Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1222982
Ja, på LH 2.4 finns det ett trepoligt kontaktstycke för lambdasonden. Det är liksom där den ska vara inkopplad. Det brukar befinna sig på torpedväggen. Om någon klippt av det blir det ju svårt.
av Robinaandersson
#1223066
NilsO skrev:Ja, på LH 2.4 finns det ett trepoligt kontaktstycke för lambdasonden. Det är liksom där den ska vara inkopplad. Det brukar befinna sig på torpedväggen. Om någon klippt av det blir det ju svårt.
Jag får återkomma har lambdan vid turbon men endast den svarta kabeln är kopplad skarvad tom in i hytten till bränsleboxen vad de ser ut som...
av sicnarf
#1223084
Ojojoj! Farbror amatör mekanikern har varit i farten då. De vita kablarnna är till uppvärmningen. Men hur/vart det ska kopplas vet inte jag.
av mattsson81
#1223263
Om du provar å koppla ur lamdan helt så går bilen på grundinstllningen som står o bränslemappen dvs ingen kompensation. Detta är ett enkelt sätt at se om lamdan ställer till med oreda. Om allt annat är ok kommer motorn att gå helt normalt utan sonden inkopplad. Men felkoden du skriver om tyder på att lamdan får kompensera hela bränsle tabellen mer % än tillåtet å då tänds lamdalampan. Ett inte helt ovanligt fel på lh2.4 när lamdaintegrationen överskrids är att man exvis har satt ett öppet filter direkt på luftmassemätaren. Den är även känslig om man tex tar bort gallren i den. Eller om den suger tjuvluft någon stans. Vattentempsensorn kann i enstaka fall spöka men då brukar kall/ varmstart va påverkat
av Robinaandersson
#1228627
mattsson81 skrev:Om du provar å koppla ur lamdan helt så går bilen på grundinstllningen som står o bränslemappen dvs ingen kompensation. Detta är ett enkelt sätt at se om lamdan ställer till med oreda. Om allt annat är ok kommer motorn att gå helt normalt utan sonden inkopplad. Men felkoden du skriver om tyder på att lamdan får kompensera hela bränsle tabellen mer % än tillåtet å då tänds lamdalampan. Ett inte helt ovanligt fel på lh2.4 när lamdaintegrationen överskrids är att man exvis har satt ett öppet filter direkt på luftmassemätaren. Den är även känslig om man tex tar bort gallren i den. Eller om den suger tjuvluft någon stans. Vattentempsensorn kann i enstaka fall spöka men då brukar kall/ varmstart va påverkat
Nu är det dags att ta tag i detta har inte varit hemma på ett bra tag, men iallafall har kört utan lambdasond bilen gick utan problem, tror till och med den gick bättre, men om den drog nå mindre soppa vet jag ej. Men en fråga jag har är färgerna på kablarna alltid samma färg? Alltså från kontakten till tändningsboxen. Inte från lambdan dom vet jag är vit vit och svart.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1230292
Om jag förstått detta med lambdasond rätt (har haft mer eller mindre problem med detta så länge jag haft min 745-a) så måste allt fungera som det är tänkt när den var ny, annars fungerar inget. Lambdasonden är en viktig del i bränslesystemet, men det går utmärkt att köra utan den men då fungerar det bara. Det fungerar inte som det är tänkt att göra. Om det nu är en traktor det gäller är det ju inga större problem ,den behöver ju ingen avgasrening även om den nu behöver besiktigas. Är det så stora problem att få det att funka så sätt på en förgasare, Det har ju funkat i 130 år, drygt...
https://www.google.se/imgres?imgurl=htt ... mrc&uact=8
På min 754-a är kablarna till det 2-poliga kontaktstycket för förvärmnngen rosa för + och svart för -. tror det är så på alla LH2.4
av Robinaandersson
#1231249
lennarte skrev:Om jag förstått detta med lambdasond rätt (har haft mer eller mindre problem med detta så länge jag haft min 745-a) så måste allt fungera som det är tänkt när den var ny, annars fungerar inget. Lambdasonden är en viktig del i bränslesystemet, men det går utmärkt att köra utan den men då fungerar det bara. Det fungerar inte som det är tänkt att göra. Om det nu är en traktor det gäller är det ju inga större problem ,den behöver ju ingen avgasrening även om den nu behöver besiktigas. Är det så stora problem att få det att funka så sätt på en förgasare, Det har ju funkat i 130 år, drygt...
https://www.google.se/imgres?imgurl=htt ... mrc&uact=8
På min 754-a är kablarna till det 2-poliga kontaktstycket för förvärmnngen rosa för + och svart för -. tror det är så på alla LH2.4
Inte besiktning som bekymrar mig de är att den drar så otroligt mycke bensin, kan lambdasonden vara ända orsaken till de? På lambdan som sitter på min går det bara 3 kablar, 2 vita och en svart, är säker på att jag har lh2.4. Kan de vara så att jag har fel lambda?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1231265
Köper man original så är den sonden anpassad till den motorn. Köper man icke original så får man en som passar på denna motor, det kan vara skillnad, men oftast fungerar det bra. Vissa av dessa motorer har en annan lambdasond, men där sitter ett annorlunda (som "NilsO" skriver) 3-poligt kontaktstycke. "Vanliga" (äldre) LH2,4 har ett 2-poligt och ett enpoligt (signalkabeln)
https://vparts.se/se/volvo-740-760/volv ... 916mm.html
Medans andra (nyare) har ett 3-poligt kontaktstycke
https://vparts.se/se/volvo-940/volvo-94 ... 915mm.html
Antal och färg på kablarna är samma men jag förmodar att det är ett annat kontaktstycke för det inte ska gå att förväxla, men är då kablarna klippta så vet man ju inte vilket det suttit (eller vilket det ska sitta) på just din motor. Detta har säkert med typ av boxar också att göra. Så är det (som det brukar vara på traktorer) blandat boxar, motor, lambda och annat kan det vara svårt att reda ut vad det ska vara för delar till just denna bil. Börja med WIN koden och ta reda på vad där suttit för något från början och då kan man få reda på var som är original och var som är bytt.
Kablarna till kontaktstycket (2-poligt) är rosa för + och svart för -. Kablarna till lambdasonden är båda vita och det spelar ingen roll vilken som är + eller -. Hur det är på modeller med 3-poligt kontaktstycke vet jag faktiskt inte, har inte "råkat it för" något sådant

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]