- sön 11 feb 2018, 22:39
#1232066
Känns som att någon har pillat på armen om den nu skulle vara orsaken till överladdet. Men om det var orsaken vet vi ju inte så länge du har den andra ventilen inkopplad. Angående soppatillförseln så är det möjligt att orginalmappningen levererar tillräckligt med bränsle då styrsystemen ofta har kalibreringar med större omfång än för just den specifika applikationen, men har man ingen bredbandslambda som man kan verifiera detta med så riskerar man ju att den går magert. Minns inte alla detaljer just nu men sist jag kikade på mappningen till min 2.5T så har jag för mig att kalibrermappen för t.ex. LMM var samma som i en V70R, vilket innebär att styrdonet skulle kunna mäta luftmassan upp till R:ens prestanda och således i alla fall ha en möjlighet att försöka leverera tillräcklig bränslemängd, förutsatt att spridare etc räcker till, och att alla andra mapparna som påverkar begärd insprutningsmängd är tillräckligt tilltagna från fabrik.
V70 2.5T -1999
S60 2.5T -2005
S60 2.5T -2005