- ons 17 jan 2018, 15:20
#1226209
Med all sannolikhet fanns inte Tesla Model 3 tillgänglig i Europa när det bestämdes vilka bilar som var kvalificerade att delta. Bara ett fåtal har ännu tillverkats och Tesla ligger långt efter de ursprungligen planerade produktionssiffrorna. Vad som är särskilt innovativt med Tesla Model 3 i jämförelse med tidigare batteribilar har jag också svårt att se. Vad det i så fall skulle handla om är att bilen (om löftena infrias) inte kommer att vara så dyr i inköp som tidigare Teslor, vilket i sin tur främst beror på att den från början, i motsats till tidigare Teslor, designats för effektiv massproduktion och att Tesla också lyckats förverkliga den effektiva massproduktionen (vilket än så länge verkar lite oklart).
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut