Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tobbe73
#1223498
Hej.
Jag skulle vilja koppla bort startspärren på min S70 -97.
Tappade bort ena nyckeln och upptäckte då hur svindyrt den är att skaffa nya, men nycklar utan startspärr får man för runt 150:-
Behöver inte ha startspärr på en sån gammal bil.
Vet någon hur jag gör för att ta bort den?

mvh
Torbjörn
av MickeM
#1223517
Den informationen får ingen här.
Du är inte först att fråga.

Även om det är bilar med numera ganska ringa ekonomiskt värde, ska inte sådan info ut på nätet.
Användarvisningsbild
av Derank
#1223591
Det finns/fanns en gammal tråd om hur du byglar bort det el så ställ frågan på swedespeed så får du svar direkt, här är det ju nojiga klubben så fort någon ska pilla i bilen sin.googlar du liet hittar du svar


Svaren var raderat i den gamla tråden och skribenterna har inet varit aktiva på många år,men googla el kolla swedespeed el digitalkaos där hittar du beskrivningar hur du ska gå tillväga.
Användarvisningsbild
av Tobbe73
#1223911
Tack Derank.
Jag har surfat runt en hel del nu och sakta börjat inse att detta var värre att fixa än vad jag trodde.
Jag hade hoppats på att fysiskt kunna koppla förbi startspärren, men det verkar som att startspärrsboxen "pratar" med styrboxen och jag vill inte försöka mig på att programmera om något.
Ett lättare sätt verkar vara att fästa chippet som sitter i min kvarvarande nyckel precis vid rattlåset och på så sätt kunna använda vilken nyckel jag vill.
av MickeM
#1223929
Tobbe73 skrev:Tack Derank.
Ett lättare sätt verkar vara att fästa chippet som sitter i min kvarvarande nyckel precis vid rattlåset och på så sätt kunna använda vilken nyckel jag vill.
Ja det fungerar, men det kräver tillgång till en orginalnyckel och fungerande antennring.
Ingen lösning för den obehörige. ( som efterfrågades.)
Sådant lämnas inte ut.

Detta är hur man i regel löser tändlåsbyte ifrån skrotad bil.

När det "bara" saknas reservnyckel brukar man beställa ny.
Dyrt, men inte kopiöst dyrt.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]