Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pallewalker
#1226723
Hej
Efter att min V70 my12 T4 F har stått i nästan 3 veckor så har bromsarna nog fastnat lite,har kört och bromsat men ena sidan blir supervarm så jag tänkte pressa in kolven några gånger och se om det hjälper.
Min fundering är, kan man göra det med EPB? utan dator och isåfall är det bara att pressa eller skruvas den in?

Och passar på med en annan fråga :) När växellådan (6växlad manuell) är i neutral och jag trycker ner kopplingen och sen släpper upp den ökar motorvarvet en aning och sen går ner på vanlig tomgång igen, ska det vara så? /Palle
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1226729
Japp det är proggat i mjukvaran att motorn ska pensionärsrusa så fort man nuddar kopplingen för att man ska slippa gubbastopp.

Skulle vekligen vilja slippa denna feature, bara hatar den.

Kolvarna skruvar du lätt tillbaka genom att koppla på 12 direkt på elmotorn i oket.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Pallewalker
#1226731
Tack för svaret. Lättnad att höra :) men ja fruktansvärt störande.

Ang. bromsarna så förstår jag inte vad du menar där :???: är det inte risk för kortis om man gör så?
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1226795
Sätt på dessa helisolerade kabelskor på kablarna och tryck fast den ena sen nuddar du det tomma stiftet med den andra så blir det ingen kortis.
Du måste backa motorn för att det ska gå att trycka tillbaka kolven.

Ang ökande varvtal så tycker jag det är ganska bra funktion.
Bilagor
kabelsko.JPG
kabelsko.JPG (9.61 KiB) Visad 1662 gånger
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1226821
Har du kärvande bakbromsar är det säkert rost i bygeln som beläggen sitter i. Lossa den och gör beläggens kontaktytor helt jämna och metallrena. På med lite kopparfett eller keramikpasta och sätt på metallblecken igen.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1226847
Du måste ändå backa kolven för att få av klossarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av js1
#1226852
Jag har demonterat, rengjort och återmonterat samma klossar utan att backa motorn. Tajt, men det gick.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1226912
Det var de jag tänkte (tajt) men det kanske backar sig tillräckligt när man frigör p-bromsen.
Fungerar det nu?
Senast redigerad av 1 Magnus-B, redigerad totalt 0 gånger.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen