Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#1225784
volvov702002 skrev:
Lucif3r skrev:Om startmotorn går onormalt lätt så har motorn troligen tappat kompet.
Detta är rätt vanligt, speciellt om man bara kallstartar bilen och stänger av den rätt fort igen(t ex flyttar den några meter). Det som händer är att bränslet sköljer bort oljefilmen på cylinderväggarna.
Ibland går det få igång dom genom att mala på starten och ev. ge gas, men detta är inte nyttigt. "Korrekt" metod är att plocka ur stiften och hälla i en skvätt olja i varje cylinder, koppla ur spridarna, veva på starten tills man hör kompet komma tillbaka, koppla tillbaka spridarna, starta motorn och varmkör den ordentligt.

Fick igång bilen men tyvärr på det skadliga sättet du beskrev, hoppas inte tog för stor skada. Men bra nyttig info så vet man framöver :D
Så länge man inte gör det till en vana så är det nog ingen större skada skedd, har en -93:a som det händer ibland på och likadant på min gamla som också var från -93 och ingen av dem har tagit någon skada av denna behandling.
Knepet är ju att inte vrida om nyckeln för mycket för då pumpar det ju in extra bränsle varje gång så bara mata runt på starten med full gas så kommer de snart igång igen.
För övrigt ett knep som jag lärde mig av en BMW-mekaniker i början av 2000-talet, så det är inte bara Volvo som råkade ut för sånt här.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1225792
Nej precis som hilmer säger så är det ingen större fara om det bara krävs väldigt sällan. Exakt när och hur mycket skada motorn tar är tyvärr omöjligt att svara på, det finns så mycket som spelar in, bl.a. hur sliten motorn redan är, hur mycket av oljefilmen som är bortspolad, typ av olja, temperatur osv osv.

Men värsta scenariot jag kan komma på såhär på rak arm skulle nog vara lite halv-sliten 10W-40 olja(eller högre), -20 eller lägre ute, och iskall motor.
Fast samtidigt skulle jag inte protestera för mycket om man nöter på starten tills den startar i det läget... Inte så jättekul att stå ute i -20, kanske snöstorm, och skruva ur tändstiften osv :P
av volvov702002
#1226279
nej detta va första gången jag gjorde, startat alltid direkt. då va det nollgradigt , 5/40 olja, motorn startats nån dag innan. vad som skedde att motorn blev sån vet ej, kanske klena batteriet o man malde utan tillräcklig styrka i batteriet. idag startade hur lätt som helst

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]