llesrof skrev:Expert och expert... du behöver inte vara så ödmjuk. Jag skulle snarare påstå att jag är världsmästare i förutfattade meningar. De är baserade på erfarenhet och visar sig rätt ofta vara korrekta också. På tal om att ignorera delar av inlägg... det verkar som att vi pratar om helt olika saker så jag verkar ha skjutit över målet eftersom du inte kan ha förstått vad jag har skrivit. Eller så har du inte läst det. Du snackar om "vävning", eller blixtlåsprincipen som den brukar kallas i Sverige. Jag snackar om de rövhål som far fram i hög fart i vänsterfilen bara för att köra om så många som möjligt innan de knör sig in precis där filerna går ihop trots att de kunnat köra in i en lucka långt tidigare. Håller man på med sånt så är man en Hitler i trafiken.
Jag upplevs hellre som ödmjuk än arrogant.
Du missar poängen - man ska inte ska köra in långt tidigare. "Rövhålen" hade inte kunnat flyga fram i vänsterfilen om alla följde rekommendationerna och nyttjade båda filer hela vägen, så att köerna blir kortare både i längd och tid.
SvenB skrev:Det är just detta som de flesta tycker är fel. Du "väver alltid in i höjd med skylten", alltså sista skylten, inte där det finns en lucka. Det finns sällan en lucka framme vid sista skylten. Har man, som god trafikant, gjort luckor åt medtrafikanter betydligt tidigare och smidigare, så kanske man inte har lust att göra det för en som bara vill ta sig fram till vilket pris som helst på andras bekostnad. Det enda som då återstår är att klämma sig in eller stå kvar. Varför tror du att det brukar finnas en skylt c:a 700 meter före avsmalningen? Jo för att man i GOD tid skall veta att den finns, och planera att "väva in".
Fast nu pratar vi nog om olika saker. Jag syftar på ordentlig köbildning med stillastående trafik eller krypfart, t ex vid vägarbete eller trafikolycka. Flyter trafiken på bra och det finns gott om stora luckor så byter givetvis även jag fil innan skylten eller när tillfälle ges (jag kanske rentav redan ligger i högerfilen).
Vid "krypfarts-trafik" är det bättre för alla om vänsterfilen nyttjas till max, istället för att väva in tidigt. Det är på gränsen till humoristiskt att ibland observera flera kilometer långa köer i krypfart, med helt tom vänsterfil.
Hade varit intressant om någon av er som förespråkar tidig vävning kan ta fram någon form av studie, eller varför inte ett land där man förespråkar tidig vävning, som visar på varför det är bättre.