Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
#1223609
volvo 850 -95

problem med att bilen ej går igång, bilen är körd och ställd, men sen fungerar den plötsligt ej.

antar det är bränslerelaterat, ej surr från pumpen när jag sitter i bilen, verkar ej finnas tryckt insprutnings railen.

tagit loss bränslerelät oh åkte till skroten, men såg att det va urplockar med reläer, dock fann jag men tanken kom om det är så vanligt problem att dom går sönder ?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1224329
Har du larm?
Pumpen kan också lägga av, de allra flesta har ju gått en hel del så det är ju inget konstigt fel egentligen.
Men är du säker på att grundfelet är bränslerelaterat, har du kontrollerat eventuella felkoder?
av volvov702002
#1224354
har larm, men tror ej det är felet. haft tidigare jag råkat utlösa larmet och då ej kunnat få bilen igång, men då gick inte starten runt allt.
nu går den runt , bara att den inte går igång, som sagt verkar inte få bränsle, inget tryckt i railen.

fick ej fram felkoder, men ska prova igen.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1224386
volvov702002 skrev:har larm, men tror ej det är felet. haft tidigare jag råkat utlösa larmet och då ej kunnat få bilen igång, men då gick inte starten runt allt.
nu går den runt , bara att den inte går igång, som sagt verkar inte få bränsle, inget tryckt i railen.

fick ej fram felkoder, men ska prova igen.
Prova att tvångsmata pumpen genom att brygga 15 & 87 (står du framför bilen så är den främre och bakre av de fyra stiften som ska kopplas ihop), om pumpen inte ens startar då så är det med största sannolikhet bränslepumpen som gett upp.
Om pumpen skulle starta, ja då är det ju antingen relä eller boxen som inte tillåter att pumpen startar.
av volvov702002
#1225759
fått igång bilen, vet ej vad som skett.
laddat batteriet precis som för, dragit åt kabelskorna ordentligt plus lite hårdare dennagång.
hörde pumpen och tryck kom fram och startade direkt, lät gå tomgång nån minut.

stod några dagar , skulle starta , gjorde en försök tända men dog direkt. malde med startmotorn, tycker låter märkligt ifrån den, som den går utan motstånd, som den bara snurrar tomt . men uppenbarligen snurra den motorn då intrument belysningen blev svag , lite lätt tryck gaspedal bluddrade den igång. men ville inte gå utan man behöll trycket på gaspedal. Men sen gick den fint på tomgång.
får se om den går igång igen. kanske nytt batteri behövs med.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1225775
Om startmotorn går onormalt lätt så har motorn troligen tappat kompet.
Detta är rätt vanligt, speciellt om man bara kallstartar bilen och stänger av den rätt fort igen(t ex flyttar den några meter). Det som händer är att bränslet sköljer bort oljefilmen på cylinderväggarna.
Ibland går det få igång dom genom att mala på starten och ev. ge gas, men detta är inte nyttigt. "Korrekt" metod är att plocka ur stiften och hälla i en skvätt olja i varje cylinder, koppla ur spridarna, veva på starten tills man hör kompet komma tillbaka, koppla tillbaka spridarna, starta motorn och varmkör den ordentligt.
av volvov702002
#1225781
Lucif3r skrev:Om startmotorn går onormalt lätt så har motorn troligen tappat kompet.
Detta är rätt vanligt, speciellt om man bara kallstartar bilen och stänger av den rätt fort igen(t ex flyttar den några meter). Det som händer är att bränslet sköljer bort oljefilmen på cylinderväggarna.
Ibland går det få igång dom genom att mala på starten och ev. ge gas, men detta är inte nyttigt. "Korrekt" metod är att plocka ur stiften och hälla i en skvätt olja i varje cylinder, koppla ur spridarna, veva på starten tills man hör kompet komma tillbaka, koppla tillbaka spridarna, starta motorn och varmkör den ordentligt.

Fick igång bilen men tyvärr på det skadliga sättet du beskrev, hoppas inte tog för stor skada. Men bra nyttig info så vet man framöver :D

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]