Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eka
#1224227
Adaptive cruise control funkar inte längre.
Pilote assist funkar, den lilla grafiska figuren längst ner till vänster på displayen indikarar
Att det ska funka (den är helt vit)
Det som inte verkar friskt är att målbil (den framförvarande bilen)
Inte visas på displayen.
I övrigt ser allt normalt ut, min bil visas, randmönstret på vägen ockå,
Öka/minska vägmönstret.

Bilen är nytvättad så det är ingen smuts som blockerar.
Någon som råkat ut för liknande?
#1224235
Du kan alltså aktivera ACC men den bromsar inte för några bilar?
Pilot assist är vit när styrhjälpen är i standby, och skall bli grön när den är aktiv.

Men så länge du får igång det så långt att du ser din bil, och kan justera avståndet (randmönstret) så verkar ju systemet som sådant vara på.
Hur verkar det med övriga funktioner? Såsom Lane Keeping Aid eller trafikskyltar?
Något kan ha hänt med själva radarn så att den inte ser saker längre.
#1224239
andreas 80 skrev:Du kan alltså aktivera ACC men den bromsar inte för några bilar?
Pilot assist är vit när styrhjälpen är i standby, och skall bli grön när den är aktiv.

Men så länge du får igång det så långt att du ser din bil, och kan justera avståndet (randmönstret) så verkar ju systemet som sådant vara på.
Hur verkar det med övriga funktioner? Såsom Lane Keeping Aid eller trafikskyltar?
Något kan ha hänt med själva radarn så att den inte ser saker längre.
Lane Keeping Aid fugerar liksom avläsning av trafikskyltar.

Trodde först att det kunde vara smuts på vindrutan vid radarn som ställde till det.
Något som jag borde kolla själv är säkringar. Nån som vet om radarn
Matas från en egen säkring?
#1224256
Radar och kamera sitter numera i en gemensam enhet. Så de matas från samma säkring.

Eftersom funktioner relaterade till kameran fungerar så känns det inte som problem med ström. Dessutom så stängs strömmen till enheten av strax efter man låst bilen, så att rycka säkringen borde inte fungera bättre.

Skulle du ha smuts framför enheten skulle den visa ett meddelande efter ett tag, så det känns också osannolikt.
#1224262
Men jisses, till verksta'n direkt! (Jag förstår att du gärna vill fixa om någon annan vet en enkel lösning. En baggis)
Hoppas det löser sig snabbt.
#1224975
På gamla xc60 ändrade man från Adaptiv farthållare till vanlig farthållare genom att trycka länge på farthållarknappen.

Är det samma I nya xc60?

Du kanske har råkat trycka för länge på knappen när du startat farthållaren?
#1224994
Ilduce77 skrev:På gamla xc60 ändrade man från Adaptiv farthållare till vanlig farthållare genom att trycka länge på farthållarknappen.

Är det samma I nya xc60?

Du kanske har råkat trycka för länge på knappen när du startat farthållaren?
I nye XC90 gjøres det i Sensus. Antar at det er sånn også i nye XC60.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1225010
eka skrev:Adaptive cruise control funkar inte längre.
Pilote assist funkar, den lilla grafiska figuren längst ner till vänster på displayen indikarar
Att det ska funka (den är helt vit)
Det som inte verkar friskt är att målbil (den framförvarande bilen)
Inte visas på displayen.
I övrigt ser allt normalt ut, min bil visas, randmönstret på vägen ockå,
Öka/minska vägmönstret.

Bilen är nytvättad så det är ingen smuts som blockerar.
Någon som råkat ut för liknande?
Verkar som du kör på CC istället för ACC.
När man kör CC så finns ingen bil med vid farthållar ikonen.
När man kör ACC så är farthållar ikonen med en bil i displayen.
Titta i online/appen manualen med rubrik: "Skifta från CC till ACC" .
Fungerar det inte så är det felverkstad som gäller.

Jag vet inte hur mycket som lagras i respektive nyckel/profil men det är en hel del.
Stolsinställning ,speglar och hur det ska se ut på den stora displayen, HUD inställning m.m.(listan är lång).
Så när jag gör justeringar/inställningar på bilen så programmerar nyckeln/profilen så bilen ställer in sig som jag vill ha den när jag öppnar den.
Min fru har egna inställningar på bilen och sin profil och jag har egna till min nyckel.(HUD,Display,speglar m.m.)
Glöm inte lägga nyckeln på avsedd plats i mittkonsolen vid programmering och tryck sedan på den programplats den ska lagras på.
Har man öppnat bilen med fel nyckel kan man alltid trycka på sin programplats 1 eller 2 på förardörren så ställer bilen in sig efter de inställningarna som är lagrade där.
Dessa bilar är ju lite hi-tech så det underlättar om man är lite "teknik-intresserad" :)
Finns mycket som man inte har lärt sig ännu men då får man läsa manualen.(inte säkert att ens verkstaden vet om vissa funktioner).
Det är bra att vi har detta forum så vi kan diskutera våra olika erfarenheter.
#1225051
Tack för alla svar!
Jag tror att det är ACC som är aktiverat.

Den grafiska symbolen, längst ner till vänster, på
förardisplayen har en bilsymbol kl. 1 vilket borde
Innebära att ACC är aktiverat?
Ibland har jag ju faktiskt en bil framför mej ibland :twisted:
och den borde ju också systemet se?

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]