Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1233961
Tycker lite synd att etanoldriften kommit helt bort, men den är inte död. Om man kollar på typ elverk (stora, typ 5 - 10 kW), extravärmare till bilar (vilket lär behövas i elbilar i vårt klimat) från Kina (där utvecklingen mot elbilar går fort) så är dessa ofta etanoldrivna (även gasdrivna finns. Gasol??). Etanolen (utan bensininblandning) finns (och fungerar) i "verkligheten" och är mycket ren, i jämförelse med bensin och diesel alltså....
#1233964
lennarte skrev:Tycker lite synd att etanoldriften kommit helt bort, men den är inte död. Om man kollar på typ elverk (stora, typ 5 - 10 kW), extravärmare till bilar (vilket lär behövas i elbilar i vårt klimat) från Kina (där utvecklingen mot elbilar går fort) så är dessa ofta etanoldrivna (även gasdrivna finns. Gasol??). Etanolen (utan bensininblandning) finns (och fungerar) i "verkligheten" och är mycket ren, i jämförelse med bensin och diesel alltså....
Jo, men det är "elbilsäsong" nu. Vi har ju haft "etanolsäsong" och "LPG säsong". Nyligen hade vi en stor "dieselsäsong". "Bensinsäsong" har vi haft mer eller mindre hela tiden. Just nu kommer det troligen säljas ett lite större antal laddbara bilar ett tag. Så vi får väl kalla det "elsäsong". Det har ju talats om att vi kommer vara tvungna till att ha fler energislag för att klara framtidens transportbehov, så etanolen kommer nog tillbaka vid sidan av bensin, diesel, el och CNG. Det som jag tror är dött, tyvärr, är LPG. Där blir det nog svårt att få marknaden att bygga upp ett nät igen eftersom det har visat sig att vi har kortsiktiga bestämmelser vad beträffar drivmedel i detta land. ;-//
#1233967
lennarte skrev:Tycker lite synd att etanoldriften kommit helt bort,.
Mera huvudräkning, Om vi skulle ersätta europas förbrukning av kol/olja/gas/kärnkraft med bioenergi som har 2,5 kWh/kg energiinnehåll skulle det gå åt sisådär 10 miljarder ton biomassa per år. Det skulle snabbt avskoga hela Europa. Eller så kan man helt sluta producera mat, och odla energigrödor istället.

Sveriges totala skogsproduktion som är den största i europa ligger på 80 miljoner kubikmeter, Det skulle räcka till att producera 10 miljoner kubikmeter syntetisk bensin/diesel/etanol/metanol som vi förbrukar årligen i form av fossilbränslen i Sverige, med då går hela skogsproduktionen åt..

Inga exaka siffor, men det svindlar ändå.
#1233980
VolvoB20 skrev:Mera huvudräkning, Om vi skulle ersätta europas förbrukning av kol/olja/gas/kärnkraft med bioenergi som har 2,5 kWh/kg energiinnehåll skulle det gå åt sisådär 10 miljarder ton biomassa per år. Det skulle snabbt avskoga hela Europa. Eller så kan man helt sluta producera mat, och odla energigrödor istället.
Det är svindlade siffror, så det kommer nog aldrig att bli en ersättare. vi får nog "dras" med en massa olika energislag framöver (på både gott och ont) beroende på vad som "anses" vara miljövänligast. För tillfället. Saab experimenterade med ångmaskin i skarven -70 - -80-tal. Kommer inte ihåg vad den "eldades" med, men det var en kompakt 7 eller 9-cylindrig maskin som drev direkt på framhjulen. Den hade hyfsad prestanda men väldiga problem med att kyla ångan så den skulle kunna återanvändas. Det gick i alla fall åt mindre energi att driva denna motor än dåvarande bensinmotorer. Dieselmotorer vid denna tid var inget för "vanligt folk". Tröga motorer, smutsigt att tanka, skatt per km (med en vajerdriven räknare) genom att stämpla ett kort 4 ggr om året.
#1233985
EbbevonVolvo skrev: Jag förstår också att du ger upp i dina försök att ... ja vad vågar jag säga ... nä, jag låter bli.
Lugn, jag ger inte upp på det viset. :wink:
EbbevonVolvo skrev:Jag kan inte förstå hur någon kan vara så övertygad om att batteribilar är rätt lösning?
Att försöka ödsla tid på att förklara faktiska förhållanden som motsäger en övertygelse som antagit religiösa proportioner är lönlöst som de flesta vet. Jag tillhör jag dem som inte ödslar energi på att förklara något för en person som på förhand bestämt sig hur det förhåller sig oavsett motsägande fakta. Men däremot accepterar jag inte att det får orättmätigt inflytande på verkligheten med negativa konsekvenser. Och batteribilsfrågan börjar bli av denna natur. Att man t.ex. på ett Teslaforum sjunger lovsånger om batteribilar och är allmänt upprymda, samt ignorerar och ibland även nedvärderar faktabaserade invändningar, må vara hänt. Att det ska börja även på detta forum är tråkigt. Men det är inte särskilt viktigt för mig att mota bort det. Särskilt inte efter de senaste turerna, taket håller inte den standard som det borde. Men att t.ex. batteribilsförespråkarna påverkar politiker och beslutsfattare så mycket att besluten för bättre klimat blir inkonsekventa, och att resultatet ofta blir en ökning av problemen som man trodde sig vilja minska, samt att annan teknik riskerar att slås ut som kanske hade bättre realistiska potentialer, är inget som man bör låta passera. Och det bör balanseras. Men det gör man inte på forum som detta. Det gör man bl.a. som väljare på valdagen eller i andra organiserade demokratiska sammanhang. Men även i t.ex. eget konsumtionsbeteende. Och om t.ex. önskat konsumtionsbeteende motverkas av politiska styrmedel, så visar man sitt missnöje även över detta på valdagen eller i andra demokratiska sammanhang. Vill man visa missnöjet ännu mer kan man engagera själv politiskt eller ta tillfället i akt under kommande valrörelse att ställa "sina" politiker mot väggen. Dock anser jag att man som väljare har en demokratisk skyldighet att vara informerad, påläst och förhålla sig saklig. Just batteribilsfrågan blir sannolikt ingen huvudfråga i kommande valrörelse. Jag tror att andra frågor kommer att dominera. :mrgreen:
EbbevonVolvo skrev:Det kan det inte heller vara. Det tycker jag ändå dessa trådar, öppna som låsta, visar.
Att batteribilar inte är tillräckligt klimatvänliga idag för att vara en del av lösningen på klimatfrågan för transportsektorn är visat många gånger. Att herr Musk i egen hög person slår ner på seriösa rapporter, och talat nedvärderande om alternativen, får stå för honom. Det gör honom mycket oseriös och mindre trovärdig. Vad klimat- och resursförbättringspotentialen blir för batteribilar återstår att se. Prognosmakarna är många. Vissa prognoser har fått revideras till batteribilarnas fördel, och vissa andra prognoser har fått revideras till batteribilarnas nackdel. Men i prognoserna saknas fortfarande sammanhållen insikt om huvudproblemen kring elenergins klimatbelastning, framtida kontinuitet i tillgången samt hur den "klimatskuld" ska regleras som orsakas av ett för tidigt införande innan ev. klimatnytta infinner sig. Rena petitesser som om det blir billigt eller inte att köra batteribil, är för mig en ickefråga. Till stor del avgörs det av politik och politiska styrmedel. Det finns ingen direkt koppling mellan klimatvänlighet och kostnad. Det finns det otaliga exempel på. Personligen tror jag inte för ett ögonblick att det i ett långt perspektiv blir billigt att köra t.ex. batteribil. Möjligen blir det temporärt billigare under en övergångsfas. Dagens skatteintäkter från transportsektorn kommer politikerna att vilja behålla även i framtiden. Så har det varit hittills, och så kommer det att förbli. Om man frågar mig. :wink:
#1234027
Camel skrev:Till stor del avgörs det av politik och politiska styrmedel. Det finns ingen direkt koppling mellan klimatvänlighet och kostnad. Det finns det otaliga exempel på. Personligen tror jag inte för ett ögonblick att det i ett långt perspektiv blir billigt att köra t.ex. batteribil. Möjligen blir det temporärt billigare under en övergångsfas. Dagens skatteintäkter från transportsektorn kommer politikerna att vilja behålla även i framtiden. Så har det varit hittills, och så kommer det att förbli. Om man frågar mig. :wink:
Amen på det Camel! :D
Fortsätt att på ditt informativa och sakkunniga sätt att informera och argumentera, enda sättet att gå framåt är upplysning och diskussion, även vi som saknar skygglappar lär oss något från olika läger!

Mike
#1234049
mikethebik skrev:
Camel skrev:Till stor del avgörs det av politik och politiska styrmedel. Det finns ingen direkt koppling mellan klimatvänlighet och kostnad. Det finns det otaliga exempel på. Personligen tror jag inte för ett ögonblick att det i ett långt perspektiv blir billigt att köra t.ex. batteribil. Möjligen blir det temporärt billigare under en övergångsfas. Dagens skatteintäkter från transportsektorn kommer politikerna att vilja behålla även i framtiden. Så har det varit hittills, och så kommer det att förbli. Om man frågar mig. :wink:
Amen på det Camel! :D
Fortsätt att på ditt informativa och sakkunniga sätt att informera och argumentera, enda sättet att gå framåt är upplysning och diskussion, även vi som saknar skygglappar lär oss något från olika läger!

Mike
Att det verkligen förhåller sig så som "Camel" skriver är ju deiselbilarna ett bra exempel på. Först var det räddningen på världens undergång, nu får man snart inte köra med dom. Innan dess var det etanolen, och före det gasodriften. Det blir med all säkerhet någon form av km-skatt på elbilar, bara dom bli tillräckligt många. Kanske ett "stämpekort" som ska stämplas och skickas in som jag skrev om ovan
#1234076
Motståndet mot ny teknik och elbilar utrycker sig bland som på gränsen till konspirationsteorier på ett bilforum som det här. Men det är ju rätt väntat då det är rätt många petrol-heads som hamnar på ett bilforum.

Bensin och diesel är dött om ett årtionde. Ebilar kommer vara en av lösningarna för att komma undan fossila drivmedel. HVO, Etanol, Vätgas och andra fossilfria drivmedel kommer säkert ha sin roll att spela också. P.g.a kostnader och olika möjligheter i uppskalning är min uppfattning om att elbilar och batterdrift kommer vara den dominerade delen, men absolut inte den enda. Det även utan politiska styrmedel framöver, och även i länder som inte har eller kommer ha det, även om det där kommer ligga några år efter.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
#1234079
joel80 skrev:Jag är precis som många andra övertygad om att elbilar är en del av lösningen och den klart mest spännande just nu. Även den som har störst potential att snabbt få ner utsläppen, speciellt nu med den skapligt snabba omställningen i värdens elenergiförsörjning som påbörjats.

Det är även den lösning som ser ut att bli klart billigar än andra, vilket får mig att tro att det kommer bli en av de populäraste lösningarna.

Att det dessutom för många kommer bli mycket enklare bilägande och roligare körning ökar min entusiasm.
Elbilar är till för att dämpa det dåliga samvetet så man tror att man fortsätta konsumera och resa precis som tidigare, innan har man ju exempelvis kunnat köra Land Rover med gott samvete :wink:
http://autoropa.se/default.aspx?menuID=5238
Även flygbolag och hamburgerrestauranger jobbar ju med samma fina klimatkompensationer, allt för att vi ska kunna konsumera med gott samvete.
Har man något som helst realistiskt och verklighetsförankrat miljöintresse, då funderar man över vad konsumerar jag i onödan och vad kan jag välja bort, det är det absolut billigaste och snabbaste vägen till att sänka utsläppen och minska sin miljöpåverkan.
#1234080
Nej nej Mwi, elbilar är/kommer vara den klara vinnaren p.g.a både en bättre produkt, billigare, enklare och roligare. Att det också delvis löser miljöproblemen är också trevligt men har inte och kommer inte vara det som driver omställningen. ;)
(En och annan motorljudsälskare kommer säkert sakna mullret, men kanske kan komma över det med det härliga vridet man får.)

Utan den kraftiga nergången av batteripriser och t.ex Teslas insats för att "väcka" vanliga tillverkare och visa att det går att göra bra och attraktiva elbilar tror inte hag vi stått inför den förändring som är på väg, i allafall inte så snart.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 24

Hej! Vet att på Volvo V50 kunde man sät[…]

Det som hände tidigare står beskrivet […]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag koll[…]

En 99/00? Tror att gasspjället spökar is[…]