- tis 09 jan 2018, 22:18
#1224080
Jag fick med en laddkabel till min V60 D5 Twin-Engine (Volvos standard, fast 8m) och nu funderar jag på att komplettera med en Typ2-kabel för Mode3-laddning. Jag passerar ett par laddstolpar på vägen mellan jobbet och hemmet, vid shoppingcentra mm, där jag ofta stannar och skulle kunna ladda.
Volvos kablar beskrivs här...
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 99509/2015
...och det är denna jag fått med bilen:
Schuko–kontakt (Mode 2), 31407094, 8 meter, Max 13 A, Exkl. CH, DE, IT, GB. Mennekes P/N är 35085, läser jag på kontakten, där det också står Max 13A. På många ställen, bl.a här på forum, nämns det att den faktiskt kan gå upp till 16A som standard. Kan det stämma?
Den jag funderar på att skaffa är Typ 2–kontakt (Mode 3), 30644860, 4,5 meter, Max 20 A, 1 fas. Finns det bättre alternativ?
Mina antaganden - och rätta mig gärna om jag har tänkt fel - är...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=102874
... så jag tyckte det var OK att starta ny tråd.
Volvos kablar beskrivs här...
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 99509/2015
...och det är denna jag fått med bilen:
Schuko–kontakt (Mode 2), 31407094, 8 meter, Max 13 A, Exkl. CH, DE, IT, GB. Mennekes P/N är 35085, läser jag på kontakten, där det också står Max 13A. På många ställen, bl.a här på forum, nämns det att den faktiskt kan gå upp till 16A som standard. Kan det stämma?
Den jag funderar på att skaffa är Typ 2–kontakt (Mode 3), 30644860, 4,5 meter, Max 20 A, 1 fas. Finns det bättre alternativ?
Mina antaganden - och rätta mig gärna om jag har tänkt fel - är...
- att bilen faktiskt kan ta emot 20A med laddning i mode3
- att laddstationerna faktiskt kan ge 20A på 1-fas
- att 16A på 1-fas = 3,7 kW och 20A på 1-fas = 4,6 kW
- att jag förmodligen inte kommer att tjäna in de dryga 2000 kr som kabeln kostar
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=102874
... så jag tyckte det var OK att starta ny tråd.