Smille skrev:Jeppe940 skrev:
Tips - Köp bromsrengöring för att göra rent bromsarna med innan montering (för övrigt ett enormt bra rengöringsmedel :lol: )
Tips 2 - Den yttre delen av glidpinnarna blottas ofta, vilket gör att det gärna sitter ordentligt ingrodd smuts där. Kan krävas fin smärgelduk för att få bort. Gör rent ordentligt även i gummit där glidpinnarna ligger. Fetta sedan in med det fett som du har köpt.
Tips 3 - Glöm inte att bromsa in skivorna ordentligt, enligt tillverkarens specifikationer. (Jag monterade nya Brembo runt om i helgen och de specar mjuka inbromsningar och i max 3 sekunder de första 20 milen)
Tack för tipsen! Bromsrengöring har jag redan en stor burk, kommer komma till användning! Köra mjukt i början alltså, det borde man ju kunna fixa.
Står det verkligen så i dom där Brembo-papprena? Det där är INTE gängse metod för att bädda in bromsarna.
Bädda in bromsarna gör man för att koka ur bindningsvätskan ur fiktionsmaterialet. Man behöver ha upp klossarna i tillräcklig hög temperatur för att detta ska ske och det sker inte om man fiskör i 20 mil.
Bädda in bromsarna gör man för att man inte ska drabbas av "brake fade" i en kritisk situation pga att bromsarna inte blivit bäddade. Bromsarna ska dessutom kylas ned kontrollerat genom avkylning av att bilen fortfarande rullar.
Hur ska man göra?
Det du ska göra är att bromsa relativt hårt från 100-20 km/h så många gånger efter varandra tills bromsverkan nästan försvinner (varpå det kommer börja ryka och lukta konstigt), varefter du fortsätter sen köra i lagom hastighet i nån kilometer eller två så att bromsarna kyls ned. Efter det gör du 10 sådana inbromsningar till eller tills du får brake fade igen. Får du ingen brake-fade är du klar. Får du brake-fade gör du om processen. Glöm inte köra vidare för att kyla ner bromsarna igen, vilket är viktigt för att avkylningen ska ske jämt över skivan så den inte slår sig.