Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av conchord
#1205091
Hej,
Jag har nyligt köpt en XC70 2008 med bland annat GPS navigering.
Den funkar som den ska så länge bilen är igång, men om jag lagrar en plats eller ändrar en inställning så glömmer den bort allt om jag stänger av bilen.
Finns det något backup batteri som ska hålla kvar inställningar och lagrade platser?

Jag vet inte om det kan tänkas ha något samband, men imorse tänkte jag starta dieselvärmaren och den startade men stannade eftersom den varnade för låg batterispänning. Jag kan tänka mig att bilen kan uppföra sig underligt om batteriet är dåligt, men att den ska tappa minnet till navigatorn kändes långsökt..? Bilen startade utan problem även om den varnat för batteriet.

Jag fick tips att göra en uppdatering på mjukvaran och har fått en tid nästa måndag, men tänkte fråga om någon här inne har någon vettig idé.
Tack på förhand!
av Schmoyoho
#1205111
Min navigator tappar också minnet, bland annat. Frågade en av de mer kunniga på Volvo-verkstaden om det kunde vara lönt att prova mjukvaruvägen men enligt honom var det förmodligen hårdvarufel. Men då sa min felkod "internet fel" och något om ett korrupt minne. Så jag skulle rekommendera en felkodsutläsning med VIDA innan du betalar en 7-800 kr för mjukvaran. Om du inte har VIDA själv så kan du ju be verkstaden läsa felkoderna innan de påbörjar någon mjukvarunedladdning, så får de bedöma om det är "värt det". Eller om du vill chansa och testa med mjukvara, men återkom gärna med vilken felkod du hade och huruvida det hjälpte. Kanske min RTI går att rädda också.

Bränslevärmare sliter på batterierna men du kan ju kika på minuspolen vad det står stämplat där, brukar produktionsvecka och år. Om det är nytt kan det ju vara värt att prova ladda det, annars kanske det är hög tid att byta innan kylan kommer.

edit: Hittade min felkod. MMM-U220041 - Styrenhetens konfigurationsminne korrupt - Interna systemfel - Fel checksumma
av conchord
#1205114
Schmoyoho skrev:Min navigator tappar också minnet, bland annat. Frågade en av de mer kunniga på Volvo-verkstaden om det kunde vara lönt att prova mjukvaruvägen men enligt honom var det förmodligen hårdvarufel. Men då sa min felkod "internet fel" och något om ett korrupt minne. Så jag skulle rekommendera en felkodsutläsning med VIDA innan du betalar en 7-800 kr för mjukvaran. Om du inte har VIDA själv så kan du ju be verkstaden läsa felkoderna innan de påbörjar någon mjukvarunedladdning, så får de bedöma om det är "värt det". Eller om du vill chansa och testa med mjukvara, men återkom gärna med vilken felkod du hade och huruvida det hjälpte. Kanske min RTI går att rädda också.

Bränslevärmare sliter på batterierna men du kan ju kika på minuspolen vad det står stämplat där, brukar produktionsvecka och år. Om det är nytt kan det ju vara värt att prova ladda det, annars kanske det är hög tid att byta innan kylan kommer.

edit: Hittade min felkod. MMM-U220041 - Styrenhetens konfigurationsminne korrupt - Interna systemfel - Fel checksumma
Tack för svar. Jag har inte VIDA, men jag provar be verkstaden kolla felkoder först så kanske dom har någon idé.
Om det är ett hårdvarufel gissar jag att hela navigatorlådan behöver bytas ut?
Kan man byta den själv om man hittar på en skrot eller måste den in i datorn och programmeras?
av Schmoyoho
#1205131
Det är någon månad sen men jag har för mig att det skulle gå att slänga in en beg. styrenhet (DVD-spelaren i bakluckan), förmodligen utan att ladda mjukvara alls. Men då var det viktigt att det var samma hårdvarunummer på utbytesenheten som på den man har i bilen, men om det var viktigt bara ur mjukvaruhänseende eller för att den skulle lira öht minnas jag inte. Försök hitta verkstadsgurun och prata med denne :) Men själva bytet bör inte vara något problem att göra själv, alltså att skruva ur och i styrenheten.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]