Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1227610
Storleken på bromsskivorna står stansat i oken.
av Leopold
#1227665
När det gäller verktyg för att lossa glidpinnarna så kan det ibland krävas riktigt starka saker för det kan sitta något så in i djävulen.

7 mm insex typiskt och jag skaffade ett från Mekonomen för väldigt många år sedan "Teng Tools", CR-V. Grymt bra verktyg med anslutning för halvtums spärrskaft, oförstörbart och gör jobbet oavsett hur jäkligt det sitter fast. Rekommenderas varmt.
TengTools7mmHex.jpg
TengTools7mmHex.jpg (789.35 KiB) Visad 475 gånger
av rosefors
#1227957
Smille skrev:
Jeppe940 skrev: Tips - Köp bromsrengöring för att göra rent bromsarna med innan montering (för övrigt ett enormt bra rengöringsmedel :lol: )
Tips 2 - Den yttre delen av glidpinnarna blottas ofta, vilket gör att det gärna sitter ordentligt ingrodd smuts där. Kan krävas fin smärgelduk för att få bort. Gör rent ordentligt även i gummit där glidpinnarna ligger. Fetta sedan in med det fett som du har köpt.
Tips 3 - Glöm inte att bromsa in skivorna ordentligt, enligt tillverkarens specifikationer. (Jag monterade nya Brembo runt om i helgen och de specar mjuka inbromsningar och i max 3 sekunder de första 20 milen)
Tack för tipsen! Bromsrengöring har jag redan en stor burk, kommer komma till användning! Köra mjukt i början alltså, det borde man ju kunna fixa.
Står det verkligen så i dom där Brembo-papprena? Det där är INTE gängse metod för att bädda in bromsarna.

Bädda in bromsarna gör man för att koka ur bindningsvätskan ur fiktionsmaterialet. Man behöver ha upp klossarna i tillräcklig hög temperatur för att detta ska ske och det sker inte om man fiskör i 20 mil.

Bädda in bromsarna gör man för att man inte ska drabbas av "brake fade" i en kritisk situation pga att bromsarna inte blivit bäddade. Bromsarna ska dessutom kylas ned kontrollerat genom avkylning av att bilen fortfarande rullar.

Hur ska man göra?
Det du ska göra är att bromsa relativt hårt från 100-20 km/h så många gånger efter varandra tills bromsverkan nästan försvinner (varpå det kommer börja ryka och lukta konstigt), varefter du fortsätter sen köra i lagom hastighet i nån kilometer eller två så att bromsarna kyls ned. Efter det gör du 10 sådana inbromsningar till eller tills du får brake fade igen. Får du ingen brake-fade är du klar. Får du brake-fade gör du om processen. Glöm inte köra vidare för att kyla ner bromsarna igen, vilket är viktigt för att avkylningen ska ske jämt över skivan så den inte slår sig.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#1228114
rosefors skrev:
Jeppe940 skrev: Glöm inte att bromsa in skivorna ordentligt, enligt tillverkarens specifikationer. (Jag monterade nya Brembo runt om i helgen och de specar mjuka inbromsningar och i max 3 sekunder de första 20 milen)
Hur ska man göra?
Det du ska göra är att bromsa relativt hårt från 100-20 km/h så många gånger efter varandra tills bromsverkan nästan försvinner (varpå det kommer börja ryka och lukta konstigt), varefter du fortsätter sen köra i lagom hastighet i nån kilometer eller två så att bromsarna kyls ned. Efter det gör du 10 sådana inbromsningar till eller tills du får brake fade igen. Får du ingen brake-fade är du klar. Får du brake-fade gör du om processen. Glöm inte köra vidare för att kyla ner bromsarna igen, vilket är viktigt för att avkylningen ska ske jämt över skivan så den inte slår sig.
Det där låter inte klokt i mina öron :shock:. Nu är jag ingen bromsmaterialexpert men jag är 100 på att det stod mjuka inbromsningar i max 3 sek de första 20 milen för mina brembo. Dessutom har jag varit med om flera som lyckats med konsten att få sina skivor skeva strax efter byte för att de bromsat för hårt (dock okända fabrikat på dessa skivor). Jag vet inte, men att tokbromsa på detta vis låter lite som att tokrusa en ny motor (vilket naturligvis inte är bra eftersom att materialet skall slita in sig).
av rosefors
#1228123
Jeppe940 skrev:
rosefors skrev:
Jeppe940 skrev: Glöm inte att bromsa in skivorna ordentligt, enligt tillverkarens specifikationer. (Jag monterade nya Brembo runt om i helgen och de specar mjuka inbromsningar och i max 3 sekunder de första 20 milen)
Hur ska man göra?
Det du ska göra är att bromsa relativt hårt från 100-20 km/h så många gånger efter varandra tills bromsverkan nästan försvinner (varpå det kommer börja ryka och lukta konstigt), varefter du fortsätter sen köra i lagom hastighet i nån kilometer eller två så att bromsarna kyls ned. Efter det gör du 10 sådana inbromsningar till eller tills du får brake fade igen. Får du ingen brake-fade är du klar. Får du brake-fade gör du om processen. Glöm inte köra vidare för att kyla ner bromsarna igen, vilket är viktigt för att avkylningen ska ske jämt över skivan så den inte slår sig.
Det där låter inte klokt i mina öron :shock:. Nu är jag ingen bromsmaterialexpert men jag är 100 på att det stod mjuka inbromsningar i max 3 sek de första 20 milen för mina brembo. Dessutom har jag varit med om flera som lyckats med konsten att få sina skivor skeva strax efter byte för att de bromsat för hårt (dock okända fabrikat på dessa skivor). Jag vet inte, men att tokbromsa på detta vis låter lite som att tokrusa en ny motor (vilket naturligvis inte är bra eftersom att materialet skall slita in sig).
Dom där instruktionerna du har gäller om du byter skivor enbart. Detta för att anläggningsytan på klossarma inte stämmer med skivorna bland annat. Om du byter klossar så är det denna metod eller någon variant utav den som gäller. De som har fått sina skivor slagna har helt enkelt inte utfört denna metod korrekt med efteföljande avkylning genom att köra vidare tills bromsarna är svala.

Kan dock nämna att om mn fortfarande har brake fade efter andra serien så har man för dålig bromsolja, vatten i bromsoljan eller helt enkeöt för klena bromsar.
av Rossignol
#1228322
SBergdahl skrev:
Rossignol skrev:Jag håller på och skall byta bromsskivor. Men jag får inte loss dem. Jag har använt en enhandsslägga (kallas även hammarslägga tror jag) Men den rör sig inte ur fläcken. Finns det fler sätt?

Jag fick en ide; att ta bort den lilla skruven på skivan. Sätta tillbaka hjulen. Starta bilen och köra framåt samtidigt som man vänsterbromsar. Oket bromsar då skivan samtidigt som motorn driver navet inuti skivans centrum. Funkar det? Eller har jag missförstått vad den lilla skruven fyller för funktion?
Ja. Den centrerar bara tills du skruvat på hjulen, då hålls det kvar av hjulskruvarna.

Jag fick banka rätt länge senast jag gjorde det. Gången innan dess slog jag med baksidan på en klyvyxa, det gick fort..
Hjulskruvarna skruvas ju in i skivan. Fortsätter de igenom skivan och sitter fast i något innanför?

I så fall fungerar ju inte min idé ovan.
av rosefors
#1228351
Rossignol skrev:

Hjulskruvarna skruvas ju in i skivan. Fortsätter de igenom skivan och sitter fast i något innanför?

I så fall fungerar ju inte min idé ovan.
Den delen som snurrar som både skivan och hjulet sitter på kallas navet. Hjulen skruvas fast i navet men genom skivan.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1228385
Ja och även centrum på navet går genom centrum på skivan ut i centrum på fälgen så allt är centrerat.
Den lilla skruven är väl mest för att inte skivan ska rotera så man inte hittar bulthålen men det brukar inte va några problem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]