Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sp123ltd1
#1224744
Hejsan!

Jag har problem med ABS-lampa som lyser för det mesta förutom när det är minusgrader och motorn inte hunnit bli varm än. Har läst felkoder och den ger felkod på givaren högerbak:
ABS-314 Right Rear wheel sensor signal,fault in circuit
ABS-324 Right Rear wheel sensor signal, extrapolation

Jag har mätt resistansen i kontaktstycket och alla givare ligger runt 1040 Ohm så kretsarna är hela. Kransar och givare runtom är även bytt för några år sedan så är i princip 100% säker på att det är ABS-Enheten som behöver lödas om. Nu till problemet.

Någon har redan varit på och försökt laga enheten och har i och med detta lyckats runddra skruvarna den sitter med så det omöjligen går att få loss dem. Då enheten sitter ganska dumt till är det svårt att komma åt att slå på en mindra hylsa, svetsa eller något i den stilen. Så tänkt om någar har ett förslag på hur jag ska få loss den på smidigast sätt?

Det närmsta en lösnng jag har kommit är att kapa bulten på mitten typ genom att skära genom plasten vid det röda på bilden. Gula strecket är där jag tänkte skära. Blir inte jätte lätt men är lättare att komma åt där än att kapa uppe vid huvudet på skruven. Vad tror ni om detta?
Bild
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1224757
Är du säker på att det är fel på skruvarna, dessa är utvändig torx och kan kännas som att de är skadade, svårt att se dem är det också.

Mike
av sp123ltd1
#1224760
mikethebik skrev:Är du säker på att det är fel på skruvarna, dessa är utvändig torx och kan kännas som att de är skadade, svårt att se dem är det också.

Mike
Tyvärr är jag helt säker på att skruva är runddragna. Har testat med på både E4 hylsa och 4mm 6-kants hylsa och ingen fäster tyvärr.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1224767
Ok, inget roligt jobb framför dig då...
Återkom gärna med hur du löste det.

Mike
av sp123ltd1
#1224894
Hilmer skrev:Det är E5 till dessa och dom sitter sällan speciellt hårt.
Juste ja det är E5 men oavsett så är bultarna helt rundade och man kommer ju inte åt men något bra verktyg så hjälper inte så mycket att de inte sitter så hårt tyvärr :cry:
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]