Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Leopold
#1227601
Rond 1 Mössen vs Leopold: 1-0, enkel seger för motståndarsidan denna gång.

Visade sig att dumlekolan smälte litet i motorvärmen, segade ner sig och fixerade triggermekanismen mot själva plastburens botten ungefär som om man använt smältlim när det hela sedan kallnade framåt natten i -5 eller vad det var. Det enda mössen behövde göra var att avvakta litet tills allt fixerats, därefter kunde de promenera in och mumsa i sig det mesta förutom det lilla som fixerade triggern... vilket de uppenbarligen gjort, på båda fällorna. Endast milt våld kunde utlösa triggermekanismen när jag kollade fällorna idag.

Ny omgång.

Läst på litet om mössens luktsinne, tydligen väldigt känsligt. Så jag satte på mig kirurghandskar och tvättade fällorna noga i hett vatten, torkade med en handduk rakt ur torktumlaren. Även läst på litet om vad som är de bästa betena för möss enligt vetenskapliga undersökningar. Choklad är tydligen vad som gäller och visst det finns ju litet sådant i dumlekola. Jag gick på hardcore mörk blockchoklad, precis lagom stora småbitar för att kunna fixeras ordentligt i gillermekanismen. Gnodde in litet choklad-damm på insidan av höljet så att det skulle dofta extra gott.

Testade värmetåligheten i betet och blåste torrt fällorna med hårtorken för att utesluta fler fadäser med fastnad mekanism. All hantering skedde iklädd dessa handskar ända ut till placeringen i motorn.

Nu vore det väl ändå fan om jag inte ska överlista dom. Biltemafällan tror jag på, i själva verket en finsk konstruktion "Giljotti" som är typgodkänd och allt så det är top notch.
av PNI
#1228457
Råna en sådan där låda som skadedjursfirmorna ställer ut längsmed husfasaderna och som innehåller en kloss råttgift med en järntråd i. Perfekt att linda runt någon slang kabel etc. Sedan får sabotörerna äta ihjäl sig.
Bilprovningen frågar varje år vad är det.
Kostnaden för en ny kabelmatta med montage på en bil är i dag så dyr, att det får räknas till förebyggande underhåll att alltid ha en kloss med gift under huven.
av Leopold
#1228472
PNI skrev:Råna en sådan där låda som skadedjursfirmorna ställer ut längsmed husfasaderna och som innehåller en kloss råttgift med en järntråd i. Perfekt att linda runt någon slang kabel etc. Sedan får sabotörerna äta ihjäl sig.
Bilprovningen frågar varje år vad är det.
Kostnaden för en ny kabelmatta med montage på en bil är i dag så dyr, att det får räknas till förebyggande underhåll att alltid ha en kloss med gift under huven.
Jag börjar dra mig åt detta mer drastiska och inte så trevliga sätt men vad fasen ska man göra. Lagom kul att åka ute på vägarna och helt plötsligt försvinner all kontroll över bilen.

Testat de flesta tänkbara beten nu under några dagar, fått litet kontakt nu i en av fällorna via jordnötssmör men de bara slickade i sig det mesta utan att det löst ut. Har periodvis tvivlat på om det verkligen är möss med tanke på vilka mängder av ekollon som dras in och kalasas på - på de ställen i motorn där jag för tillfället inte har några fällor :roll:

Inte helt otänkbart för mig att det kunde vara Piff & Puff som var i farten, känner mig litet som Kalle Anka får erkännas och frugan skrattar gott åt mina försök... hmm. Man blir litet galen av att bli överlistad gång på gång av dessa små gnagare :???:

Men, med tanke på att jordnötssmöret var uppkäkat i den ena giljotti/biltema-fällan så tycker jag mig ha fått indikation på att det ändå är möss för det är trångt i "buren" i dessa fällor.

Har just steppat upp till max på att ta dom i fällor ändå. Var ett varv inne på Biltema idag och köpte fyra ytterligare fällor. Sedan har jag specialpreparerat alla triggers på dessa sex fällor med fastbundna nystan med sytråd för att armera jordnötssmöret... tagit litet bitar av dessa skalade ekollon som de inte orkade äta upp igår och lagt längst in... knäckt några hasselnötter som jag rivit till pulver och mäskar med i närheten av ingången till fällorna. Sex fällor i två bilar, knappt det går att hitta fler ställen under huvarna att sätta fällor. Allt iklädd engångs kirurghandskar för att minimera "människodoft", inte helt lätt med finliret.

Otroligt försiktiga och smarta möss talar vi om här... skulle inte förvåna mig om de sitter här och läser på forumet för de verkar förutsäga varje nytt drag jag gör... hmm.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1228515
Leopold skrev: Otroligt försiktiga och smarta möss talar vi om här... skulle inte förvåna mig om de sitter här och läser på forumet för de verkar förutsäga varje nytt drag jag gör... hmm.
Viiiii tackar för maten. Kan du lägga lite Snickers till efterrätt? Viiiii skulle uppskatta det.

//Besökarna
av Leopold
#1228517
EbbevonVolvo skrev:
Leopold skrev: Otroligt försiktiga och smarta möss talar vi om här... skulle inte förvåna mig om de sitter här och läser på forumet för de verkar förutsäga varje nytt drag jag gör... hmm.
Viiiii tackar för maten. Kan du lägga lite Snickers till efterrätt? Viiiii skulle uppskatta det.

//Besökarna
Haha... misstänkte nog att "besökarna" skulle höra av sig!

Japp det finns litet extragoda snacks som värdfolket erbjuder just idag, det är rena rama kalaset som dukats upp. Vi månar som alltid om våra ärade gäster, bjuder på allt vad vi har. Väl bekomme bara att ta för sig, vänligen vänta inte med att lämna betyg på er upplevelse.
av Cox
#1228553
Det dom funkar klockrent för mitt krig, är två foder kulor hundmat dom har åkt dit på löpande band och nu är problemet borta biltemas fällor har ägt dom små odjuren
av Leopold
#1228725
Variosboy skrev:Var glad att det inte gick som för mig: :wink:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=140265
Oj... ja det var inte att leka med. Blev litet sugen att se över min försäkring nu, inte Volvia för tillfället de var alldeles snett på premien jfr andra alternativ.

Hur som helst, det totala kriget börjar ge utdelning. Endast en än så länge men nu är det definitivt bekräftat att det rör sig om möss och inget annat. Plus bekräftat att betesval och presentation funkade fint, kollat litet på youtube innan för att få klart för mig exakt hur de beter sig när de närmar sig fällor. De börjar med att ta litet smått och gott framför fällan och blir mindre misstänksamma mot fällan och vad som finns i den.

Välnärd och rejält stor för att vara en mus tyckte jag men den har ju kalasat ett bra tag i motorn i lugn och ro. Frågan är hur många kompisar han hade, återstår att se.
Mus1.jpg
Mus1.jpg (922.64 KiB) Visad 684 gånger
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]