- mån 05 feb 2018, 19:06
#1230792
Hejsan, efter att kopplingen börjat slira på min V70 bestämde jag att det var dags att byta den.
Efter bytet av allt tillhörande växellådsändan på kopplingssystemet så luftade jag kopplingen.
Sedan upplevde jag att pedalen sjönk i botten efter ett par pumpningar.
Upprepade försök att lufta ledde mig till att tro att huvudcylindern också var slut.
Så jag beställde alla packningar till huvudcylindern och bytte dom.
Nu har jag ett lite annorlunda problem som varken jag eller min far kan komma underfun med.
Kopplingen funkar finemang när motorn är kall, men så fort den kommit upp i temperatur så börjar den sakta sjunka med varje pumpning av pedalen.
Och rätt vad det är sitter man vid ett rödljus utan koppling och får köra hem bilen genom att växla när varven matchar.
Vi har testat alla olika metoder för att lufta kopplingen.
Jag har också kollat upprepade gånger om det saknas någon vätska i behållaren, vilket det inte gör.
Någon som varit med om liknande? Någon som vet vad det kan bero på?`
Vad göra? Hur?
Tack på förhand.
//Lycklig Volvo ägare
Efter bytet av allt tillhörande växellådsändan på kopplingssystemet så luftade jag kopplingen.
Sedan upplevde jag att pedalen sjönk i botten efter ett par pumpningar.
Upprepade försök att lufta ledde mig till att tro att huvudcylindern också var slut.
Så jag beställde alla packningar till huvudcylindern och bytte dom.
Nu har jag ett lite annorlunda problem som varken jag eller min far kan komma underfun med.
Kopplingen funkar finemang när motorn är kall, men så fort den kommit upp i temperatur så börjar den sakta sjunka med varje pumpning av pedalen.
Och rätt vad det är sitter man vid ett rödljus utan koppling och får köra hem bilen genom att växla när varven matchar.
Vi har testat alla olika metoder för att lufta kopplingen.
Jag har också kollat upprepade gånger om det saknas någon vätska i behållaren, vilket det inte gör.
Någon som varit med om liknande? Någon som vet vad det kan bero på?`
Vad göra? Hur?
Tack på förhand.
//Lycklig Volvo ägare