Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1232358
Dex skrev:
Mumsmums skrev:
Nystrom7 skrev:Hur är det ur säkerhetssynpunkt att sitta och försöka ta kort på framförvarande bils bromsljus då i vinterväglag :D
Har väntat på den :D . Och det är såklart inte rätt ur säkerhetssynpunkt. Jag gjorde det med mobilen så det var dessutom olagligt.
I övrigt är det såklart så att bilar drar upp snö som lägger sig på baken i mer eller mindre omfattning men jag har aldrig sett någon där bromsljusen helt försvinner. Men jag tolkar på de svar som skrivits här att ni inte tycker det är något större problem, och visst, 340-360 dagar (beroende på geografiskt läge) per år är det nog inget problem men den dag V90´n framför panikbromsar i snöyran så förlorar ju bakomvarande värdefulla sekunder innan man fattar vad som är på väg att hända. Just my saying...
Bakomvarande bil bromsar ju själv om den har adaptiv farthållare på. :)
Ja för de har ju verkligen alla på sina bilar?
av Mwi
#1232392
Dex skrev:Bakomvarande bil bromsar ju själv om den har adaptiv farthållare på. :)
Tycker att den adaptiva funktionen brukar lägga av efter en stund i snöfall :(
#1232434
Mwi skrev:
Dex skrev:Bakomvarande bil bromsar ju själv om den har adaptiv farthållare på. :)
Tycker att den adaptiva funktionen brukar lägga av efter en stund i snöfall :(
Har du månne samma problem som jag? Att värmeslingorna framför kameran inte fungerar.
av Mwi
#1232496
Xanthopteryx skrev:Har du månne samma problem som jag? Att värmeslingorna framför kameran inte fungerar.
Nja jag kör väldigt mycket hyrbil i jobbet (bara Volvo) så jag har väl inte riktigt brytt mig om felorsaken, mer ett konstaterande att vid kraftigt snöfall så lägger den adaptiva funktionen av ibland men jag är väldigt glad när man får en hyrbil med adaptivfarthållare.
#1232500
Mwi skrev:
Xanthopteryx skrev:Har du månne samma problem som jag? Att värmeslingorna framför kameran inte fungerar.
Nja jag kör väldigt mycket hyrbil i jobbet (bara Volvo) så jag har väl inte riktigt brytt mig om felorsaken, mer ett konstaterande att vid kraftigt snöfall så lägger den adaptiva funktionen av ibland men jag är väldigt glad när man får en hyrbil med adaptivfarthållare.
Kan det vara pre-90 då? Där radarn sitter i fronten.
På 90, och alla nu nyare, så sitter den i vindrutan och är därmed opåverkad av snötillväxt och ispåbyggnad (förutsatt att värmeslingorna vid kameran funkar, vilket de inte gör för mig...).
av AndS
#1232551
Volvo skriver att vid speciella förhållanden kan systemet kopplas ur om det finns tveksamhet i tolkning av förhållanden vilket t.ex. kan vara snöfall, häftigt regn, dimma, motljus, etc.
Men även andra situationer beroende av t.ex. fordons storlek kan påverka vad som upptäcks i kombination med väderlek.
Allt finna beskrivet i bilens manual för de olika funktionerna.
#1232557
Xanthopteryx skrev: Kan det vara pre-90 då? Där radarn sitter i fronten.
På 90, och alla nu nyare, så sitter den i vindrutan och är därmed opåverkad av snötillväxt och ispåbyggnad (förutsatt att värmeslingorna vid kameran funkar, vilket de inte gör för mig...).
Har alla (90 eller ej) värmeslingor där eller gäller det bara om man har eluppvärmd framruta?
av AndS
#1232559
grillchips skrev:
Xanthopteryx skrev: Kan det vara pre-90 då? Där radarn sitter i fronten.
På 90, och alla nu nyare, så sitter den i vindrutan och är därmed opåverkad av snötillväxt och ispåbyggnad (förutsatt att värmeslingorna vid kameran funkar, vilket de inte gör för mig...).
Har alla (90 eller ej) värmeslingor där eller gäller det bara om man har eluppvärmd framruta?
Alla har det.
#1232560
Ok tack! Kanske var en dum fråga, har haft bilen i garage de senaste åren så jag har aldrig reflekterat över det.
Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Kul att se att den är igång igen, om 1,[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]