Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1223381
Tillagd information:

Jag var ute och undersökte bilen tidigare i dag. Den hissades upp på pallbockar och hela underredet gick jag igenom. Ett oljud som kom från mitten av bilen kunde lokaliseras till en värmeplåt som hade lossnat, men trots att detta åtgärdades återstår rasslandet från växellådan (eller vad det nu är).

Framtill kunde jag konstatera att det finns ett ringa läckage. Läckaget härstammar vad det gick att se från växellådan. En ensam och väldigt liten vekling till droppe syntes, men i övrigt var det nästintill bara mörk beläggning (som jag förmodar beror på intorkad olja). Den ensamma halvdroppen var av en oljetyp som såg fullkomligt ren och genomskinlig ut och baserat på lukten tycks det röra sig om transmissionsolja, för den hade den där kategoriska starkare lukten och inte den sötare/unknare som kommer från motorolja. Jag kände väl igen lukten från mopedtiden när det byttes transmissionsolja på vesporna.

Utbredningen och storleken på oljeläckaget sträckte sig ungefär med storleken av en energidrycksburk över undersidan på växellådan, varav endast storleken av en femkrona såg ut att vara färsk fukt. Dock syntes också färgskiftningar på subframen/hjälpramen, men det verkade lika gärna kunna vara vatten från när bilen kördes till platsen där jag hissade upp den.

I övrigt ryckte och slet jag i allting. Jag kunde inte känna något glapp eller spel i någonting alls, vare sig i hjullager, drivknutar, axlar, stabilisatorstag eller liknande. Inte heller när hjulen snurrades lät det någonting från växellådan, men förmodligen är jag för svag för att med handkraft kunna få i gång en rotation som skulle framkalla oljudet.

Så vad kan det vara? Är det växellådan som är på väg att ge upp? Kan en för låg oljenivå i växellådan leda till rassel på de mittersta växlarna?

Jag kollade lite i VIDA under deras felsökningsflik och där fanns två typer av beskrivningar för problem med rassel respektive skrammel från M56. Dock skrevs det med beskrivningar som inte riktigt stämde överens med det jag upplever. De talade om rassel på ettan, tvåan och trean och ljud som framför allt hördes i tunnlar, när man kör in i garage och intill väggar, medan jag som rubriken säger har rassel på tvåan, trean och framför allt fyran vid all körning. Deras lösning var för övrigt att byta växellåda.

Efter nedsänkningen körde jag en sväng och samma symtom som i går visade sig. Det rasslar lågt på tvåan, lite mer på trean och mycket på fyran. På ettan och femman låter det ingenting alls. Kopplingspedalen känns bra och kopplingen rycker ingenting, och inte heller slirar den. Rullar man med kopplingspedalen nedtryckt är växellådan knäpptyst, men så fort som kopplingspedalen börjar släppas efter uppstår ett rassel och ljudet avtar respektive återkommer om man trycker pedalen ned, släpper efter, trycker, släpper efter. Vidare kändes det som att ljudet ändrade karaktär med tiondels sekunders mellanrum om man duttar på gaspedalen på växel fyra.

Kanske är det något lager någonstans? Vad tror ni?

-------------

Hej!

Flertalet trådar har skapats om min Volvo S40, men nu har jag införskaffat en Volvo S70 som är tänkt att ersätta den förstnämnda. Bilen som avses i den här tråden är en Volvo S70 2.5L med 144 hästkrafter och den är av årsmodell 1999. Den är manuell (som nog framgår) och det är såvitt jag har förstått en M56-låda. Det sitter det vajerstyrda gasspjället och således är det den 'gamla' motorn. I det stora hela är bilen fantastiskt fin och välbehållen, med många delar utbytta och ständigt servad på verkstad. Den har rullat strax över 30 000 mil.

Vid provkörningen kändes den problemfri och det gjorde den egentligen hela vägen hem också (strax över 20 mil). Jag upplever i sak inga symtom på att någonting är fel, förutom ett oljud som jag skulle vilja åtminstone få reda på vad det är.

Symtom och beteende:

- Det rasslar (tänk metallskrap eller liknande ljud) vid såväl motorbroms som acceleration på växel 2, 3 och 4.
- På växel 1 och 5 är den knäpptyst.
- Vid stillastående med motorn i gång, antingen i neutral eller med koppling + växel är den tyst.
- Frikopplar man eller rullar på neutral upphör oljudet.

Spontant tänker jag att det är någonting i drivlinan, men jag kan inte specifikt gissa på något, utan tänker mig att allt från drivknut till någonting in i växellådan skulle kunna orsaka detta. Vad har ni för tankar och funderingar? Var börjar jag att felsöka?

Min plan är att byta ut bussningarna i det övre motorfästet och bussningarna i momentstaget inom kort, för jag upplever att motorn sitter alltför löst. Särskilt när jag i min andra S70 (jag har en som är vinterförvarad för stunden) har vant mig vid Powerflex Black Series.

Sedan har jag en snabb fråga också:

Vad sitter det för motorstyrningssystem i de fordon med sugmotorn på 144 hästkrafter?

Jag har nämligen tillgång till såväl VOL-FCR som VIDA-DiCE och tänkte koppla upp mig för att läsa eventuella koder i motorn. Fast 99:orna är ju dock jäkligt speciella, så varken VOL-FCR eller VIDA-DiCE kanske fungerar i det här fallet? Jag har dock tillgång till en universalläsare också som stöder flertalet protokoll, men den läser endast motor och inte övriga system.

Ha en fortsatt trevlig kväll! Allt gott!
Senast redigerad av 1 Familjebilen, redigerad totalt 0 gånger.
#1223630
Jag hade en S70 1997 med ca 30,000mil som rasslade/väste/skorrade i lådan på alla växlar under ca 1500varv. Följde motorvarvet.
Över 1500 var den tyst.
Körde den flera tusen mil, och såldes sedan.
Går säkert fint än.

Hur högt rasslar det då?
Jag har kört ganska många, och dom är inte alltid knäpptysta, (som VIDA antyder) och har du sen nån gummigenomföring i torpedväggen som är kass, så låter det ggr 10 i kupen.
Tickande ljud på tomgång är det ofta också.

Rasat svänghjul så skulle den knacka/banka (rejält) även på tomgång, och alla växlar.

Men låter den sågverk, eller rasslar även på högre varv har det hänt nått.
Mycket ovanligt!! Men inte omöjligt!


Du har Fenix styrsystem i 120hk (2,0 10v) och 144hk (2,5 10v).
Blinkdiod för felkoder, och se realtidsvärden kan du nog glömma.
VOL-FCR för övriga system. (Sannolikt) Annars VIDA/Dice.
#1225248
Tusen tack för ditt svar!

Skönt att veta att det fanns andra liknande fordon som inte heller var helt tysta, men jag har själv ytterligare en S70 T5 från -00 som inte låter så här. Jag är övertygad om att någonting behöver åtgärdas, men frågan är hur akut det är och framför allt vad det är som låter.

Ljudnivån är så pass att det är tydligt att någonting försiggår framför topedväggen, utöver alla vanliga mekaniska ljud. Men skruvar man upp stereon lite grann så hörs inte ljudet, vilket kan vittna om att det är ett bakgrundsljud men inte öronbedövande. Med andra ord så är det inte som när man tappar avgassystemet, men inte heller som en mus.

Motorfästena (såväl den övre som det undre momentstaget) är relativt dåliga och det märks ibland vid växling. Bussningen mot torpedväggen har jag glömt att kika på, men det ska göras och jag kommer oavsett vilket att byta övre fästet och momentstagets bussningar. Det gjorde helt sjukt mycket när jag bytte det på min T5:a i växlingskänsla.

Jag såg till att spela in en film så sent som i går. Först står jag still på tomgång (inget ljud). Kör sedan i väg på ettan (inget ljud). På andra växeln börjar det smått att höras, på tredje ökar ljudet och på fjärde hörs det som högst. Vid körningen på fjärde växeln frikopplar jag ett par gånger också, och extra tydligt är ljudets upphörande precis innan videon slutar.



Tack för svar om motorsystemet! Jag ska testa koppla upp mig med båda felkodsläsarna och se om någon vill prata med bilen. Realtidsvärden intresserar mig inte nämnvärt, utan det är lagrade koder jag eftersöker.
#1225541
Hade liknande oljud i lådan på kompisens V70N-01.
Han körde flera år utan problem även om det rasslade som lådan skulle rasa. Endast på 5e växel var lådan tyst gör då går kraften rätt genom lådan och belastar lagren annorlunda. Jag gissar på något lager i lådan är dåligt. Inte värt plocka isär utan ska man fixa så är det smidigast byta till begagnad låda.
#1226052
Nexus skrev:Hade liknande oljud i lådan på kompisens V70N-01.
Han körde flera år utan problem även om det rasslade som lådan skulle rasa. Endast på 5e växel var lådan tyst gör då går kraften rätt genom lådan och belastar lagren annorlunda. Jag gissar på något lager i lådan är dåligt. Inte värt plocka isär utan ska man fixa så är det smidigast byta till begagnad låda.
Jag läste runt lite på olika forum och kunde bland annat hitta en tråd på Garaget i vilken en användare där beskrev exakt samma fenomen (rassel på 2:an, 3:an och 4:an) och fick då till svar precis det du skriver: ett lager (det ingående eller ett mellanlager) som har skurit. Huruvida 'det ingående' eller 'ett mellanlager' är någon särskilt specifik benämning vill jag inte ta ansvar för, till följd av att benämningen för vad lagerna heter i växellådan ligger utanför min kunskapsnivå.

Precis som du också skriver var rådet att köpa en bättre begagnad låda om man antingen blev trött på oljudet eller fick ytterligare problem. I mitt fall upplever jag att allting fungerar som det ska, även om växellådan ibland kan bjuda på småbekymmer med att få i växlarna. Detta är dock i huvudsak bundet till temperaturen, varför jag misstänker att växellådsoljan skulle behöva bytas ut. I och med att det dessutom påträffades fukt på underdelen av växellådan ser jag det som en möjlig förklaring att det därutöver är för liten mängd olja i växellådan.

Till en början tänkte jag ge mig på att byta ut växellådsoljan och se huruvida det ger någon förbättring. Till följd av att koppling och annat känns fräscht blir mitt val nog därefter att köra med missljudet till dess att det blir värre, eller till dess att kopplingen börjar slira. Vid ett sådant läge kan man slå två flugor i en smäll och byta såväl växellåda som koppling med dess tillhörigheter samt packbox och annat som ligger däromkring.

Jag har bestämt mig för att den här bilen kommer att behållas en bra tid framöver. Förutom detta ringa oljud från växellådan, är det helt galet vilket kap jag anser mig kommit över. För bara några få tusenlappar kom jag över en mer eller mindre helt rostfri bil, där pappersdokument för ett decennier tillbaka finns dokumenterat och sparat och där egentligen allting på ett eller annat vis har bytts ut eller renoverats på en auktoriserad verkstad. Bara det att bromsvätskan har bytts tre gånger de senaste sex åren - hur ovanligt är inte det? Nog för att föreskrivs att vätskan ska bytas ut vartannat år, men hur ofta gör medelsvensson det?

Nej, jag är nöjd med bilen trots missljudet, och jag kommer se till att åtgärda det i sinom tid. Och det värsta som kan hända är väl att växellådan rasar och då måste den ju oavsett vilket bytas ut.

Tack så mycket för ditt svar!
Kingo skrev:Har samme problem på min v70 2,4 170 2005
Den liter så här i 2an,3an,4an (och tyst i 5an) :(
Usch och fy! Det låter som att våra bilar lider av precis samma problem. Som Nexus skriver tycks det vara ett lager någonstans i lådan som har skurit och jag kommer själv att fortsätta köra ett tag till innan jag gör vid det, som jag skriver ovan.

Hoppas att det inte blir värre för dig!
#1228994
Jag gav mig på att byta växellådsolja i helgen och det var nog inte en dag för sent. Förvisso försvann inte oljudet, men växlingen upplevs en aning lättare. Av snålhet valde jag Biltemas 75W-90, som jag är medveten om inte är fullt rekommenderad till M56, men det verkar fungera ändå. Vid kallväxling är växellägena ungefär som tidigare (jag har testat omkring 0 grader Celsius, plus-minus fem grader) men vid varmväxling är skillnaden betydligt mer påtaglig.

Vid tömningen fick jag endast ut drygt 1,4 liter (fastän jag hade bilen helt plant och dessutom hissade upp den extra i samtliga hörn för att verkligen tömma lådan bäst jag kunde), vilket rimligen påvisar att läckaget som jag kunde skymta undertill förmodligen härstammar från just växellådan. Min teori är därför att bristen på olja i växellådan är det som har gjort att något lager har skurit. Det är nog inte en helt verklighetsfrånvänd idé, väl?

Hur som helst blev det verkligen inte sämre med Biltemas olja. Jag kommer att köra vidare tills växellådan inte fungerar alls längre, och då får det bli att hitta en bättre begagnad.

Två bilder på det som kom ut ur lådan.

Bild Bild

32 000 mil gör sitt på oljan, och Volvo menar alltså att oljan aldrig är i behov av att bytas? Jag tycker nog att den har gjort sitt, i jämförelse med ny olja.
#1248450
Uppdatering om läget:

Sedan växellådsoljan byttes har jag kört ungefär 1 100 mil. Nu i varmare väder tycks Biltemas olja (75W-90) fungera bättre än i vintras. Då var växlarna en aning kinkiga att få i när växellådsoljan var kall, men det har blivit en gnutta bättre i alla fall.

Över lag tycks dock oljudet knappast bli mindre allteftersom bilens körda mil ökar. Jämfört med när oljudet först uppstod och dagsläget, vågar jag påstå att det låter betydligt mer nu än för några månader sedan. Kör man på framför allt fyrans växel i stadstrafik hörs det verkligen i såväl kupén som utifrån att något lager inte är fullt friskt. Men likafullt tycks växellådan fungera som det är tänkt. Ytterst sällan stöter jag på svårigheter att få i någon av växlarna, utan de glider i som de ska göra. Ingen av växlarna hoppar ur under färd heller. Så sammantaget kan sägas att det hittills går att köra med. Hur hälsosamt det sedan är för växellådan är en fråga man kan fundera på, men det bryr jag mig inte om att göra. Jag kör på till dess att det rasar, och jag har tecknat assistansförsäkring för bilen sedan ljudet först uppstod.

Allra värst låter det om man ligger på femmans växel i exempelvis 110 kilometer i timmen och sedan växlar ned till fyrans växel. I det ögonblick då man släpper upp kopplingspedalen... ja, då låter det inte alls bra. Det verkligen hörs! Det känns till och med i både kopplingspedal och växelspak att vibrationer växer explosionsartat under dessa få sekunder. Men så fort som femmans växel läggs i återigen, avtar både vibrationer och oljud.

Vågar någon sig på en chansning för hur lång tid det kommer att ta innan jag blir stående vid vägkanten? :-D

En annan rolig (eller inte rolig på ett roligt sätt; inte för mig som ägare till bilen åtminstone) sak som har kommit på senare tid är att bilen råmar som en ko om man drar lite för mycket på dragläget. Detta ljud är särskilt framträdande på exempelvis drive-in-sträckor hos exempelvis McDonalds där det är många start och stopp på kort tid. Tydligen ska ju detta fenomen vara ett 'skönhetsfel' enligt Volvo, vilket orsakas av beläggningar/fläckar på lamellen vilka vid tillräcklig friktion avger olika ljud; men eftersom kopplingen i övrigt känns frisk och biter bra, så bryr jag mig inte om det heller. Men lite pinsamt är det faktiskt när man befinner sig på en stormarknadsparkering och ska backa ut:

1. Det råmar och dånar från bilen när man börjar backa ut.
2. Det råmar återigen när man kör i väg på ettans växel.
3. När tvåans eller treans växel läggs i börjar det i stället att rassla så att personerna omkring bilen kan höra det.

De måste tänka något i stil med: "Vilket jävla ruckel till bil...! Den kommer snart att hamna hos ett skrotupplag..." Men jag tvättade den faktiskt i går, så det så! Och jag kommer att fortsätta att kämpa på med den, emellertid med så lite pengar som möjligt spenderat på den. När eller om växellådan (eller något annat) totalhavererar, blir det att sälja den som reservdelsbil. Hittills har jag dock varit nöjd med den, för den har trots mot så låga odds i fråga om fortsatt tillförlitlighet till följd av högst påtagliga symtom och oljud givit mig över 1 000 problemfria mil. 8-)

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...