Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1239666
intruder1400 skrev:
Mwi skrev: Det går ju faktiskt snabbare och blir billigare att spara än att betala på ett lån, men man får ju inte prylen direkt :wink:
Visst är det så ! Kan man inte spara men köper en ny bil måste lyxfällan ligga nära tillhands eller tänker jag fel ???
Resonerar du så när det rör sig om bostad, villa, också? :wink:
#1239710
intruder1400 skrev:Jepp ! Har köpt min lägenhet ! Dumt o betala extra
Man får bo ordentligt på vischan för att kunna spara ihop till sin första lägenhet eller sitt första hus, utan att ta lån. Annars faller man nog inte in i kategorin "Svensson".
#1239723
Hur definierar du "vischan"?
Här i kommunen (ca 24000 invånare) kan man köpa en bostadsrätt för i runda slängar 100k utan något som helst renoverigsbehov.
Så visst går det att spara ihop till boendet utan större problem, sen ser det ju inte ut så generellt sett i Sverige och det är ju en faktor som ofta gör såna här diskussioner svåra. Förutsättningarna är helt enkelt för olika för att ge en rättvis bild som gäller alla.
#1239771
Jag köpte min 2:a för 20000kr och sålde för 100000kr för sex år sedan. Nu går dom för över 300000kr.
Oavsett lön mm. så är 300000kr mycket att bara spara ihop. Nu skulle det kännas surt att behöva betala så mycket för en lägenhet. Minns att vi hade räkningar på lite över 4000kr i månaden. Digitaltv och 100/100mbit ingick. Golvmattorna i min V70R körde jag i stora tvättmaskinen. Torkskåpet var stort som en mindre tvättstuga.
Jäklar att det gick att spara pengar med så billigt boende :D
av Mwi
#1239783
SvenB skrev:
intruder1400 skrev:
Mwi skrev: Det går ju faktiskt snabbare och blir billigare att spara än att betala på ett lån, men man får ju inte prylen direkt :wink:
Visst är det så ! Kan man inte spara men köper en ny bil måste lyxfällan ligga nära tillhands eller tänker jag fel ???
Resonerar du så när det rör sig om bostad, villa, också? :wink:
Nja inte riktigt :wink: boendet ser jag inte riktigt som en konsumtionsutgift, utan mer som en levnadsomkostnad.
#1239886
Variosboy skrev:Hur definierar du "vischan"?
Här i kommunen (ca 24000 invånare) kan man köpa en bostadsrätt för i runda slängar 100k utan något som helst renoverigsbehov.
Så visst går det att spara ihop till boendet utan större problem, sen ser det ju inte ut så generellt sett i Sverige och det är ju en faktor som ofta gör såna här diskussioner svåra. Förutsättningarna är helt enkelt för olika för att ge en rättvis bild som gäller alla.
Ja, jag får ju direkt erkänna att jag uppenbarligen har alldeles för dålig koll på prisnivåerna utanför storstäderna. Helt ofattbart hur det kan vara så billigt egentligen (att man kan få en lägenhet utan renoveringsbehov för 100k).

Instämmer i att det blir mycket svårt att ha en generell diskussion när skillnaderna är så stora. Jag bor i Göteborg och ska du ha en lägenhet på ca 25-35 kvm (t ex som ditt första egna boende) i ett hyfsat bra område får du slanta åtminstone 1 500 000 kr. I centrum ca 2 500 000 kr. Och då är det ändå billigt jämfört med Stockholm.
#1239903
Många glömmer att man faktiskt inte äger sin bostadsrätt, man köper in sig i en bostadsrättsförening och får rätt att bo i en av föreningens lägenheter. Inte samma som äganderätt. Det är bara den svåra bostadsbristen som pressat upp priserna otroligt mycket i storstäderna.
#1239912
Inte bara i storstäderna, jag bor själv en bit norrut i en halvlagom stad och lägenheten vi bor i köpte vi för liet och ingenting för 18år sedan, den har stigit med 5000% om man ser till de senast sålda 3orna här i området.

Nu köpte vi då alla kastade sina lägenheter efter folk,men iaf.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]