Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1227041
är det 21 grader enligt gradskivan eller i verkligheten? det är rätt bra att plocka ur ettans tändstift(plocka alltid tändstift med kall motor) känna med najtråd, lång smal skruvmejsel eller liknande när kolven övre dödläge och markera på vevaxelskivan med exempelvis tippex, det kan slå fel rätt många grader
av Arne
#1227057
SkauneJohan skrev:är det 21 grader enligt gradskivan eller i verkligheten? det är rätt bra att plocka ur ettans tändstift(plocka alltid tändstift med kall motor) känna med najtråd, lång smal skruvmejsel eller liknande när kolven övre dödläge och markera på vevaxelskivan med exempelvis tippex, det kan slå fel rätt många grader
Kom bara ihåg att den tänder vart annat varv som vevaxeln snurrar så inte allt kommer 180 grader fel.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1227065
SkauneJohan skrev:är det 21 grader enligt gradskivan eller i verkligheten? det är rätt bra att plocka ur ettans tändstift(plocka alltid tändstift med kall motor) känna med najtråd, lång smal skruvmejsel eller liknande när kolven övre dödläge och markera på vevaxelskivan med exempelvis tippex, det kan slå fel rätt många grader
Enligt gradskivan med pluggad fördelare till vakuum. De märks att de är fel när man ställer med mejsel som du säger på båda motorerna. Även som andra jag har skiljer sig en del, så jag har varmkört och ställt dom efter spikningar istället. Annars klappar dom lite ibland eller blir bara trött tills man kommer upp i 3-4tusen rpm...

Däremot har jag haft problem med brytarna på en b20. De vart galet på något sätt med klackarna hamnade inte i harmoni med resten. Men testlampa, kugga om fördelaren, och byta plats på tändkablar kablar så gick det bra till slut...
av autopedufe
#1227088
Allt är ställt i ordning nu, men den vill inte starta.
Jag trodde i min enfald att kamremskuggningen var orsak till att den gav upp, men det verkar vara fler problem.
Sonen säger att den hade tappat tomgång innan. Jag har kollat att det finns komp och även att jag får fram bränsle till förgasaren. Luftfiltret var dyngblött så jag har testat utan nu, men enda gången jag får den att starta upp är med full choke och gas och då baktänder den. Tog isär förgasaren för att kolla membran som är helt och olja fanns (Stromberg CD 175)
Någon som hat nån idé. Den dog alltså då motorrummet blivit packat med snö ända upp under huven.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1227249
dalle76 skrev:Om jag ställer mellanaxelns drev på kl 3 så står rotorn så här:
Lite sent kanske, men jag har haft lite annat att göra (bytt avgas på min 745-a bl.a). När du har märket på remskivan på 0° så kollar du på nockarna på kamaxeln för 1-ans cylinder, då ska dom "peka snett uppåt" och då ska rotorn peka framåt mot märket i kanten på strömfördelaren (vid kondensatorn). pekar inte märket på mellanhjulet kl. 3 så vrid mellanhjulet tills rotorn pekar på märket i fördelaren. Någon har haft uppe fördelaren, därför stämmer det inte. Hur märket på mellanhjulet står har (i detta sammanhang) ingen betydelse. Det är bara till för att det ska bli rätt utan att behöva kolla i fördelaren. Men i detta fall är ju fördelaren fel monterad och då är det lättare att vrida fördelaren rätt och sätta mellanhjulet fel. Det ser ut som (på bilden) att fördelaren sitter 90°fel, kolla så att det inte är skiftat tändkablarna. Tändkabeln till 1-ans cylinder ska sitta mot märket i fördelaren och sedan i ordning 3-4-2. kolla vilket håll rotorn går när du kör på startmotorn (medurs??).
Användarvisningsbild
av Frrla
#1227380
Blir luftfiltret blött skjuter ju motorn bakvägen å då står de rejält fel. Har du verkligen kollat att 1ans cylinder står i topp när du nollat motorn? Tänker att någon ristat ett märke på remskivan som lurat dig?

De kan även "råkat" bli en övervarvning oftast, kan hända endå att drevet på veven lossnat. Eller krysskilen på drevet gått av. Då blir de ju hulabula av alltihop. Därför man kollar med något att märkningarna stämmer hyfsat och 1an står i topp med tex en mejsel.

Och som Lennart säger. Drevet och axeln till fördelaren har nog minst betydelse bara rotor och kablar sitter rätt i förhållande till varandra.
av autopedufe
#1227976
Jag har kollat att kolven är i TDC på 1:ans cylinder då drevet på veven pekar på märket i blocket (remskivans märke stämmer dessutom med drevet) och att kamnockarna då pekar snett uppåt (ventiler fria) och markeringen på kamdrevet stämmer. Fördelaren drog jag upp och har återmonterat så att mellanaxeln pekar kl 3 (hittade markering på del bakom drevet och rotor pekar på markering i fördelaren och tändkablar är i rätt tändföljd, men jag är med på att det inte borde ha betydelse hur mellanaxel är ställ så länge fördelaren är ställd rätt.
Brytaren såg tråkig ut och kommer bytas till helgen tillsammans med kondensator.
Upptäckte även att bromsvätskebehållaren var tom... har inte hunnit kolla, men visst skulle trasigt bromsservo kunna ge vaccumläcka som får den att gå taskigt?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1228017
ska sitta en plastventil där som kan spricka eller slangen brukar ge sig med tiden. prova plugga anslutningen på insuget och kör så är de bara att felsöka närmare om den går utan broms-servon.

nu har du tändningen 0ad. den behöver justeras ytterligare, men det blir när den startar.

kolla gnistan och byt som du säger är nog ingen dum ide, även kablar osv måste ju vara fräscha. min b20 höll på att jäklas lite sådär å de va ojämnt slitna nockar till brytarna på fördelaraxeln. fick den att gå bara på tomgång, eller bara på varv.
senast på b23an va de dåliga kablar och olika färg på stiften. så bytte allt i tändväg. den har brytarlöst.

spara tänddelarna till nästa gång den börjar jäklas, snygga till brytarspetsarna med fint, fint sandpapper och kondensatorn ger ju fortfarande gnista ifall du skulle tappa gnista och prova med din gamla. man kan åt minstånde lokalisera felet lättare och köpa nytt utifrån det.

om vi säger att den fortfarande inte går, inga vacuum-läckage osv. då måste du gå vidare med ett komp-prov.
av autopedufe
#1228346
Frrla skrev:Blir luftfiltret blött skjuter ju motorn bakvägen å då står de rejält fel.
Det var blött från det dom kört i djupsnön, så jag undrar om den kan ha fått in vatten till förgasaren också... Få kolla på detta också i helgen.
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]