Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1232025
Någonting skrev:Det är väl inte helt otroligt att motorerna har rostat fast. I så fal så har yroligen säkringen gått och behöver bytas. Du bevöver troligen också nya motorer om du inte kan motionera upp de som du redan har.
Den vänstra motorn rör sig åtminstone för den torkaren pekar nu rakt upp, från att ha pekat åt vänster igår. Behöver båda motorerna vara fungerande för att torkarna ska röra sig? Säkringen är iallafall inte sönder för det är samma säkring som ljusregleringen i höjdled och den fungerar.
Det är också ett tag sedan den vänstra torkararmen rörde sig senast, men idag var det väldigt snöigt. Finns det kanske någon snösensor som behöver aktiveras?
#1232028
Kan det vara så att du monterat armen när motorn stått i fel läge.
Om du plockar av torkararmarna och kör spolning så att de stannar i parkerat läge sen monterar du armarna så är dom iallafall i rätt läge.
Sen kan du ju be någon att dra i spaken så du kan kolla om de rör sig.
Nä båda behöver inte fungera.
#1232031
Magnus-B skrev:Kan det vara så att du monterat armen när motorn stått i fel läge.
Om du plockar av torkararmarna och kör spolning så att de stannar i parkerat läge sen monterar du armarna så är dom iallafall i rätt läge.
Sen kan du ju be någon att dra i spaken så du kan kolla om de rör sig.
Nä båda behöver inte fungera.
Det finns inget rätt läge, utan motorn ska själv känna av de två stoppen i torkararmarnas ändlägen och kalibrera sig efter dem. Jag försökte i början att ta av armarna och sätta på dem igen, men det gjorde ingen skillnad.
#1232041
Så kan det kanske vara ,hade nog fel för mig men isåfall är det antingen fel på motorerna eller så trögar axeln så den tror att armen nått ändläget.
#1232057
Magnus-B skrev:Så kan det kanske vara ,hade nog fel för mig men isåfall är det antingen fel på motorerna eller så trögar axeln så den tror att armen nått ändläget.
Det låter troligt. Jag får se om jag kan mjuka upp motorerna på något sätt utifrån. Det går inte att vrida på torkarna med handkraft iallafall som jag sett andra göra på Youtube, så något är det som sitter fast.
#1232067
Det finns visst ett rätt läge. Stoppen sitter inne i motorn. De små plastplupparna på utsidan är bara för att rikta upp torkarbladet. Så att köra till viloläge innan armarna monteras är bra. Motorn är byggd så att den alltid har plusmatning och sedan får den en puls som triggar den, då sveper den tre gånger innan den är tillbaka på noll och stannar.

Har själv gjort tabben att montera armarna när motorn inte stått på noll och det blev fina märken i plasten under när de försökte vrida sig nedåt, bra kraft i dem.
#1232303
SBergdahl skrev:Det finns visst ett rätt läge. Stoppen sitter inne i motorn. De små plastplupparna på utsidan är bara för att rikta upp torkarbladet. Så att köra till viloläge innan armarna monteras är bra. Motorn är byggd så att den alltid har plusmatning och sedan får den en puls som triggar den, då sveper den tre gånger innan den är tillbaka på noll och stannar.

Har själv gjort tabben att montera armarna när motorn inte stått på noll och det blev fina märken i plasten under när de försökte vrida sig nedåt, bra kraft i dem.
Jag tog av armarna, spolade lite med vindrutespolningen för att ge torkarmotorerna en chans att ställa sig rätt och monterade sedan torkararmarna ståendes rätt upp för att de skulle kunna röra sig åt båda hållen. De vill fortfarande inte röra på sig trots att jag spolat flera gånger med de ordinarie vindrutetorkarna i olika lägen, med och utan bakrutetorkaren och med halvljusen på som det ska vara. Det enda som hände var att innan jag ommonterade provade jag att sätta på tändningen med torkarna utfällda och då rörde sig både ca 30 grader åt vänster. Detta lyckades jag inte replikera efter ommonteringen, men borde ändå betyda att motorerna inte är helt ihoprostade.
#1232481
SBergdahl skrev:De går att testköra inomhus med 12v från en laddare eller nåt. En pol ska ha matning och den andra petar man till för att starta den.
Kontakterna till torkarmotorerna har 3 stift med färgade sladdar; svart, gult och rött. När jag använder min 12v bilbatteriladdare är den enda kombinationen som ger något resultat att sätta svart pluspol till svart stift och röd minuspol till det gula stiftet i mitten. Då rycker ibland torkarna till, men bara den vänstra rörde sig någon längre sträcka med några graders svep per aktivering tills den lade sig på det innersta stoppet och inte vill svepa tillbaka. Torkarna rycker inte till varje gång heller, utan man måste vänta några sekunder mellan varje aktivering för att det ska ge något resultat, som om motorerna behövde ladda upp sig. Jag antar att jag borde koppla in det röda stiftet också på något sätt.

Beställde superbra keramiskt lackskydd plus t[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fu[…]

Ta isär igen och kolla. Något ser "[…]

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]