Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1240595
Efter en rejält dryg period med massa mekaniker och osämja har jag nu (igår) fått till bilen!

Kamremmen, vattenpumpen och multirem byttes för ca 400 mil sedan. Och det gjordes av en rutinerad Volvo mekaniker, som jag använt mig av i flera år. Och där tvivlar jag inte en sekund på ett väl utfört arbete.
Det var även till honom jag lämnade den på första felsökningen, men då han inte längre är Volvo-Auktoriserad så har han inte tillgång vill Vida, vilket gjorde att alla elektroniska komponenter fick felsökas av Bilbolaget här.

Där felsökte dom allting, och hittade inga egentliga fel. Dom började istället prata om byte av hela enheten, och kalibrering av alla spjällmotorer, byte av ditt och datt. Fick en prislapp på ca 25.000:- (!!). Detta gick jag inte med på, så efter en hel del tjafsande fick jag dom till slut att motvilligt prova med en begagnad enhet först, innan vi bytte.
Blev det någon skillnad då? Nä, inte ett jäkla dugg! Så, en kalibrering av alla spjäll gjordes, men även det utan resultat. Så jag frågade om det inte kunde vara värmepaketet ändå, och fick till svar att det var ett fint flöde, och att det inte var något som gick sönder i första taget.
Så, efter att bilen varit på verkstad i 1,5 månad fick jag hem den för någon vecka sen. Började fundera på om jag hade luftfickor i systemet, men det hade jag ju inte.

Tyckte innan att rören till värmepaketet var ojämnt varma. Ingående slangen var ju nästan så het att man kunde steka ägg på den, medan den andra var mer ljummen åt det varmare hållet. Så jag köpte ett nytt värmepaket, bytte det igår och det var väl inte det lättaste att göra. Trångt och bökigt, men fick nästan en chock när jag startade bilen. Vi hade bara någon enstaka minusgrad igår, och då brukar bilen bara blåsa ljummet. Nu tog det inte många sekunder förrän det blev bastuvärme i bilen.

Så, idag var jag in till den verkstad som hållit på med detta i 1,5 månad utan att ha lyckats och talade om för dom att det var så enkelt som värmepaketet, och att det var dåligt av dom att inte prova byta den viktigaste komponenten när det gällde just värmen in i kupén.
Fick då till svar att man inte byter dom om dom har bra flöde. Men med facit i hand är det ganska uppenbart egentligen. Varmt vatten går in, luft går igenom elementet och in i kupén, och lite svalare luft kommer ut eftersom den blivit nerkyld av luften i motorrummet. Vilket då enligt min mening känns som att allting fungerar som det ska med elementet. Men, likförbannat så var det där felet låg!

Och efter att ha lusläst överallt så verkar det alltid vara det där förbaskade elementet som är boven. I 9 fall av 10 blir det bättre när det byts ut. Även om man inte tror att det är det.
Jag menar, jag provade ju spola mitt och det blev ju inget bättre efter det. Jag hade två verkstäder kontrollera ett bra flöde, men ändå var lösningen att byta.

Visst är det roligt med bilar?
#1240607
Är det en kännbar temperaturskillnad mellan slangarna är det inte bra flöde :-)

Flödet är stort nog att nedkylningen som hinner ske inte är många grader om det inte är väldigt kallt ute. När det är nollgradigt har du ju outnyttjad överkapacitet som ska räcka för värme ner till - 40.
av eddar
#1240841
Når du nu har et dårlig värmepaketet, klanskje er det belegg i det ??
Kanskje försöke fylle det med diskmedel og varmt vatten etpar timer (?)
. . eller kanskje bruke noe annet for å løse opp det som er inni . . .
. . radiator-rens (?)
Mange her på forumet vil gjerne ha svaret på dette . . . .

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]