Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1232521
Paddan1000 skrev:
SBergdahl skrev:De går att testköra inomhus med 12v från en laddare eller nåt. En pol ska ha matning och den andra petar man till för att starta den.
Kontakterna till torkarmotorerna har 3 stift med färgade sladdar; svart, gult och rött. När jag använder min 12v bilbatteriladdare är den enda kombinationen som ger något resultat att sätta svart pluspol till svart stift och röd minuspol till det gula stiftet i mitten. Då rycker ibland torkarna till, men bara den vänstra rörde sig någon längre sträcka med några graders svep per aktivering tills den lade sig på det innersta stoppet och inte vill svepa tillbaka. Torkarna rycker inte till varje gång heller, utan man måste vänta några sekunder mellan varje aktivering för att det ska ge något resultat, som om motorerna behövde ladda upp sig. Jag antar att jag borde koppla in det röda stiftet också på något sätt.
Ett stift är jord, ett är konstant +12V, ett är startsignal. Jag kommer inte ihåg vilket. Jag fick igång mina genom att sätta +12V på två av stiften och jord på det tredje..
#1232747
SBergdahl skrev: Ett stift är jord, ett är konstant +12V, ett är startsignal. Jag kommer inte ihåg vilket. Jag fick igång mina genom att sätta +12V på två av stiften och jord på det tredje..
Det funkar fortfarande inte. Torkarna rycker till lite och stannar sedan även med den röda minuspolen kopplad till både det röda och det gula stiftet. Jag ska skaffa lite seriösare utrustning för att ge ström till stiften och prova någon annan dag. Konstigt att felet är samma på båda motorerna.
#1232756
Paddan1000 skrev:
SBergdahl skrev: Ett stift är jord, ett är konstant +12V, ett är startsignal. Jag kommer inte ihåg vilket. Jag fick igång mina genom att sätta +12V på två av stiften och jord på det tredje..
Det funkar fortfarande inte. Torkarna rycker till lite och stannar sedan även med den röda minuspolen kopplad till både det röda och det gula stiftet. Jag ska skaffa lite seriösare utrustning för att ge ström till stiften och prova någon annan dag. Konstigt att felet är samma på båda motorerna.
Jag fick prova några gånger innan jag lyckades. Använde en gammalmodig batteriladdare med analog nål för strömmen och det dög.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]