Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxxo
#1227394
Kan det va termostaten fastän motortempgivaren går stadigt upp efter ca 5 min körning? Sen står den rakt upp vid 90 hela tiden.
Medans jag försökte komma loss me bilen där på vägen så spinnde ju däcken hela tiden och kände även att det började lukta bränt. Men fläkten i kupen levererade riktigt varmt luft. Kändes som en bastu:)
av Alexxxo
#1227410
Jag har nu beställt en ny termostat, får hoppas att det är den det är fel på så man får lite värme i kupen
av Alexxxo
#1227441
Visst kan man bara byta termostaten eller måste man byta hela termostathuset på min bil?
Det är en v70 2.5T -05
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1227494
Alexxxo skrev:Visst kan man bara byta termostaten eller måste man byta hela termostathuset på min bil?
Det är en v70 2.5T -05
Hela huset är tanken. Det går enligt många att dela på huset och byta termostat också men jag tror inte att det är samma som om du har det gamla termostathuset med lös termostat som man byter på tio minuter utan att spilla ens.
av Alexxxo
#1227503
Då får jag avbeställa termostaten jag beställde från skruvat.
Såg nu att vparts säljer hela termostathuset för 595kr
av sensonic
#1228113
Ska bli kul att höra hur det gick för jag har precis samma symptom, förvisso på min Classic. Bytt termostat (original) utan effekt. Varmt och gott på tomgång och låg hastighet. Kallare på landsvägen. Inga felkoder.

Har funderat lite på trasig vattenpump, är ju ändå 30000 mil nu. Hur kan man konstatera om vattenpumpen är sönder utan att riva?
av Alexxxo
#1230882
Hej!
Jag har ännu inte hunnit byta termostat då jag har vart utomlands.
Men jag börjar tro att det inte är termostaten.
Det var ca -20 grader härom dan och det tog ca 4-5 min för nålen att visa rätt motor temp.
Skulle den göra det om termostaten va trasig och fastnat i öppen läge?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1230910
Alexxxo skrev:Hej!
Jag har ännu inte hunnit byta termostat då jag har vart utomlands.
Men jag börjar tro att det inte är termostaten.
Det var ca -20 grader härom dan och det tog ca 4-5 min för nålen att visa rätt motor temp.
Skulle den göra det om termostaten va trasig och fastnat i öppen läge?
Knappast. Åtminstone inte om du faktiskt körde bilen fortare än 30 eller så.

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]