Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1239010
joel80 skrev:.. och bilsäljaren säger att man ger lite mindre i inbyte för dieselbilar nu.
Dumma vore de annars. De utnyttjar folks rädsla över att, eventuellt, få begränsat användningsområde på sin bil. Frågan är vad de tar ut för dom sedan? :wink:
av SnurreSprätt
#1239036
SvenB skrev:
joel80 skrev:.. och bilsäljaren säger att man ger lite mindre i inbyte för dieselbilar nu.
Dumma vore de annars. De utnyttjar folks rädsla över att, eventuellt, få begränsat användningsområde på sin bil. Frågan är vad de tar ut för dom sedan? :wink:
Har bekanta i bilhandlar branschen (främst beg och icke märkesbundna) och rädslan är större än många vanliga svensson förstår.
För att nämna några saker som sagts och berättats: flera handlare runt om i landet dumpar iväg stora lass (både parti och styck sälj) med diesel bilar till försäljning för att ordentligt krympa lagerstocken på just diesel drivet. Man köper ogärna in diesel om det inte är riktigt bra marginaler, samma vid inbyten.
Diesel debatten som snurrar i Sverige idag tas på största allvar av handlare som är livrädda för konsekvenserna av div diesel förbud.

Tar man ex en handlare som snittar 100st bilar i lagerstock varav att kanske 70-80% är just diesel, en prisminskning på säg 10% överlag på dieselbilarna skulle ge ganska tydliga tapp siffror för den firman. Det firman tappar på en bil måste tas igen på andra.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1239060
Jo, jag förstår att bilhandlare, som inte är märkesbundna eller säljer nybilar, är oroliga över att besked om eventuella miljöbegränsningar dröjer. Men den bilhandlare, som är märkesbunden och säljer nya bilar, som jag har kontakt med verkar inte speciellt orolig. De har inte märkt något direkt motstånd mot de Euro5 bilar de bytt in. De står inte längre i bilhallen än vad som är vanligt. Och priset ligger i nivå med förra året. De köper ju inte in bilar, utan de begagnade de har är inbytesbilar. Mitt senaste byte var ju en Euro5 bil mot en Euro5 bil. Precis som en "vanlig" affär med andra ord. :lol:
Användarvisningsbild
av SvenB
#1240067
Vet inte om detta är rätt tråd för min fråga men det finns så många trådar om plus för El-bil, och minus för diesel, så det är väl skit samma vilken jag ställer frågan i :roll: Jag har läst i någon tråd att det inte skulle vara tillåtet med dragkrok på El-bil eller laddhybrid. I dag var jag i Katrineholm i ett ärende. Min vana trogen gick jag in hos Volvoförsäljaren för att "fönstershoppa". Där fanns två V60 D6TE med dragkrokar. Så vad är sant? :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
#1240078
Gäller verkligen att välja rätt elabbonemang. Man styr med sina pengar. De går till det man betalar för.

Vill man inte gynna smutsig elproduktion (även om den just dom elektroner som kommer i uttaget än "rena" är det till vem pengarna går som har stor betydelse.) Se till att köpa "grön" el precis som Johan skriver.
Vad kan man då som konsument göra åt detta? Det finns två sätt att få ren el – som verkligen är rent producerad hela vägen. Det första är att göra den själv. Med solceller på taken är elens ursprung glasklar – du vet ju själv att det är ren el du gör.

Det andra sättet är att välja el som har märket ”Bra Miljöval”. Det betyder att de som säljer elen faktiskt också vet att ursprungsgarantin kommer från de elproducenter de köper ifrån och att ursprungsgarantin därmed avvecklas. Elföretaget kan inte sälja garantin vidare eftersom den är förverkad, och du har inte köpt el som sålt sin renhet till kolkrafts producenter i Tyskland.
SvenB skrev:Vet inte om detta är rätt tråd för min fråga men det finns så många trådar om plus för El-bil, och minus för diesel, så det är väl skit samma vilken jag ställer frågan i :roll: Jag har läst i någon tråd att det inte skulle vara tillåtet med dragkrok på El-bil eller laddhybrid. I dag var jag i Katrineholm i ett ärende. Min vana trogen gick jag in hos Volvoförsäljaren för att "fönstershoppa". Där fanns två V60 D6TE med dragkrokar. Så vad är sant? :lol:
Jag har dragkrok på min V60 D5 TE och får dra 1800kg. Har kört husvagn och det är väldigt smidigt och skönt att glida in ljudlöst och mjukt på campingar. :D Inget slirande på kopplingen eller så för att hitta perfekta dragläget.

När det gäller rena elbilar är det sämre än så länge! Bara Model X som har riktig krok än så länge. Det sägs att Hyundai Kona ska få krok också, men vi får se hur bra det blir.
Dels verkar det som att tillverkare inte förstår hur stort behov av krok vi har här uppe, dels som att dom är skraja för att folk ska bli irriterade på att räckvidden minskar rätt ordentligt. (Tesla Model X klarar inte mer än ca 20 mil mellan laddningarna med en stor vagn bakpå...)

Blir väldigt spännade att se hur Volvo ställer sig till det nu när deras modeller kommer. Jag vill köra min husvagnscamping med elbil! Klarar jag 15-16 mil är jag nöjd, behöver inte köra längre utan paus när det är semester. Lite betydelse för dragvikt har tydligen kylningen av batterierna. Man måste troligen ha aktiv kylning för att det skan funka smidigt... men det behövs också för ordentlig snabbladdning som tillverkarna skryter om ska komma (150-350kw-laddare börjar sättas upp redan nu.)
Användarvisningsbild
av joel80
#1240107
Derank skrev:Cykelställ kanske?

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Nästan så.. Finns risk att mindre elbilar som får dragkrok får rätt låg dragvikt. Typ att de får dra 750kg eller så... Alltså typ en cykel. Bild Utan aktiv kylning av batterierna blir det nog inte mer än så i alla fall.

Men vi ska nog inte vara oroliga att elbilar i allmänhet inte kommer kunna dra tungt. Model X tror jag får dra 2200kg. När det blir lite större utbud kommer vi säkert få vettiga val med dragkrok också.
Användarvisningsbild
av joel80
#1240108
dubbelpost
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1240109
trippelpost (min mobil måste fått spunk!)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 34

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]