Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CuteLunatic
#1235031
XC90_Executive skrev:Testade räckvidd på enbart el i helgen. Temperatur runt nollan.

Kom 33,6 km utan att förbruka en enda droppe bensin. :) XC90 T8 med 21” friktionsdäck. Mest stadskörning. Elförbrukning 7,1kWh. 0,7kWh regenerering.

Är nyligen uppdaterad. Upplever att det gick att köra lite längre än innan, med tanke på att det var kallt nu också.
Det lät imponerande långt måste jag säga. Tung och stor bil, ganska kallt, feta fälgar och stadskörning och ändå kommer du 33 km hmm.. nice. Ska testa min V90 när jag får den och se. spännande :)
av Ellahills
#1235184
Körde min XC90 T8 2018 från Stockholm till Sälen och med 4 personer i bilen, takbox, 21" vinterhjul låg jag på 0,90 i snitt. 48 mil och runt -10 grader. Startade fullladdat.
Körde skyltad hastighet och lät adaptiva farthållaren sköta avstånden. 50 liters tanken är för liten tycker jag då du inte kommer längre än 55-60 mil. Blir intressant att jämföra snittförbrukning i sommar.
av volvojesus
#1235349
Har precis hämtat ut min S90 T8. Har haft den över helgen bara.
Än så länge: Det är en fantastisk bil och drivlina!

Men bensindriften är i törstigaste laget, de första dagarna utan någon elladdning till hands så stannade förbrukningen på 1.2 liter/milen med lätt fot vid stadskörning under kyla, men hoppas att detta går ner när motorn har körts in och när våren kommer. Ska strax få laddare till mitt arbete så att jag kan förhoppningsvis kapa större delen av bensinkostnaderna.
Jag har lyckat ladda den en gång, och vid Eldrift klarade den ca 35 km i bister vinterkyla, jag tror den kan nå 45 km till våren när man inte behöver värmare/halvljus. Notera att M/Å18 bilarna har fått ca 10% större batterikapacitet jämfört med tidigare M/Å 16-17.
av CuteLunatic
#1235364
volvojesus skrev:Har precis hämtat ut min S90 T8. Har haft den över helgen bara.
Än så länge: Det är en fantastisk bil och drivlina!

Men bensindriften är i törstigaste laget, de första dagarna utan någon elladdning till hands så stannade förbrukningen på 1.2 liter/milen med lätt fot vid stadskörning under kyla, men hoppas att detta går ner när motorn har körts in och när våren kommer. Ska strax få laddare till mitt arbete så att jag kan förhoppningsvis kapa större delen av bensinkostnaderna.
Jag har lyckat ladda den en gång, och vid Eldrift klarade den ca 35 km i bister vinterkyla, jag tror den kan nå 45 km till våren när man inte behöver värmare/halvljus. Notera att M/Å18 bilarna har fått ca 10% större batterikapacitet jämfört med tidigare M/Å 16-17.
Har du lust att lägga upp någon bild? nyfiken! Även interiört :-)-)
av rale
#1236697
Vad gör man när en T8 är helt död!?
Min V90 T8 hade stått skyddad för väder och vind utomhus under 33 dagar. Under denna tid har det varit bra kallt. Jag vill helst inte använda bilen, i dessa tider, då de numera verkar blivit extra måna om att förstöra körglädjen med en av de mest korrosiva kloriderna; CaCl2 – som de vräker ut.
Det var inte om salt jag tänkte berätta om utan följande:
Då jag kände att det är dags att prova bilen, efter det långa stilleståndet, så var den helt död. Var tvungen att använda den mekaniska nyckeln. (Dock knappt att man kommer åt att vrida med den bakom dörrhandtaget). Sen kommer man inte längre. Alla de fyra återstående dörrarna förblir låsta. Även bakluckan där batteriet står. Kontaktar Bilia som föreslår Volvo Assistans. Har använt dem tidigare för en V70 och de sliter upp bilen, med vajer säkert en sträcka på 20m, upp på ett flak. Kändes inte kul att utsätta en ny 2.1ton tung bil för den behandlingen.
Gjorde i stället följande: Tog ett gammalt batteri och anslöt det med tändkablar på laddpolerna i motorrummet. Kunde då öppna resten av dörrarna elektriskt. Plockade ut batteriet i bakluckan. (Inte helt lätt numera). Tog in det nu 1.6V batteriet i in huset för laddning (-15C ute). Det gick inte så bra med en gammal laddare. Gick och köpte en ny med laddcykel. Då började det hända saker och efter ca två dygn var batteriet till slut laddat. Efter inkoppling fungerar nu allt som det ska. Har kopplat den nya laddaren som underhållsladdare. Det är uppenbart att laddningen som ska ske samtidigt som laddningen av det stora batteriet inte är tillräckligt om man inte kör tillräckligt samtidigt som det är kallt ute.
Användarvisningsbild
av joel80
#1236702
Så mycket elektronik och saker som ligger aktiva att man nog ska se till att ha lite underhållsladdning igång om man låter en ny bil stå mer än en månad!

Hör inte riktigt till tråden... Men känns det inte lite onödigt.. Eller åtminstone dyrt, att ha en ny bil som bara står och kostar pengar? Värdeminskning gör ju att det är många många tusen som bara försvinner när den står där... I och för sig försvinner dom om man kör också.. Men då har man ju i allafall glädje av bilen.

Jag är rätt säker på att dom byggt den så den klarar "väder och vind" helt okej.. ;)
av rale
#1236754
Så mycket elektronik och saker som ligger aktiva att man nog ska se till att ha lite underhållsladdning igång om man låter en ny bil stå mer än en månad!

Hör inte riktigt till tråden... Men känns det inte lite onödigt.. Eller åtminstone dyrt, att ha en ny bil som bara står och kostar pengar? Värdeminskning gör ju att det är många många tusen som bara försvinner när den står där... I och för sig försvinner dom om man kör också.. Bild Men då har man ju i allafall glädje av bilen.

Jag är rätt säker på att dom byggt den så den klarar "väder och vind" helt okej.. ;)
Behöver egentligen inte en ny bil. Mest kul att ha fast hellre en ren en, en en smutsig. Värdeminskning ointressant eftersom jag "aldrig" säljer saker.
av JS64
#1238494
Har haft min S90 T8 Inscription i 2 veckor nu, testade en längre helgresa på + 100 mil, mkt motorväg, snittade 0,71l/mil. Bara laddat batteri i starten, ingen mer laddning under resan. Använder bilen till arbetet så gott som dagligen, 18 mil ToR, brukar snitta runt 0,55l/mil, är aldrig över 110-115km/h, alltid fulladdat batteri vid start, laddar inte mer för återresan hem. Brukar låsa batteriet på motorvägen, dvs bilen drar ingen batteri laddning vid motorvägskörning, går över till pure läge när jag kör lite mer långsamt på mindre vägar tor jobbet. Om man jämför med min tidigare XC60 D4 (vea motorn, framhjulsdriven automat), så låg jag mest runt 0,65-0,7l/mil vid samma typ av körning. Annars, en helt underbar drivlina, slår alla mina tidigare bilar.
av menbj0
#1238503
Lite erfarenheter efter första veckan med min S90 T8: Känns otroligt sofistikerad och välbyggd. Jag kommer drygt 4 mil på el trots kallt klimat (runt 0 grader). Har 15 km till jobbet så jag kan med god marginal köra på el. Bränslevärmaren kör jag 10 min innan start, det räcker. Jag körde Göteborg - Skåne - Göteborg i helgen. Motorväg och landsväg. Laddade 2 gånger och landade på 0.68. Låg lite över hastighetsgränsen. Känns mkt bra. När man kör med bensinmotorn i nerförsbacke så stängs den av när man lättar på gasen. Om man släpper gasen helt så regenererar den vilket känns som en rejäl motorbroms. Hela hybrid-set-up:en funkar väldigt smidigt. Jag har mellan-stereon och sub-basen och den låter långt bättre än jag hade väntat. När man bromsar bilen i låga hastigheter känns den tung. Den niger en del. Det är en väldigt stor bil men svängradien är bra. Lite väl mycket varningsljud från PAS:en när man backar i trånga utrymmen. På det stora hela en imponerande bil.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]