Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1228107
Har NorthVolt en susning vad de ska bygga för batterier ?

-LithiumKobolt
-LithiumMangan
-LihiumNickel
-LithiumAluminium
-LithiumTitan
Eller kanske något annat.

Det finns ju en uppsjö av batteriteknologier,
#1228125
"Vanliga" Lithium ion har jag fattat det som.

Han fick dock frågan på ett av samrådsmötena (tror det var i Västerås) om vad som händer om det är någon ny teknik som visar sig vara mycket bättre som kommer. Han svarade att om det fortfarande ändå är lithiumbaserade batterier eller batterier som bygger på denmetod som batterier fungerar på idag så går det ganska enkelt att ställa om produktionen. Skulle det däremot komma en helt ny batteriteknik (t.ex solid state tänker jag då!) blir det lite dyrare med omställningen för fabriken. Han trodde inte att det var någon sån teknik på gång på ett sånt sätt att den kommer kunna slå sig igenom på bred front inom åtminstone 10 år. Från forskning på batteriteknik till färdig produkt för massproduktion bör det ju ta ett antal år.

Jag tror att efterfrågan kommer bli så hög att man i allafall det närmsta årtiondet har att göra oavsett... men man vet aldrig. Känns som att det är svårt att kolla historiskt då allt verkar gå så mycket snabbare idag.

I jobbanonser står det i allafall:
You will be given the opportunity to develop li-ion battery modules, packs and systems as well as being a part of building one of the first European large-scale lithium-ion battery factories.
https://emp.jobylon.com/jobs/12946-nort ... velopment/
#1230743
Allinug skrev:Staten går in med upp till 146 miljoner kronor för Northvolts testanläggning i Västerås.
Läste för någon vecka sedan (i Svensk-Verkstads) att Scania också gått in med pengar (100 miljoner kronor) också, så alla vill ju vara med på tåget (om det går). En eller två till sådana medfinansiärer så kan ju ledningen ta tåget men pengaväskorna....... :roll:
Kan inte hjälpa att jag tycker mig känna igen mönstret i en stooor bluff. Northland Resources, Saab Automobil och våra pensionspengar, Allra, Falcon Funds för att nämna några. Lova stort och mycket men leverera litet eller inget
#1230766
Allinug skrev:Staten går in med upp till 146 miljoner kronor för Northvolts testanläggning i Västerås.
Var det inte precis detta som inte skulle ske, att skattebetalarna skulle stå risk i detta högriskprojekt? ??:-/
#1230820
Staten anser väl att det här är en viktig del för att snabbt kunna ställa om både bilpark men också energiförbrukning. (en del, jag säger inte att det är den enda!)
Men man ger ju inte ut alla pengar direkt, utan det står att det kommer portionerna ut allt eftersom delmål nås.

"De villkorade utbetalningarna av stödet sker i olika etapper, förutsatt att Northvolt säkrat samfinansiering och uppnår övriga delmål i projektet"
#1231906
Verkar vara svårt att få tag i finansiärer och kostnaden har tydligen redan dragit iväg innan det hela ens startat.

Artikeln var från di ifall någon vill läsa själv.



Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 52
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]