Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
#1238112
Robbi skrev:Jag kör en ny bil för att jag vill köra en ny bil. Hur svårt kan det vara?
En kille på jobbet har köpt en ny V90 awd någonting... kostar säkert 400.000 kr, men på lån eller privatleasing, vet inte vilket. Han tjänar 34.000 kr före skatt och hans fru är lärare. De har radhus och Labrador och ett barn hemma. Han har valt att prioritera ny bil framför att göra något annat. Helt ok. Tur att vi människor är olika, vad tråkigt det hade varit annars. Före EU inträdet var det mkt svårt och dyrt att låna för ny bil , så få gjorde det. Nu är det tvärt om och det finns massor av beg bilar till lågt pris.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1238124
FreddanNo1 skrev:
Robbi skrev:Jag kör en ny bil för att jag vill köra en ny bil. Hur svårt kan det vara?
En kille på jobbet har köpt en ny V90 awd någonting... kostar säkert 400.000 kr, men på lån eller privatleasing, vet inte vilket. Han tjänar 34.000 kr före skatt och hans fru är lärare. De har radhus och Labrador och ett barn hemma. Han har valt att prioritera ny bil framför att göra något annat. Helt ok. Tur att vi människor är olika, vad tråkigt det hade varit annars. Före EU inträdet var det mkt svårt och dyrt att låna för ny bil , så få gjorde det. Nu är det tvärt om och det finns massor av beg bilar till lågt pris.
Bytte killen på jobbet in någon bil, betalade en del kontant? Det han eventuellt tog lån på kanske inte var så mycket? Att låna en eller tvåhundratusen har de flesta råd med.
#1238126
Malmstroem skrev:Jag har full förståelse för din prioritering.

Nyare bilar är säkrare -- men det betyder inte att du inte kan våga dig ut i trafiken i en äldre bil. Trafiken i Sverige är trots allt rätt säker.

Jag har under större delen av mitt liv haft bilar som varit från billiga till rejält billiga. Det är bara under senaste år jag haft möjlighet att välja nyare bilar.

Kom för övrigt hem från fyra dagar i Schweiz i går. Det finns bilar äldre än 10 år där -- men du har rätt i att det inte är så många. :wink:
Schweiz är ju också ett bra exempel på hur bilparken ser ut i ett rikt land (goda inkomster).
Det rullar mer T6 än T3, Mer Audi med ett S istället för ett A på backluckan osv :)
#1238130
Detta kan vara den konstigaste/larvigaste tråd jag läst, luktar svensk avundsjuka från TS hela vägen igenom tråden, måste sitta och hävda sig med sina reparationskostnader kontra värdeminskningar på nya bilar haha. Nä, vilket j*vla skitsnack. :D
#1238133
Det var väl ganska uppenbart att det skulle bli en "stökig" tråd redan från start. Samtidigt kan ämnet vara intressant men då utifrån faktiska anledningar istället för att spy galla över de som prioriterar annorlunda. Det går ju faktiskt att vara saklig i sin frågeställning tänker jag.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1238143
Volvordesign89 skrev:Detta kan vara den konstigaste/larvigaste tråd jag läst, luktar svensk avundsjuka från TS hela vägen igenom tråden, måste sitta och hävda sig med sina reparationskostnader kontra värdeminskningar på nya bilar haha. Nä, vilket j*vla skitsnack. :D
Du vet det finns även dem som skryter om hur lite lån de tar på bilen också. Vissa tar endast lån för att få ett billigt serviceavtal, har jag läst.

Vi kan nog alla fundera mot vilken pol vi dras. Ämnet är intressant dock.
av FreddanNo1
#1238145
Perra83 skrev:
FreddanNo1 skrev:
Robbi skrev:Jag kör en ny bil för att jag vill köra en ny bil. Hur svårt kan det vara?
En kille på jobbet har köpt en ny V90 awd någonting... kostar säkert 400.000 kr, men på lån eller privatleasing, vet inte vilket. Han tjänar 34.000 kr före skatt och hans fru är lärare. De har radhus och Labrador och ett barn hemma. Han har valt att prioritera ny bil framför att göra något annat. Helt ok. Tur att vi människor är olika, vad tråkigt det hade varit annars. Före EU inträdet var det mkt svårt och dyrt att låna för ny bil , så få gjorde det. Nu är det tvärt om och det finns massor av beg bilar till lågt pris.

Bytte killen på jobbet in någon bil, betalade en del kontant? Det han eventuellt tog lån på kanske inte var så mycket? Att låna en eller tvåhundratusen har de flesta råd med.
Han hade en mörkgråmetallic XC70 med något finansupplägg som han bytte in mot en V90.
#1238147
grillchips skrev:Det var väl ganska uppenbart att det skulle bli en "stökig" tråd redan från start. Samtidigt kan ämnet vara intressant men då utifrån faktiska anledningar istället för att spy galla över de som prioriterar annorlunda. Det går ju faktiskt att vara saklig i sin frågeställning tänker jag.
Tack! Vill inte stöta mig med någon. På jobbet har vi hela tiden diskussioner om bilar. Därför vill jag kolla med andra också. Men nu slutar jag skriva i denna tråd, vill inte att någon skall känna sig utsatt eller liknande.
Vissa på jobbet kan inte tänka sig annat än dyra BMW och andra har ingen bil, utan hyr ibland. Gissa om jag är mobbad? ;) jo jag har det inte lätt och flera på skoj vägrar åka i min gamla 95:a när vi skall på lunch eller något.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 18

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]