- tor 18 jan 2018, 09:21
#1226392
Hej
Råkade pajja min gamla bil och lyckades sedan få tag i svärföräldrarnas gamla 850 2.5 SE (årsmodell 95). Den startade skitbra när vi grävt fram den ur snön, men fick sen tungt att starta efter några tjuvstopp när vi skulle dra lös den, körde in den i varmgarage och den startar skitbra dagen efter. Kör iväg och packar in alla grejer, sen startar den inte dagen efter. Farsan och jag försöker det mesta, motorvärmare flera timmar, kupévärmare under bilen, k-sprit och t-röd i tanken, men till ingen lycka. Sen provar vi dra igång den, utan lycka. När vi sedan ska ta den till ett bättre garage så provar vi dra igång den igen och då HALLELUJA så startar skiten. Vi kör den dit på höga varv och låter den sedan stå till avresa dagen efter, startar som en klocka. Kör den 14 mil hem, ställer den i en dag och kör den hur fint som helst dagen efter, samma historia nästkommande dag, så jag tror problemet är löst. Men då, tredje dagen startar den inte igen. Först inga felkoder på läsaren, men fick en känsla av att det kunde vara bränslepumpsreläet, så provade byta det. Då får jag en felkod om reläet (3-4-3) och varvräknaren rör sig mellan 0 och 500 varv när man vrider på tändningen.
Värt att tillägga är att den verkar "vilja" starta när man värmt motorrummet nu. Iallafall tänder den till då, men dör sedan direkt. Några idéer? Kamaxelgivare? Bränslepump?
Råkade pajja min gamla bil och lyckades sedan få tag i svärföräldrarnas gamla 850 2.5 SE (årsmodell 95). Den startade skitbra när vi grävt fram den ur snön, men fick sen tungt att starta efter några tjuvstopp när vi skulle dra lös den, körde in den i varmgarage och den startar skitbra dagen efter. Kör iväg och packar in alla grejer, sen startar den inte dagen efter. Farsan och jag försöker det mesta, motorvärmare flera timmar, kupévärmare under bilen, k-sprit och t-röd i tanken, men till ingen lycka. Sen provar vi dra igång den, utan lycka. När vi sedan ska ta den till ett bättre garage så provar vi dra igång den igen och då HALLELUJA så startar skiten. Vi kör den dit på höga varv och låter den sedan stå till avresa dagen efter, startar som en klocka. Kör den 14 mil hem, ställer den i en dag och kör den hur fint som helst dagen efter, samma historia nästkommande dag, så jag tror problemet är löst. Men då, tredje dagen startar den inte igen. Först inga felkoder på läsaren, men fick en känsla av att det kunde vara bränslepumpsreläet, så provade byta det. Då får jag en felkod om reläet (3-4-3) och varvräknaren rör sig mellan 0 och 500 varv när man vrider på tändningen.
Värt att tillägga är att den verkar "vilja" starta när man värmt motorrummet nu. Iallafall tänder den till då, men dör sedan direkt. Några idéer? Kamaxelgivare? Bränslepump?