Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klash
#1225743
Hej allesammans!

Min far har en Volvo V70 D5 -05 (163 hk) och jag hjälper till att fråga här för att se om någon kanske känner igen problemet.

Det är något i styrningen av vindrutetorkarna som inte funkar. När man duttar till uppåt går den alltid tre slag istället för ett, och vid intervalläget går den permanent (och tre slag efter att man slagit av den). Vindrutespolningen går dessutom konstant så fort torkarna går.

Han köpte en begagnad spak och bytte ut, och då funkade allt felfritt i två veckor, sedan kom samma fel tillbaka igen.

Är det något som gör att kretskortet i spaken går sönder? Finns det någon krypström någonstans? Känns som man vill komma underfund med vad problemet är innan man byter spak igen.

Relaterad information är att strålkastarspolarmotorn varit kass länge. Han kopplade bort den för att se om det gjorde någon skillnad, men det gjorde det inte. Ska försöka få tag i en begagnad sådan (eller finns det nya billigt någonstans?). Bakrutetorkarmotorn har heller aldrig funkat så länge han haft bilen. Nivåmätaren till spolarvätskan funkar och varnar i panelen när det blir lite kvar.
Användarvisningsbild
av fisse
#1226049
Jag hade exakt samma problem med vindrutetorkarna i somras. Precis så som du beskriver det. Efter byte av spaken så funkade det som vanligt igen. Det har fungerat bra sen dess. Konstigt att det kom tillbaka för er? Vad det matchande nummer på nya och gamla spaken?
av klash
#1226267
@fisse: Jag vet inte säkert, men det antar jag. Vore konstigt om det skulle funkat ett tag annars tycker man. Kan han haft sån otur att samma fel uppstår direkt efter bytet? Är det bara att beställa en ny spak och hoppas på det bästa tror ni? Eller kan någon av de här trasiga spolarmotorerna kortsluta något på nåt sätt?
av ulfs
#1226272
Det finns en del trådar i ämnet. På äldre bilar har kortsluten torkarmotor eller kortsluten lyktorkare/lyktspolare skapat konstant spolning och vispande av vindrutetorkarna. Även reläfel har skapat liknande fel.
av klash
#1226987
Tack ulfs!

Vi börjar med att koppla bort bakrutetorkaren och köper en ny strålkastarpump, får vi se vad det hjälper. Om det nu skulle vara ett relä, vart hittar man det i så fall?
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]