Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1232352
lennarte skrev:
Allinug skrev:Nu har de fått in pengar så att de kan börja bygga i Västerås: 550 miljoner kr i lån från EU.
Var det inte klart med Skellefteå????
Västerås är bara en testlina som saknar erforderliga infrastrukturmöjligheter. Den riktiga ska vara i Skellefteå och ligger på 40 miljarder att bygga.

Undrar om man inte valde att bygga fler kontor/anläggningar för att kunna får bidrag i flera kommuner/län på samma gång.
#1232383
Att dom la utvecklingsdelen och testanläggningen i Västerås kan kanske också bero på att det är lättare att hitta nyckelpersoner och "rätt" utbildade människor där. Mälarregionen är ju rätt tät befolkad jämfört med uppåt i landet.

Anläggningen i Västerås blir som jag förstår inte jätteliten den heller, men inte i närheten så enorm som uppe i Skellefteå.
#1232384
Att dom la utvecklingsdelen och testanläggningen i Västerås kan kanske också bero på att det är lättare att hitta nyckelpersoner och "rätt" utbildade människor där. Mälarregionen är ju rätt tät befolkad jämfört med uppåt i landet.

Anläggningen i Västerås blir som jag förstår inte jätteliten den heller, men inte i närheten så enorm som uppe i Skellefteå.
#1232396
Allinug skrev:Nu har de fått in pengar så att de kan börja bygga i Västerås: 550 miljoner kr i lån från EU.
"Batterier är en strategisk del av vår konkurrenskraft. Vi måste agera snabbt om vi ska kunna fånga en ny europeisk marknad värd 250 miljarder euro årligen från och med 2025. Jag välkomnar därför det beslut som fattas av EIB, vilket kommer att hjälpa det här branschledda projektet att ta fart, säger Maroš Šefčovič, slovaken som är EU:s energikommissionär, i ett pressmeddelande. "

Dags för lite huvudräkning igen :-)

Oj, det är 2500 miljarder kronor per år. Eller en kvarts miljon kronor per person/år om NorthVolt kan kapa år sig detta om man slår ut det på hela Sveriges befolkning

Det skulle också vara en omsättning på 1 miljard kronor / anställd om man har 2500 anställda. Det är lysande, ytterst få företag idag lyckas kränga för en miljard per anställd och år. Eller 5 miljoner per arbetsdag, ska nog vara om man är värdepappershandlare på Wallstreet.

Även om Northvolt bara skulle kapa åt sig 50% eller om man är ett totalt misslyckande och får bara 10% av marknaden är det ändå fullständigt lysande.

Ett lån på 40 miljarder skulle kunna vara återbetalt kvickt.

Om man lyckas med en "bottom-line" på 15% på omsättningen skulle det vara 150 miljoner i vinst per anställd och år.

Tyvärr gäller ju även det motsatta, om man råkar fä -15% i bottom-line så kommer man ju att göra en förlust på 150 miljoner per anställd.

Och nu pratar vi bara den europeiska marknaden. :-)-)
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1232407
Mwi skrev:Läs lite om Boo.com i den här artikeln, finns vissa likheter :lol:
Det var ungefär så här jag tänkte när jag skrev mitt första inlägg i denna tråd. Dom 3 i toppen på detta bolag gick ju "skadefria" genom detta, dom satsade ju aldrig några egna pengar att tala om men dom hade säkert en väl tilltagen lön..... Och dom jobbar tydligen fortfarande med ungefär samma saker. Samma med toppen i Northvolt, dom har säkert en ordentligt tilltagen lön för detta. Men har dom satsat något eget kapital??? Kan man komma längre ifrån Ingvar Kamprads idéer om hur ett företag ska växa och skötas.....
#1232428
lennarte skrev: Men har dom satsat något eget kapital???.
50.000 kr har jag för mig,, för det är det absolut minsta du kan satsa enligt bolagslagen
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 52
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]