Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1224272
GustenGuldbagge skrev:Lysande! Men kan jag se om dieselmotorn går igång för att ladda batteriet i save-läget?
Ja. Gå in i MyCar > Hybrid > Kraftflöden och se hur batteriet laddas under färd, vid inbromsningar och eventuellt från dieselmotorn.

Jag är också sugen på att skaffa en Typ2-kabel, men kan inte riktigt motivera det ekonomiskt. Hittade inte den här tråden förrän nu, så jag råkade starta ny...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=139911
#1224286
Jag startar ofta även längre resor i Pure. Speciellt om jag ändå kört värme innan så att kupén redan är lite uppvärmd.
När jag kommer ner till 5km kvar eller absolut senast precis när den slår över till --- kvar slår jag över i hybrid.
Om man inte gör det utan kör dom sista km i pure-läget så att bilen blir helt tom så börjar den direkt det är helt slut att ladda upp batteriet lite. Upp till ca 10km kvar.
Den stäcka det tar att ladda upp dom kilometerna drar mycket soppa. Säkert kring 1-1.2l/mil istället för att tunt 0.6l/mil.

När jag sen bara har ett par km kvar till mitt mål slår jag över i pure igen och klämmer ur dom sista km på el. (ofta ska jag till Sollentuna från Gävle... Brukar vara perfekt när jag svänger av motorvägen att slå över.) :)


Jag såg till att snabbt skaffa en Typ2-kabel. Då kan man ladda på alla gratisstolpar i garage och vid köpcentrum etc.

Jag har också laddat på vissa betal-laddare i vissa p-hus. Inga snabbladdar då de e meningslöst med hybriden, men destinationsladdare där dom tagit betal för mängd ström istället för tid.
Har kostat 2-2.50kr/kwh. Blir en milkostnad på ca 5kr.
#1225727
Jag har sammanställt alla mina resor från hemmet till jobbet - en sträcka på knappt 3½ mil.
Ibland har jag kört PURE, ibland HYBRID och ibland har hybridsystemet bara valt att inte starta ö.h.t(!!).
Gemensamt är att alla resor har gjorts med fulladdat batteri.
Ur loggen tog jag bränsleförbrukning och elförbrukning och plottade in dem i ett diagram.
Trendlinjens korsning i axlarna är mer intressant än själva ekvationen i sig.
2018-01-15.png
Diesel vs el-förbrukning
2018-01-15.png (14.36 KiB) Visad 1288 gånger
Jag tolkar det som att...
  • D5 drar 0,65 liter/mil - om elmotorn är helt passiv
  • Elmotorn drar 2,4 kWh/mil - om dieseln är helt passiv
  • 1 kWh ≡ 0,27 liter diesel, och på samma sätt...
  • 1 liter diesel ≡ 3,7 kWh
Jag vet inte om man kan resonera på samma sätt när det gäller att ladda batteriet från dieselmotorn - alltså att för 0,27 liter diesel skulle jag få 1 kWh till batteriet. 1 kWh skulle isf kosta en sisådär... 3,70 kr.

Njae. Det kanske vore bättre om Volvo själva kunde lägga fram lite uppgifter för den som vill fördjupa sig, för jag spekulerar nog lite väl långt just nu...

Nån annan som nördat ner sig i liknande driftdata?
#1225738
Det är svårt med sån där driftdata.. :)
Bilen drar också el på tid.. Så det bör finnas en sweet sport där man har en hastighet som inte drar för mycket samtidigt som man inte kör så sakta att t.ex värme och övrig el blir en för stor faktor.

Laddning från dieselmotorn är troligen bra mycket mer ineffektiv så du får inte tillbaka el med den ration tror jag.

Jag grävde ner mig lite i laddningsdata för nått år sen.. Ska se om jag hittar de uträkningarna.

Angående förbrukningen med tomt batteri får jag också kring 0.65l/milen när det är tomt. Dock mindre om det är stadskörning.. Då laddas batteriet av inbromsningarna och man klarar att köra korta sträckor på el mellan rödljus en. :)
#1227030
joel80 skrev: Angående förbrukningen med tomt batteri får jag också kring 0.65l/milen när det är tomt. Dock mindre om det är stadskörning.. Då laddas batteriet av inbromsningarna och man klarar att köra korta sträckor på el mellan rödljus en. :)
0,65? Så mycket får jag inte ens till att förbruka när jag drar stort släp. Men så har ju min bil gått över 20000 mil så den är vel rejält inkörd och går lätt. Och min elförbrukning ligger oftast på 2 kWh/mil nu på vintern, lite mindre på sommar.
#1227056
Sveina skrev:
joel80 skrev: Angående förbrukningen med tomt batteri får jag också kring 0.65l/milen när det är tomt. Dock mindre om det är stadskörning.. Då laddas batteriet av inbromsningarna och man klarar att köra korta sträckor på el mellan rödljus en. :)
0,65? Så mycket får jag inte ens till att förbruka när jag drar stort släp. Men så har ju min bil gått över 20000 mil så den är vel rejält inkörd och går lätt. Och min elförbrukning ligger oftast på 2 kWh/mil nu på vintern, lite mindre på sommar.
Mina resor är ganska stor del motorväg. (Gävle - Stockholm) Där en stor del är 120km/h. Jag brukar ligga kanske +5km/h över hastighetsgräns.

En normal sån resa när jag startar med fullt batteri klarar jag mig på 0.45-0.5l/mil i snitt. Men dom gånger jag inte kunnat ladda innan jag åker hem drar det ofta upp mot 0.65l/mil när man ligger och drar motorvägsmil.

Jag kommer sällan under 2kwh/mil.. Nu på vintern är det svårt att komma under 2.5kwh/mil.

Skulle vara sjukt intressant att ha dig köra min bil och tvärtom o se om det är bil eller förare som skiljer.
#1228182
Ja det skulle ha varit intressant att se vad som gör det, lite långt till Gävle. Jag har ju optimerat bilen för att gå smidigt, och tror milen på den gör att allting rullar på bra, själv om jag har led ramp på taket nu på vintern. Själv så har jag körkort på allt och är certifierad i Norge på ekokörning. Men nå går min bil inte i 120-130 ofta, mestadels 80-90. Jag hade en Model S P100D i bruk förra dagen och med något gasande och inte förvärmt batteri låg den på 2,6 kWh/mil. Det var absolut inte ekokörning. Jag undrar på om isoleringen på V60 batterierna har endrats över åren? Jag vet at batteriet har fått några uppdateringar i det minste.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]