Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#1224512
Kan hända att den är muppig, men hellre det än nån suspekt sida och högre pris än nödvändigt pga kostnader för sidan i sig utan att man hört om dom tidigare eller har "referenser" att det faktiskt fungerar och man lägger ut 3000kr+ på detta senare för det går inte att hålla sig borta då det är sista delen i MY14+ faceliften för min del.
av matte75
#1224554
Vad står det i "Retro fit gruppen"på FB? Har inte FB så jag kan inte gå med i gruppen.
Kommer dom sälja färdiga instrumenthus som bara är att plugga i?
Kostnad?
Kommer det passa min V70 2010 2.4D?
Användarvisningsbild
av ER
#1224579
Dom skriver såhär i senaste inlägget i frågan(Den är ju i första hand till V70II 2008-2016, men det gäller i högsta grad även syskonen S80 och XC70 också)
Spoiler »

Spoiler »
Att dom på 4 -8månader kanske fixat det jänkarna inte klarat av på flertalet år bådar gott för framtiden och fler godbitar.
av andersuw
#1224646
Schmoyoho skrev:Kändes som en muppig grupp. Jag tror på att de jobbar på det men i övrigt så känns det som att om de väl släpper något så har man större chans att höra talas om det på andra vägar än att harva genom alla inlägg med "cockpit"-bilder.

Edit: andersuw, du missar inget i gruppen men lägger till en direktlänk om man vill kolla (jag gick ur) https://www.facebook.com/groups/136004410410228/
Tack för att du besparar mig besväret. Vad jag kan se handlar det om något slags "informellt" (ordet är möjligen "svart") företagande i form av en facebookgrupp. Svårt att säga vad de kan tänkas ha att komma med rent tekniskt men jag blev ju inte direkt övertygad av deras kommunikation om sina förehavanden.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1224710
Schmoyoho skrev:Har tittat lite närmare på kopplingsscheman samt i min bil och kan konstatera att anslutningarna #5 och #7 saknas (de som jag tänkte koppla om till 7, 8 enligt MY14-instrumentets schema som jag misstänker är samma som från OBD-II-porten). #9 på min bil saknas på nya och är en styrström till ett relä som i sin tur är med i att styra att rattlåset går i och ur. Dvs med nya instrumentet fungerar inte mitt rattlås.

Jag nöjer mig nog med vad jag förstod av din förklaring, att nätverken skiljer sig mellan årsmodellerna.
Om jag inte fått allting om bakfoten skiljer sig de elektroniska systemen åt en hel del mellan tidiga årsmodeller och senare. T.e.x. stuvade väl Volvo om en del i CEM:en? En 07:a tror jag är ganska hopplös att försöka eftermontera en hel del av nyare utrustning i. Min 11:a är enklare men även där finns problem som man har mkt svårt att komma runt jämfört med en 12:a och nyare.

Just TFT-instrumentet kan möjligtvis funka i en 11:a, men jag tvivlar på om det är värt besväret i en 07:a.
av Schmoyoho
#1224750
ER skrev:Kan hända att den är muppig, men hellre det än nån suspekt sida och högre pris än nödvändigt pga kostnader för sidan i sig utan att man hört om dom tidigare eller har "referenser" att det faktiskt fungerar och man lägger ut 3000kr+ på detta senare för det går inte att hålla sig borta då det är sista delen i MY14+ faceliften för min del.
Menade ungefär vad andersuw skriver när jag kallar gruppen för muppig. Vilken sorts seriös verksamhet använder sig av en sluten facebook-grupp som dessutom bara består av "cockpit"-bilder på ganska mycket old news vad gäller nyheter på att eftermontera grejer. Jag tror på att de jobbar på det men det kändes inte seriöst i övrigt. Inte alls dyrt att driva en webbplats för den delen, går att göra det i princip gratis.
MarcusJ skrev:Om jag inte fått allting om bakfoten skiljer sig de elektroniska systemen åt en hel del mellan tidiga årsmodeller och senare. T.e.x. stuvade väl Volvo om en del i CEM:en? En 07:a tror jag är ganska hopplös att försöka eftermontera en hel del av nyare utrustning i. Min 11:a är enklare men även där finns problem som man har mkt svårt att komma runt jämfört med en 12:a och nyare.

Just TFT-instrumentet kan möjligtvis funka i en 11:a, men jag tvivlar på om det är värt besväret i en 07:a.
Hopplöst tror jag inte, finns ju som sagt ryssen som gjort en hel del eftermonteringar. Bl.a byggt om både en gammal S80 V8 och en XC70 till faceliftade versioner med sensus och hela paketet, TFT-DIM osv. Det är väl bara det att t.ex min bil kräver lite mer mankemang för att få det att fungera, inte plug and play som det är på nyare årsmodeller.

Hade varit intressant att få veta vad som skiljer "under huven" om du eller någon annan har någon insikt i det.
Användarvisningsbild
av ER
#1224779
Schmoyoho skrev:
ER skrev:Kan hända att den är muppig, men hellre det än nån suspekt sida och högre pris än nödvändigt pga kostnader för sidan i sig utan att man hört om dom tidigare eller har "referenser" att det faktiskt fungerar och man lägger ut 3000kr+ på detta senare för det går inte att hålla sig borta då det är sista delen i MY14+ faceliften för min del.
Menade ungefär vad andersuw skriver när jag kallar gruppen för muppig. Vilken sorts seriös verksamhet använder sig av en sluten facebook-grupp som dessutom bara består av "cockpit"-bilder på ganska mycket old news vad gäller nyheter på att eftermontera grejer. Jag tror på att de jobbar på det men det kändes inte seriöst i övrigt. Inte alls dyrt att driva en webbplats för den delen, går att göra det i princip gratis.
Hopplöst tror jag inte, finns ju som sagt ryssen som gjort en hel del eftermonteringar. Bl.a byggt om både en gammal S80 V8 och en XC70 till faceliftade versioner med sensus och hela paketet, TFT-DIM osv. Det är väl bara det att t.ex min bil kräver lite mer mankemang för att få det att fungera, inte plug and play som det är på nyare årsmodeller.

Hade varit intressant att få veta vad som skiljer "under huven" om du eller någon annan har någon insikt i det.
Gruppen är helt nystartad sen 29:e december och dom uppmanar till att posta dessa old news så dom som ligger efter i uppgraderingar postar som tokar för att fylla upp och öka intresset för sidan. Då blir det gammal skåpmat för oss som gjort dessa grejor 2-3år+ sen såsom den riktiga belysta knoppen med spakstället från MY13 vissa nu härmar med V60 Polestarknoppen som är rak kopia på den med belysta lägen från MY13 fast originalet är som oftast 1000gr snyggare än blaffig blå logga påklistrad under ytskicket.

Tror nån eller flera av dom sitter med kunskap bara anställa på Volvo kan ha men även inom programvara som lirka ut data som normalt inte syns, tänker på tempmätaren som inte kom innan TFT och dom till synes lyckats med vad jänkarna inte klarat av och den tråden på swedespeed är sen stenåldern utan framgång för bilar äldre än MY13 och kostar flis innan vi ens tänkt på tullen hit och momsen den sen smittas med.

Jag bryr mig mindre om hur det presenteras, jag bryr mig om funktionen och att det fungerar på MY08 och dom gör det enligt egen utsago utan vinst i slutändan, var vinst ett slutmål hade dom inte gått ut med det utan behållit det i sina egna bilar.

Kan dom visa att det nu fungerar i deras V70II-08 testbil så struntar jag helt i hur dom säljer det, jag hänger på under våren-sommaren för sista (vettiga)delen i MY14+ stuket och får tempmätare i huset på köpet så man slipper gå på känsla när termostaten inte fungerar som den skall nästa gång.
Många företag börjar ju som envisa hjältar i garaget och slutar i storskalig industri så inget hindrar att det säljs genom företag när det är aktuellt att rulla ut dessa till försäljning. Ljusmoduler i olika varianter för bakljusen säljs via företag(ej Vparts) som personen som tillverkar har, började i mindre skala utanför företagets verksamheten men blev för stort att hålla utanför.

Finns betydligt värre ställen med gamla 7/940 häckar med sämre attityd bland snorungar till deltagare och ren massförstörelse av gamla bra bilar där lagar och regler inte anses ha faktiskt värde utan dom SKALL brytas till egen fördel och man hittar på saker som inte stämmer för att uppnå detta, dom som protesterar/visar fakta åker ut/bannas osv.
av least
#1224784
Vet man om dessa Retro-killar kommer att leverera någon extra modul? Om ja, så kan jag tänka mig att de genererar de saknade data som de nya DIM förväntar sig. Vet man vad DIM förväntar sig från CAN, så kan man skapa detta data utifrån de sensorer och värden som redan finns i bilen, fast då i "fel" format.

Uppdatering: Jepp, det är tilläggsmoduler som ska testas.
Utan att veta mer om exakt hur dessa killar gör, så är denna filmen bra för att visa hur man åstadkommer denna typen av "hack" https://www.youtube.com/watch?v=4SgW64d_fbE

Ifall man vet vad man är ute efter, så finns det i bilens nätverk.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1224845
ER skrev:Gruppen är helt nystartad sen 29:e december och dom uppmanar till att posta dessa old news så dom som ligger efter i uppgraderingar postar som tokar för att fylla upp och öka intresset för sidan. Då blir det gammal skåpmat för oss som gjort dessa grejor 2-3år+ sen såsom den riktiga belysta knoppen med spakstället från MY13 vissa nu härmar med V60 Polestarknoppen som är rak kopia på den med belysta lägen från MY13 fast originalet är som oftast 1000gr snyggare än blaffig blå logga påklistrad under ytskicket.
O.T. men jag har den "riktiga" Polestar-knoppen med både blå Polestar-logo och blå belysning. Supersnygg om man frågar mig...

Håller med om att iaf någon i gruppen verkar ha tillgång till intern data från Volvo. Finns nästan oändliga möjligheter till att eftermontera allt möjligt om man kommer åt rätt programmeringsverktyg, men såvitt jag vet måste man jobba antingen på vissa avdelningar i Torslanda eller på Hällered för att ha åtkomst.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 23

Manövreringen av interiörbelysningen ell[…]

Köpa s40/s60?

När man är ung vill man säkerligen […]

D4 balansaxlar

Nu är ju inte tråden helt ststistiskt s[…]

KLONK

Går 16000mil. Olja bytt ganska nyss.. samt […]