Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1227108
Hej allihop!

Tack så mycket för att ni engagerar er i mina problem med bilen, det uppskattas jättemycket.

Vi har inte hunnit göra så mycket med bilen men det vi ändå har gjort är att testa med svärfars kodläsare för att utläsa och se om det finns några felkoder.

Vi har testat med två kodläsare som tidigare har funkat på vår bil men ingen av de två läsarna får kontakt med bilen.


Med andra ord så går det inte att läsa ut några felkoder.

Kodläsarna funkar perfekt på svärfars Volvo så det är inget fel på läsarna.

Detta gjordes senast för en månad sen (två veckor innan problemen började) så detta är ännu ett fel som bör ha uppstått i samband med allt strul.

Vi har inte gjort RESET ännu men det skall vi göra ikväll så får vi se om någonting händer.
#1227139
MickeM skrev:Min teori här, är att en trasig och/eller demonterad DIM, stört ut CAN-signalerna, så detta tok uppstod.
Som sen inte återställdes till det normala med endast monterad och reparerad DIM, utan en reset a'la omstart medelst spänningslös krävs.
Ja fast då tycker jag även andra CAN-funktioner än SWM borde störts ut. Återstår att se om det räcker att göra bilen strömlös. Att TS inte får kontakt med bilen via felkodsläsare gör inte mysteriet mindre.
#1227176
Jag hade det problemet med helljuset som du skriver om. Det jag chansade på var att byta vredet för ljuset (till vänster om ratten). Hittade en omkopplare på tradera för dryga hundringen. Tlll min glädje fungerade det/den.
Så förslaget, byt omkopplare :)
#1227182
Hej igen!

Nu har vi gjort en "reset" på bilen men ingenting händer.

Samtliga fel kvarstår, nu snart börjar jag tappa hoppet om vad det skulle vara.

Min svärfar funderar över om det är nått relä som spökar och att det är där problemet sitter.

Han pratar om något överbelastningsrelä om det är det som har löst ut och ställer till dessa problem.

Vad tror ni?
#1227196
Nej något relä som "löst ut" och givit upphov till den symptombild du har finns inte så vitt jag vet. Vilken/vilka felkodsläsare är det ni försökt använda? Möjligen borde ni prova att få bilen utläst med VIDA/DiCE (Volvos egna diagnosverktyg), antingen på Volvoverkstad eller genom att du får hjälp av någon av oss här på forumet som har dessa grejer (vilket du kanske kan få om du berättar var du är). Det är inte säkert att man kan få kontakt med datanätet i din bil med VIDA/DiCE heller men i bästa fall kan man kanske ändå komma ett stycke på väg mot en närmare diagnos, t.ex. genom att man kan se att det går att få kontakt med vissa styrenheter men inte andra.

Som jag tidigare sagt tycker jag det faktum att alla de funktionella fel du nämner rör rattspakarna och rör dem båda, inte bara den ena, i första hand pekar på fel på SWM eller dess kablage. Å andra sidan tycker jag inte det felet borde medföra att det blir omöjligt att få kontakt med bilen via en OBD-läsare. Det senare pekar snarare på att något kan vara tokigt med CEM eller CAN-nätet som helhet. Men om det var så borde du rimligen ha fler fel än bara dem som rör rattspakarna.
#1227275
Uppdatering imorse:

Svärfar använde sin andra kodläsare (vida dice) och berättade för mig att antingen var det fel på CDM eller CEM enligt läsaren.

Nu äntligen så har vi fått lite mer information, om jag skulle kontakta Volvo och be dem laga bilen åt mig.

Vad skulle ni uppskatta att prislappen blir om problemet sitter i något av ovanstående?

Tack ännu en gång för er hjälp!
#1227291
Kolla först att du inte missat att trycka i ngn kontakt när du rev ut instrumentet, minuspolen tricket funkar mycket sällan numera är mina erfarenheter.
Pris? tja ungefär hur dyrt som helst om du inte har turen att stöta på en bilmekaniker på volvo...
Tror fortfarande inte att felet har att göra med att du plockat ur och i dim men antagligen med det som du inte borde ha gjort i samband med detta.
#1227296
Okej för det enda jag har gjort med bilen är att:

tagit ur, skickat iväg instrumentbrädan och satt tillbaka den.

Kopplat loss batteriet och satt tillbaka det.

Satt i kodläsare i uttag några gånger för att försöka felsöka.

Det är det enda jag har gjort med bilen.

Innan samtliga dessa problem uppstod och det gjorde de samtidigt så hade jag innan jag började köra bilen bytt En glappande halvljuslampa (höger fram) utanför Biltema.

Sen på vägen hem därifrån efter 2,5 km uppstod samtliga problem.
av MickeM
#1227309
Vad var felkoderna exakt?
(Hela koden inkl bokstäver och siffror)
Bara för att en styrenhet nämns, behöver den inte vara paj.

Ny CEM (OM det nu är den) kostar över 10,000kr, och det finns firmor som renoverar för bråkdelen. Som ditt instrument.
SWM har jag ingen aning om pris.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]