Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emil100
#1227047
Har skaffat mej en facelift V70 (05) ja hade tänkt att plocka över ratt, stereo, klimat anl osv till min äldre V70 (00).
Har läst hur många trådar som helst men jag begriper inte VAD EXAKT är det jag behöver för att kunna sätta i min tre ekrade facelift ratt i min inte facelift bil med fyrekrad ratt. Allt är ju komplett med allt vad det heter.. ska tilläggas att min äldre V70 tyvärr inte har volym knappar etc, men det har den nya ratten. dock så är farthållaren de enda viktiga för min del.
Tacksam för svar
av andersuw
#1227073
Ratten och alla dess delar (inkl krockkudden) kan du utan problem flytta över från din nya till din gamla bil. Farthållaren kommer dock inte att fungera. För att få igång den måste du åka till Volvo ÅF och ladda mjukvara för farthållare. Vad det kostar vet jag inte. Rattknapparna till stereon kanske hoppar igång utan några sådana åtgärder.

Stereo och klimatanläggning kan du däremot inte bara flytta över. Din 00:a har en annan generation av det datanät (CAN) som finns i bilarna så det funkar inte.

Varför vill du för övrigt flytta grejerna från den nyare bilen till den äldre? Är den nyare bara något du köpt som "reservdelsbil" eller vad?
av Emil100
#1227092
andersuw skrev:Ratten och alla dess delar (inkl krockkudden) kan du utan problem flytta över från din nya till din gamla bil. Farthållaren kommer dock inte att fungera. För att få igång den måste du åka till Volvo ÅF och ladda mjukvara för farthållare. Vad det kostar vet jag inte. Rattknapparna till stereon kanske hoppar igång utan några sådana åtgärder.

Stereo och klimatanläggning kan du däremot inte bara flytta över. Din 00:a har en annan generation av det datanät (CAN) som finns i bilarna så det funkar inte.

Varför vill du för övrigt flytta grejerna från den nyare bilen till den äldre? Är den nyare bara något du köpt som "reservdelsbil" eller vad?
Aha okej.. Nae den nya är en 2,4. skaffade den mest för att kunna byta ut dem gamla tråkiga delarna i min till facelift delarna. Den äldre är en T5:a o den går inte bara snabbare utan mycket bättre i motor o låda. Alternativet är ju att byta motor såklart men då måste man ju regbessa o krångla. sen vet jag inte om motorn passar bara rakt i? O om den e svår att få igång me de nyare styrsystemet? köpa en Facelift t5 e ju så snorigt dyrt..
av andersuw
#1227112
OK. Då förstår jag. Du gör nog rätt i att avstå från försök till motorbyte. Det lär bli problem att få din gamla motor att funka i den nyare bilen av samma skäl som jag angav när det gäller stereo och klimatpanel. Rent mekaniskt kanske det funkar att flytta över motorn men när det gäller styrenheterna blir det trubbel.

Det finns dock en del annat än ratten som med fördel kan flyttas över från 05:an till 00:an. Jag har själv monterat följande delar från "faceliftbilar" i min 02:a, även den en T5:a.

Tunnelkonsolen inklusive handbromsspaken (väsentligt snyggare och mer praktisk konsol)
Inre handtagen på framdörrarna (som är snyggare, skönare att ta i och inte knarrar)
Torkararmarna (flatblade)
Luftutsläppen på instrumentbrädan, sargen runt kombinationsinstrumentet, rattstångskåporna och spaken för rattjustering (som alla är i charcoal istället för grafit på en 05:a; när det gäller luftutsläppen bytte jag till den variant med krominläggningar i luftriktarna som kom med MY -07)
KIR (Key Integrated Remote) där man får flytta över kretskortet från de gamla fjärrarna och skaffa sig nytt nyckelblad
av Emil100
#1227115
andersuw skrev:OK. Då förstår jag. Du gör nog rätt i att avstå från försök till motorbyte. Det lär bli problem att få din gamla motor att funka i den nyare bilen av samma skäl som jag angav när det gäller stereo och klimatpanel. Rent mekaniskt kanske det funkar att flytta över motorn men när det gäller styrenheterna blir det trubbel.

Det finns dock en del annat än ratten som med fördel kan flyttas över från 05:an till 00:an. Jag har själv monterat följande delar från "faceliftbilar" i min 02:a, även den en T5:a.

Tunnelkonsolen inklusive handbromsspaken (väsentligt snyggare och mer praktisk konsol)
Inre handtagen på framdörrarna (som är snyggare, skönare att ta i och inte knarrar)
Torkararmarna (flatblade)
Luftutsläppen på instrumentbrädan, sargen runt kombinationsinstrumentet, rattstångskåporna och spaken för rattjustering (som alla är i charcoal istället för grafit på en 05:a; när det gäller luftutsläppen bytte jag till den variant med krominläggningar i luftriktarna som kom med MY -07)
KIR (Key Integrated Remote) där man får flytta över kretskortet från de gamla fjärrarna och skaffa sig nytt nyckelblad
ojoj du hade ju hittat på en hel del du! Har du några bilder på ditt lilla bygge nånstans? :D Det är egentligen bara sargen jag är ute efter när ja sa stereo o klimatanläggning.. Men tänkte att man måste byta ut dom gamla för de får ju inte plats inom ramen.. Hur gjorde du?
När de kommer till fjärrisen, kan man ta faceliftnyckeln jag har till bilen nu o bara plocka ut det gamla innehållet??
av andersuw
#1227134
Glömde i hastigheten nämna att jag även bytt min fyrekrade ratt till treekrad så kallad "sportratt" med läderklädd krockkudde från R-modellen.

Så här såg min 02:a ut inuti när jag köpte den 2007:
Tunnelkonsol01.jpg
Tunnelkonsol01.jpg (116.26 KiB) Visad 407 gånger
Och så här ser den ut numera, med reservation för att jag efter att bilden togs plockat bort den hållare som jag ett tag hade vid ventilationsgallren i mitten för att den vägen få fartkameravarning. Den senare sköts numera av en Cheetah C50 diskret placerad vid nedre änden av vänster A-stolpe.
Pedaler04.jpg
Pedaler04.jpg (100.94 KiB) Visad 406 gånger
Pedaler05.jpg
Pedaler05.jpg (106.89 KiB) Visad 409 gånger
När det gäller stereo och klimatpanel har jag som du ser avstått från att göra några ändringar. Nu går det, om man prompt vill, även att flytta över stereo och klimatpanel tror jag. Men då måste du ha en särskild "adapter" för att få dem att funka i din gamla bil. Om du är intresserad av detta, hör av dig via PM till forummedlemmen johnnype. Möjligen kan du från honom köpa vad som behövs. Se här för bilder och lite mer info:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... &start=700

När det gäller KIR kan du mycket riktigt bara flytta över kretskortet från fjärren till den 00:a du har och stoppa in det i KIR-skalet istället för det kretskort som nu sitter där. Den röda "panikknapp" som finns på KIRen men saknas på de gamla fjärrarna kommer dock inte att fungera. Det går att fixa det också genom att man för över en liten mikrobrytare från de kretskort som nu sitter i dina KIRar till de gamla kretskorten. Man måste dock kunna löda med stor precision för att klara det jobbet eller ta hjälp av någon som kan det.

Sedan behöver du nya nyckeldelar till dina KIRar som passar i låsen på din gamla bil. Den enklaste (men inte billigaste) lösningen är att beställa färdigslipade nyckeldelar från Volvo ÅF och sedan låta verkstaden lägga in dem som behöriga på bilen. Men det finns billigare alternativ som dock också är lite krångligare. Sök lite här på forumet så tror jag säkert du hittar en del trådar om detta.
av Emil100
#1227151
andersuw skrev:Glömde i hastigheten nämna att jag även bytt min fyrekrade ratt till treekrad så kallad "sportratt" med läderklädd krockkudde från R-modellen.

Så här såg min 02:a ut inuti när jag köpte den 2007:
Tunnelkonsol01.jpg
Och så här ser den ut numera, med reservation för att jag efter att bilden togs plockat bort den hållare som jag ett tag hade vid ventilationsgallren i mitten för att den vägen få fartkameravarning. Den senare sköts numera av en Cheetah C50 diskret placerad vid nedre änden av vänster A-stolpe.
Pedaler04.jpg
Pedaler05.jpg
När det gäller stereo och klimatpanel har jag som du ser avstått från att göra några ändringar. Nu går det, om man prompt vill, även att flytta över stereo och klimatpanel tror jag. Men då måste du ha en särskild "adapter" för att få dem att funka i din gamla bil. Om du är intresserad av detta, hör av dig via PM till forummedlemmen johnnype. Möjligen kan du från honom köpa vad som behövs. Se här för bilder och lite mer info:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... &start=700

När det gäller KIR kan du mycket riktigt bara flytta över kretskortet från fjärren till den 00:a du har och stoppa in det i KIR-skalet istället för det kretskort som nu sitter där. Den röda "panikknapp" som finns på KIRen men saknas på de gamla fjärrarna kommer dock inte att fungera. Det går att fixa det också genom att man för över en liten mikrobrytare från de kretskort som nu sitter i dina KIRar till de gamla kretskorten. Man måste dock kunna löda med stor precision för att klara det jobbet eller ta hjälp av någon som kan det.

Sedan behöver du nya nyckeldelar till dina KIRar som passar i låsen på din gamla bil. Den enklaste (men inte billigaste) lösningen är att beställa färdigslipade nyckeldelar från Volvo ÅF och sedan låta verkstaden lägga in dem som behöriga på bilen. Men det finns billigare alternativ som dock också är lite krångligare. Sök lite här på forumet så tror jag säkert du hittar en del trådar om detta.
Riktigt snyggt o stilrent! Ja, jag är ju ett stort fan utav den sargen så hade ju varit värt att kolla upp.. Men med ratten där så var de inte svårare då än att montera, o sen be volvo ladda en mjukvara?? Har läst en massa om att man måste byta till gamla knappar o svängningsdämpare o all möjlig röra..
Var det nåra problem att montera mittkonsolen? Var man tvungen o modifiera nåt? :) har läst nåt om att växelspaken hamnade för långt ner eller nåt
av andersuw
#1227157
Nej i rattens fall är det bara att flytta över allt. Mjukvara tror jag inte behövs annat än om du vill ha igång farthållaren. Vågar inte svära på att rattknapparna från en 05:a funkar i en 00:a men skulle tro att de gör det. Annars går det säkert att hitta fungerande knappar på skroten från lite tidigare årsmodell. S60 hade treekrad ratt från fabrik hela vägen från -01 och framåt så det är säkert ingen brist på dem.

När det gäller mittkonsolen måste du byta handbromsspaken också. Den hamnar för lågt och tar i konsolen annars. Jag passade på att köpa mig en spak med läderklätt handtag. Kostade 350 kr på skroten om jag minns rätt. Ytterligare ett litet problem gäller reglagepanelen till växelväljaren om man som jag har automatlåda. Panelen hamnar för lågt i den ansiktslyfta tunnelkonsolen. Funkar säkert men blir inte snyggt. Kan vid behov berätta mera om hur jag löste det problemet. Om det är några problem med detta om man har manuell låda eller inte har jag inte koll på. Andra som bytt tunnelkonsol kanske kan hjälpa till där. I övrigt är det bara att tuta och köra.
av Emil100
#1227163
andersuw skrev:Nej i rattens fall är det bara att flytta över allt. Mjukvara tror jag inte behövs annat än om du vill ha igång farthållaren. Vågar inte svära på att rattknapparna från en 05:a funkar i en 00:a men skulle tro att de gör det. Annars går det säkert att hitta fungerande knappar på skroten från lite tidigare årsmodell. S60 hade treekrad ratt från fabrik hela vägen från -01 och framåt så det är säkert ingen brist på dem.

När det gäller mittkonsolen måste du byta handbromsspaken också. Den hamnar för lågt och tar i konsolen annars. Jag passade på att köpa mig en spak med läderklätt handtag. Kostade 350 kr på skroten om jag minns rätt. Ytterligare ett litet problem gäller reglagepanelen till växelväljaren om man som jag har automatlåda. Panelen hamnar för lågt i den ansiktslyfta tunnelkonsolen. Funkar säkert men blir inte snyggt. Kan vid behov berätta mera om hur jag löste det problemet. Om det är några problem med detta om man har manuell låda eller inte har jag inte koll på. Andra som bytt tunnelkonsol kanske kan hjälpa till där. I övrigt är det bara att tuta och köra.
Jaha okej! Jaa får väl ta o testa ratten först då :D Jag har ju manuell, o som du säger så handlade det om en automat när ja läste det också, om inte annat så kommer ja ju märka sen. :-)-) Tack så mycket för tips o hjälp!
av andersuw
#1227193
Vid rattbyte är det viktigt att batteriet kopplas bort först, dels av säkerhetsskäl (krockkuddar är inte att leka med) och därför att du kommer att få felkoder på SRS-systemet om inte strömmen brutits innan krockkudden kopplas ur. Dessa koder ger felmeddelande i displayen som inte försvinner med mindre än att koden raderas med rätt sorts felkodsläsare, t.ex. VIDA/DiCE. När batteriet kopplas in igen skall det ske med tändningsnyckeln i läge II (tändning på) och ingen skall befinna sig i bilen. Detta är en säkerhetsåtgärd i den händelse något blivit fel vid inkopplingen så att krockkudden smäller när tändningen slås på första gången.

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]