4 tusen mil.
den kommer jag säkert ha 10 år,serva själv.
slå ut årskostnaden på den, o jämför med årskostnaden på en ny bil för 350 tusen
Min V60 har tappat 250000kr i värde på 25 månader och snart 4300mil. Fick nästan en chock hos min säljare häromdagen. Det kan bli så jävligt att den får hänga med lite längre än de va tänkt.
Jag hade fått skapliga tvättstugan och en ny frånluftsvärmepump för dom pengarna.
Min har tappat 200 på 5000 mil och ca två år (hamnar då på 240), tyckte det var illa. Dock så ska dom ju kränga skiten för upp till 30% mer, förmodligen över 300.
#1239959
DaltonSleeper skrev:
Perra83 skrev:
monarped skrev:jag generaliserar inte.
och jag skulle kunna åka o köpa en ny bil i morron för 350 tusen, och betala den kontant.
men skulle aldrig köpa en ny bil som sjunker 150 tusen i värde på 2-3 år, en kostnad på 50 tusen om året.
köpte en v50 2011 för 140 tusen, som då var 2 år gammal och hade gått 4 tusen mil.
den kommer jag säkert ha 10 år,serva själv.
slå ut årskostnaden på den, o jämför med årskostnaden på en ny bil för 350 tusen
Min V60 har tappat 250000kr i värde på 25 månader och snart 4300mil. Fick nästan en chock hos min säljare häromdagen. Det kan bli så jävligt att den får hänga med lite längre än de va tänkt.
Jag hade fått skapliga tvättstugan och en ny frånluftsvärmepump för dom pengarna.
Min har tappat 200 på 5000 mil och ca två år (hamnar då på 240), tyckte det var illa. Dock så ska dom ju kränga skiten för upp till 30% mer, förmodligen över 300.
Klart att handlaren ska tjäna en hacka. Dessa modeller går det nästan 13st på dussinet så det finns verkligen bilar att välja bland. Vi kör vidare ett tag till.
#1241791
Jag menar inte att en bil är krockfarlig bara för att det är en -10 istället för en -16, jag menar när man väljer betydligt äldre modeller.
Ett talande exempel är frontalkrocken förra året mellan en 740 -90 och en nyare XC70 (om jag minns rätt) Hela familjen i 740:n omkom och de i XC70:n klev ur.
I det läget hade det varit onödigt att åka 740 och samtidigt ha en massa pengar på banken.
Och ja man kan påverka risken genom sin egen körstil men betänk att det finns en massa andra bilister som pillar telefon, är narkotikapåverkade eller fulla m.m.
Under min studietid för 15 år sen körde jag en bubbla från -59 utan bälte och jag får helt enkelt vara glad för att jag klarade mig från minsta lilla sammanstötning för det hade nog inte slutat väl.
#1242224
Roda skrev:Ett talande exempel är frontalkrocken förra året mellan en 740 -90 och en nyare XC70 (om jag minns rätt) Hela familjen i 740:n omkom och de i XC70:n klev ur.
Var skedde den olyckan? Hade varit intressant att läsa mer om.
Och ja man kan påverka risken genom sin egen körstil men betänk att det finns en massa andra bilister som pillar telefon, är narkotikapåverkade eller fulla m.m.
Väldigt sant. Jag hade en riktig nära-döden-upplevelse för några veckor sedan på en smal, kurvig landsväg. Körde i en lätt uppförsbacke i form av en lång, svepande högerkurva. Uppifrån, alltså från motsatt håll, kommer en bil körandes i fel körbana. Det är mitt på dagen, ljust ute och en kurvig vägsträcka så jag har svårt att tro att föraren av bilen hade somnat, utan gissar på mobiltelefon eller påverkan av droger eller alkohol. Hastighet uppskattningsvis ca 70-100 km/h.

I vilket fall så hade jag ingenstans att ta vägen eftersom ingen väggren fanns, och utanför vägbanan var det ett ganska djupt dike. Tvärnitade, drog mig så långt som möjligt ut till kanten jag bara kunde och hoppades på det bästa. Som tur är "vaknade" föraren till liv och väjde i sista sekund.

Den andra bilen var en äldre (+10 år) småbil, typ Clio eller motsvarande, och jag satt i GT:n. Hade det smällt så hade inga pengar på banken räddat mig om jag suttit i en likadan bil själv...
#1242604
Linqid skrev: Var skedde den olyckan? Hade varit intressant att läsa mer om.
Två år sen var det visst

Vet inte hur man kopierar in en länk men sök på frontalkrock väg 52 vingåker så finns det en artikel hos svt
Finns även en tråd på flashback med folk som varit på plats "Bilolycka väg 52 Vingåker"
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]