Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Tjocken
#1230877
Nu är det snart dags att hämta ut nya bilen, men börjar fundera på lackskydd. Har tidigare alltid kört med autosmart silver seal, både lagt på själv och lämnat iväg bilen för att få det gjort.

Men har tittar runt lite och det finns en del på marknaden. Vad skulle ni rekommendera? Budget är inte avgörande, utan vill ha ett skydd som funkar bra, framförallt på ska det vara lättvättat. Och inte fastna massa skit, försöker spola av bilen två gånger i veckan och vill helst bara kunna åka till närmaste högtryckstvätt och smutsen ska rinna av utan medel året runt, sen får man såklart använda medel ibland eller om det blivit längre körning eller så. Vad kör ni med och vad rekommenderar ni? Ja även fälgarna ska ju behandlas och vara lättvättat.
Bilen är crystal white xc60.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1230879
SKulle rekommendera ett cheramiskt lackskydd, körde oxå med silver seal förr.
V70:in är inlämnad och lagd cheramiskt lackskydd på hållbarheten är överlägsen.
av mac123
#1230884
Har valt Ditec Ceramic Ultra till min XC60, gjort upp med ÅF att de ordnar detta innan leverans. Får betala 4500:-, nöjd med priset jämfört med att fixa det själv efter leverans.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1230955
Har provat MrCap, PPS, DItec på olika bilar genom åren.
Valde Ditec Ceramic Ultra till XC90, Ceramic Ultra är överlägset bäst om jag jamför med tidigare behandlingar.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1231101
Jag är lite kluven där Lobocut, det måste väl ändå ha skett någon form av utveckling för lackskydden på 15 år? Jag har hängt ganska frekvent på bilvårdsforum där lackskydden ofta kommer på tal och aldrig har det nämnts något om krackelerad lack.

Jag menar, bilhandlarna tillhandahåller ju lacktjänster själva, har svårt att tro att de skulle fortsätta göra det om de insåg att det gav ett potentiellt dåligt "resultat".
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1231119
Att personen som uttalar sig för Volvo säger att lackskydd inte tillför något talar ju för att utvecklingen gått ganska rejält framåt :-)
av Lobocut
#1231179
grillchips skrev:Jag är lite kluven där Lobocut, det måste väl ändå ha skett någon form av utveckling för lackskydden på 15 år? Jag har hängt ganska frekvent på bilvårdsforum där lackskydden ofta kommer på tal och aldrig har det nämnts något om krackelerad lack.

Jag menar, bilhandlarna tillhandahåller ju lacktjänster själva, har svårt att tro att de skulle fortsätta göra det om de insåg att det gav ett potentiellt dåligt "resultat".
Ja, visst har det skett någon form av utveckling, lacken är inte lika tåliga som som för 15 år sedan på grund av miljökrav.
Så länge man frågar biltillverkaren och får det på papper att lackgarantin forfarande gäller, kör på.

https://www.motormannen.se/aega-bil/rep ... lackskydd/
Användarvisningsbild
av Funk
#1231881
Lobocut skrev:
grillchips skrev:Jag är lite kluven där Lobocut, det måste väl ändå ha skett någon form av utveckling för lackskydden på 15 år? Jag har hängt ganska frekvent på bilvårdsforum där lackskydden ofta kommer på tal och aldrig har det nämnts något om krackelerad lack.

Jag menar, bilhandlarna tillhandahåller ju lacktjänster själva, har svårt att tro att de skulle fortsätta göra det om de insåg att det gav ett potentiellt dåligt "resultat".
Ja, visst har det skett någon form av utveckling, lacken är inte lika tåliga som som för 15 år sedan på grund av miljökrav.
Så länge man frågar biltillverkaren och får det på papper att lackgarantin forfarande gäller, kör på.

https://www.motormannen.se/aega-bil/rep ... lackskydd/
Jag påstår att du har helt fel angående lacken idag, den är betydligt hållbarare nu för tiden hos den övervägande majoriteten av tillverkare. Vattenburna baslacker med klarlack oxiderar i stort sett inte, och är ganska hårda och reptåliga jämfört med äldre lacker. Volvo har kört med vattenburen baslack sedan början nittiotalet för övrigt.
Vad det gäller specifikt Volvo så erbjuder man till och med numera lackskydd på nybil hos Volvoåterförsäljarna (från Lahega). Volvo som alla andra friskriver sig för "skador som uppkommit av felaktig behandling", inget konstigt med det i mina ögon..

/Thomas

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]