Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robinaandersson
#1222083
NilsO skrev:Nej, på 740 och 940 finns aldrig mer än en lambdasond.
Blir så förvirrad vissa säger turbomotorn har 2 och vissa bara 1, kan de vara så att lambdan jag har vid grenröret bara är till mätaren jag har i hytten? De är en mätare som visar hur bra blandning det är..
av NilsO
#1222255
Det har aldrig tillverkats någon 940 eller 740 med mer än en lambdasond. Det framgår bland annat av kopplingsschema, som jag har tillgång till, och av fickdataboken, som jag också har. De som säger annat har helt enkelt fel :). Lambdasonden på turbomotorer sitter som du beskriver precis efter turbon, på undersidan av främre röret. Hur någon sen kopplat på din bil, om man t ex struntat i att koppla in sonden till motorstyrningen och istället kopplat den till en lambdamätare, kan ju inte jag veta, tyvärr.
av Robinaandersson
#1222317
NilsO skrev:Det har aldrig tillverkats någon 940 eller 740 med mer än en lambdasond. Det framgår bland annat av kopplingsschema, som jag har tillgång till, och av fickdataboken, som jag också har. De som säger annat har helt enkelt fel :). Lambdasonden på turbomotorer sitter som du beskriver precis efter turbon, på undersidan av främre röret. Hur någon sen kopplat på din bil, om man t ex struntat i att koppla in sonden till motorstyrningen och istället kopplat den till en lambdamätare, kan ju inte jag veta, tyvärr.
Bara en kabel kopplad, den svarta. Så vad du menar är att om jag kopplar lambdan jag har rätt de 2 kablarna som inte går nånstans. så ska den få rätt mängd soppa asså en fungerande lambda (Om den nu inte skulle vara så trasig dvs). Och vart ska dessa 2 kablar gå? förvärmingskablarna är väll vad det är. Tack för svar iallafall! :)
av NilsO
#1222840
Nej, det ska vara precis tre ledningar på en bil med LH 2.4, vilket trådstartaren beskriver att han har.
av Robinaandersson
#1222921
1 svart kabel är kopplad, 2 vita är avklippta. Har lh2.4
Hört av en kompis de 2 vita kablarna ska kopplas till tändningsboxen kan de stämma?
Kallt å snöit å jävligt nu så kommer ta itu med de imorrn förhoppningsvis men vill gärna veta att jag gör rätt
..

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]