Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1224080
Jag fick med en laddkabel till min V60 D5 Twin-Engine (Volvos standard, fast 8m) och nu funderar jag på att komplettera med en Typ2-kabel för Mode3-laddning. Jag passerar ett par laddstolpar på vägen mellan jobbet och hemmet, vid shoppingcentra mm, där jag ofta stannar och skulle kunna ladda.

Volvos kablar beskrivs här...
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 99509/2015
...och det är denna jag fått med bilen:
Schuko–kontakt (Mode 2), 31407094, 8 meter, Max 13 A, Exkl. CH, DE, IT, GB. Mennekes P/N är 35085, läser jag på kontakten, där det också står Max 13A. På många ställen, bl.a här på forum, nämns det att den faktiskt kan gå upp till 16A som standard. Kan det stämma?
Den jag funderar på att skaffa är Typ 2–kontakt (Mode 3), 30644860, 4,5 meter, Max 20 A, 1 fas. Finns det bättre alternativ?

Mina antaganden - och rätta mig gärna om jag har tänkt fel - är...
  • att bilen faktiskt kan ta emot 20A med laddning i mode3
  • att laddstationerna faktiskt kan ge 20A på 1-fas
  • att 16A på 1-fas = 3,7 kW och 20A på 1-fas = 4,6 kW
  • att jag förmodligen inte kommer att tjäna in de dryga 2000 kr som kabeln kostar
Det finns en gammal tråd om laddning, men den är fyra år gammal nu...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=102874
... så jag tyckte det var OK att starta ny tråd.
#1224222
Max för bilen är 16A/3,7kW, vilket man också oftast får ut i ett typ2 uttag "på stan". Finns upp till 32A på en fas men vet inte hur vanligt det är.

Tjäna in kabeln vet jag inte, men jag har köpt en typ2 kabel och en extra evse/schuko (dvs likadan som följer med bilen) som sitter konstant i garaget. Inte för att jag tror att jag tjänar in dem utan för att det är bekvämt och jag köpte ju bilen för att kunna köra så mycket som möjligt på el.
#1224271
Jag hittade detta i Volvo-manualen på http://www...
Skärmavbild 2018-01-10 kl. 18.19.46.png
VOLVO: Kategorier > Start och körning > Laddning av hybridbatteri > Laddning av hybridbatteri
Skärmavbild 2018-01-10 kl. 18.19.46.png (142.08 KiB) Visad 4863 gånger
... som påstår att bilen klarar 20A.
https://minvolvo.volvocars.se/ownership ... a41c-sv-SE

Går det att kolla hur många ampere som bilen laddar med för stunden - eller måste man räkna på återstående tid, spänning, osv?

Jag försökte ladda med 10A på en stolpe gjord för 10A, men säkringen på stolpen löstes ut.

Som av en slump hittade jag den här tråden också, som snuddar vid ämnet:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=139306
#1224288
Med en Typ2-kabel pratar alltid bilen med laddaren och man behöver inte bry sig. Laddaren ger vad bilen kan ta.

Med shucko-kabeln (den som följer med) måste man ha koll på säkringen i uttaget man kopplar in sig i. Är det ett 10A måste man ställa ner laddningen till det.
#1227050
joel80 skrev:Med en Typ2-kabel pratar alltid bilen med laddaren och man behöver inte bry sig. Laddaren ger vad bilen kan ta.

Med shucko-kabeln (den som följer med) måste man ha koll på säkringen i uttaget man kopplar in sig i. Är det ett 10A måste man ställa ner laddningen till det.
ÄR du säker på det? Tar inte bilen alltid emot vad den kan och om laddningsplatsen har högre förmåga händer inget? Dvs samma som att du kan driva en glödlampa på 25w på en 16A säkring? Likväl som du kan driva lampor på ca 3500w? Ska givetvis erkänna min okunnighet, men praktiken hemma har varit att kabeln oftast varit inställd på 13A fast jag bara har en 10A säkring. Om en del annat ska köras på den säkringen har jag fått ställa ned amper-talet till 10 eller 8A.
#1227096
Bilen tar emot vad den kan ja.. Eller kräver vad den kan.. Om man kör shucko-kabeln. Då kan man paja säkringar där man laddar.
(däremot eftersom man ju ställer in högsta bilen ska ta emot på dosan får man inga problem om uttaget kan ge mer. Precis som du sa om jag fattade rätt.)
Med Typ2 kan man inte råka på det problemet utan det är bara att koppla in. Laddaren berättar vad den kan ge och bilen vad den kan ta emot och så skickas det högsta möjliga.

En Typ2-kabel är också nått man kan behålla framtiden till kommande bilar. (ev kan man köpa en som tål trefas.. Fast dom är lite tyngre och nån hundring dyrare, för att framtidssäkra.)
#1227114
Primus skrev: ... men praktiken hemma har varit att kabeln oftast varit inställd på 13A fast jag bara har en 10A säkring. Om en del annat ska köras på den säkringen har jag fått ställa ned amper-talet till 10 eller 8A.
Här får jag problem att förstå hur det är möjligt. Att ha en 10A-säkring innebär ju inte att strömmen är strypt till 10A. Om man försöker dra 13A ur en 10A säkring så brinner den ju av. Eller?
Sveina skrev:Jag köpte en typ 2 kabel till min, aldrig brukt den, vill du köpa?
Tack, men nej tack! Jag hämtade ut min Typ2-kabel tidigare i veckan. Återstår att se om jag kommer ha tillfälle att använda den så ofta som jag tänkt. Jag stannar ju sällan mer än ½h på shoppingcentra, så det lär ju inte bli än en mils laddning per gång. Alltid något...
#1227128
Ett 10A brukar klara 13A under kortare tid... längre uttag av 13A i ett 10A-uttag kan ofta lösa ut säkringen.
Vissa säkringar kanske har högre marginal.. Men jag har dragit ett par 10A automatsäkringar på parkeringar (när jag laddat i motorvärmaruttag) när jag glömt ställa ner från 10A.
Ofta har jag kunnat ladda i allafall en halvtimme innan det händer.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]