Man kan skriva mycket om detta. Men vi gör det någorlunda kort.
Det finns i princip 4 metoder att konvertera en bil till att gå på E85. Vi radar upp det så här:
* Man höjer bränsletrycket med en extra bränsletrycksregulator med en ställbar BTR.
* Man sätter i större insprutningsventiler.
* Man monterar en så kallad Piggyback som förlänger insprutningspulsen.
* Man mappar om motorns styrdator med värden som anpassas för E85.
Man kan naturligtvis göra kombinationer av detta, men det är lite överkurs i början.
Dom två första är relativt billiga. Runt en tusenlapp om man kan hitta begagnade spridare. En tryckregulator är inte gratis. Den kostar uppåt en tusenlapp. Dom här två metoderna anses som lite "grova", alltså lite enkla och inte med någon större finess. Men dom fungerar. Dock finns det ingen köldstartfunktion i dom. Det kan man i och för sig fixa separat.
Nästa metod, Piggyback" är en elektronisk dosa som förlänger spridarpulsen så att det kommer mer bränsle, för det är detta det handlar om. Dom flesta Piggyback köper man färdiga och kopplar lätt in själv. Det har funnits en byggsats tidigare. Men den passade inte senare årsmodeller. Det har saluförts ett trettiotal olika Piggyback i Sverige. Jag tror dom flesta går att köpa fortfarande. Och dom flesta, merparten har inbyggd köldstartfunktion. Priset börjar ungefär vid en tusenlapp och går uppåt till tre tusen eller något däråt.
Den sista metoden anses som den ultimata metoden och kan kosta därefter. Det har nämnts siffror på uppåt 10 tusen, men jag vet inte säkert. Där finns naturligtvis också en köldstartfunktion.
Om du går in på
http://www.etanol.nu så kan du läsa mycket mer om detta och ställa frågor i forumet. Där finns också länksamlingar till inköpsställen och annat.
Men vi skall nämna lite om blandtankning också. Det är en möjlighet att dels komma billigare undan, du behöver inte göra något speciellt mer än det som jag skall beskriva här och dels en metod att pröva sig fram. Det kan ju t.ex vara så att din motor har ett brett register att kunna reglera inom ett stort område. Det finns (har funnits) bensinbilar som kunde köra på 100% E85 utan någon ytterligare åtgärd. Inte så många men ett par märken och modeller har nämnts.
Blantankning går till så här: Kör bensintanken så tom som du vågar utan att riskera att bli stående på något olämpligt ställe. Kör in på en station. Tanka i t.ex 15 liter E85. Fyll sedan upp tanken med bensin. Nästa gång du tankar fyller du i 20 liter E85 och resten bensin. Så håller du på i steg om 5 nya liter E85 i varje tankning. För varje tankning du gör skriver du upp eller sparar kvittona så att du har koll på hur mycket etanol du har i tanken. Du gör så här tills bilen kanske "säger till". Den kanske inte svarar på gaspådrag, blir lite trögstartad eller motorlampan tänds. Detta är ofarligt om det inte blir långvarigt. Men då häller du på 5 liter bensin i tanken igen och då kommer du ju ner i den blandningen som du hade innan och där bilen gick bra. Om du nu har fört körjournal eller sparat kvitton så ser du ju var "brytpunkten" ligger. Och då kan du hålla dig till den i fortsättningen när du tankar.
Känner du då att du vill pröva att konvertera motorn så har du redan flera erfarenheter.
Även detta kan du läsa mer om på
http://www.etanol.nu
Jag körde tidigare min Volvo 245 -92 på blandtankat 30% etanol i mer än 5 år eller mer än 5000 mil om man vill räkna på det i stället. Senare överlät jag den bilen till en anhörig och han fortsatte samma blandning i 3000 mil. Alltså total mer än 8000 mil. Jag gjorde ingen som helst åtgärd i motorn vad gäller bränslesystemet. Bilen startade alltid och någon ökad bränsleförbrukning var inte mätbar. Den gick alltid igenom besiktning med godkända värden. Den lär ha sålts vidare till Norge och någon som skulle ha motorn till en rallybil! Jag vet inte man kanske har någon sorts hobby- eller veteranrally där, för en motor som är 18 år och har gått 38000 mil kanske man inte skulle köra rally med som ett "förstaalternativ"? Men det kanske går till så i Norge, som sagt???
Betänk i sammanhanget, 30% etanol är inte detsamma som 30% E85. 30% etanol är alltså starkare. I sammanhanget: Du nämnde oktantal, E85 har 104 oktan.
Många frågor och uppgifter, fråga mer i första hand på
http://www.etanol.nu Men även på detta forumet finns det kunskap.
I dag kör jag en V70 2.0F -08. Alltid på E85. Jag har aldrig tankat något annat i den bilen. Men det är alltså en fabriks FFV från början. Den är tillverkad för E85.
Jag kan tillägga detta med att räkna på E85 eller bensin. Tag det aktuella E85-priset. Multiplicera det med 1,3. Om svaret ligger under gällande bensinpris så är det lönsamt med E85. Vi förutsätter naturligtvis att man står på samma tankstation och räknar. Annars kan ju priserna variera väldigt mycket mellan olika kommuner och regioner.