Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1227200
Jag såg på VOC att ett fönster var öppet. Det var det inte men det försvann efter att jag körde upp och ner med fönsterhissarna s någon koppling finns det till VOC.
av Mumsmums
#1227260
Fast tittar man i VOC så är det nästan mer regel än undantag att den säger att ett fönster är öppet även fast det inte är så. Inte att lita på alltså.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1227276
Just det där med att VOC rapporterar om öppna fönster när de faktiskt inte är öppna har jag hört flera säger, över flera bilmodeller.

Igår fick jag stänga grannens bagagelucka (V90) då den stod fullt öppen i garaget. Bilen såg låst ut i övrigt (speglarna var infällda iaf), tänker att det borde väl VOC ha skickat notis om? Jag stängde den och gick därifrån.
av AndS
#1227324
Bara ett konstaterande rent generellt är att det är något som kommer förekomma då nya bilar har betydligt flera funktioner som styrs av olika styr/datorfunktioner och även flera givare/sensorer. Och det intstallerat i en miljö med vibrationer, samt stora variationer i kyla och värme. Så tyvärr är det något de flesta av oss kommer att drabbas av med våra bilar.
av douglinds
#1227429
jcartel skrev:
Dex skrev:
fjohan82 skrev:Varnar inte VOC om att rutorna är nere...?
Jo normalt sett ska VOC larma för rutor och dörrar om de är öppna har jag för mig.
VOC varnar för olåst bil men tyvärr inte för om någon eller några rutor är nere. Inte för mig iaf.
Man kan se i appen ifall en ruta är nere men det skickas ingen push-notis.
Detta är något jag önskar man kunde göra med Volvo - på VW kan man genom programvara man köper göra massa modifikationer med sin VW, styra hur blinkers fungerar, öppna ventiler i avgassystem och annat kul - Samt, göra så bilen automatiskt stänger taklucka/fönster om de är öppna när bilen låses. Man kan även göra så den stänger allt om regnsensorn känner av att det kommer vattendroppar på den.
av jaketheoldman
#1426905
Väcker upp den här gamla tråden lite. Har själv lyckats öppna alla fönster när nyckeln kommit i kläm i fickan, men igår när jag kom ut till bilen på morgonen så var bilen låst och en av bakre sidorutorna nere (bara denna). Jag är helt säker på att den inte var nere när jag lämnade bilen. Någon som har nåt tips om detta?
av least
#1426906
Råkat komma åt autodown innan du klev ur bilen?
Hur kan du vara så säker på att rutan inte var nere när du lämnade bilen, ingen risk att du sett fel?
av jaketheoldman
#1426909
Har ett trångt garage där man får klämma sig förbi bilen bakåt, och det var bakre sidorutan så förarsidan, så man borde ju sett/hört sidorutan, men som du säger, jag kan ju inte vara helt säker. Konstigt var det iaf, men får väl utgå ifrån att det är jag som orsakat det tills något annat händer : )

Edit: Kan man ens få ner fönsterna med vanliga fönsterhissknappen när tändningen är avstängd?
av Magnum8101
#1487356
En gammal tråd, men nu har jag tröttnatt Volvo. Vi har rest bort och befinner oss på andra sidan av Sverige. Nu efter 4 dagar varnar Volvo on call för att rutorna är nere. Först var bara höger passagerardörr fram nere när grannen varnade mig, sen var alla rutor nere när min gamle far åkte dit för att stänga rutorna. Regnet har spolat in i bilen. Pappa hissade upp rutorna och låste bilen. Nu på kvällen var alla rutor nere igen och bilens låser sig och låser upp sig själv. Så det är ett fel på bilen. Jag tror inte att vi är ensamma. Liknar sambons gamla Mitsubishi från 92. Rena skiten. :-(
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]